Hvor mye har dere gått opp i vekt?

Baby_mamma23

Forelsket i forumet
Hvor mye er det vanlig å ha gått opp hittil og hvor mye har dere lagt på dere da? Synes kiloene bare raser på jeg nå og merker at jeg begynner å bekymre meg for hvor dette vil ende :-) Hehe!
 
Jeg har klart å kontrollere matinntaket LITT mer denne gangen enn sint.
Jeg er 24 uker på vei og har gått opp 5 kg, fant denne på nett, så jeg syns jeg er godt i rute. men men.
De fleste kiloene mine kom på slutten sist, så det blir vel bare å vente å se... 

Her her en oversikt over hvor mye man ca skal legge på seg fra uke til uke.
Dette er bare gjennomsnitts vekt da, husk at alle er forskjellige! ;)

Uke 5 :    2,3kg
Uke 7:     2,6kg
Uke 10:      3kg
Uke 13:   3,5kg
Uke 15:     4 kg
Uke 17:   5,6kg
Uke 20:   6,2kg
Uke 23:   7,2kg
Uke 25:   8,2kg
Uke 27:   9,3kg
Uke 30: 10,3kg
Uke 33: 11,3kg
Uke 35: 12,2kg
Uke 37:    13kg
Uke 40:    14kg

 
Det er veldig individuelt! 
Noen får kiloene med en gang, og legger ikke på seg mer.
Noen legger ikke på seg i hele tatt.
Noen legger på seg 30 kg jevnt over svangerskapet.
Det er enorme forskjeller, og ingen fasit :)

Jeg er fortsatt på -1 kilo i forhold til startvekt. Jeg har endel å ta av, så ingen bekymring.
 
Jeg er ca. +3 kg totalt nå i uke 26. Var -3 kg helt til starten av januar pga. oppkast og har altså lagt på meg seks kilo på de 2 mnd.. Foreløpig tror jeg ikke det har kommet noen kilo utover det som har lagt seg på magen så det blir spennende å se hvordan det blir til slutt. Er forberedt på at jeg kan ende med mange plusskilo til slutt, men håper selvfølgelig at trenden med at kiloene bare havner på magen holder seg helt ut;) Er normalvektig.
 
Jeg varierer fra 3 til 5 kg, har lagt på 3 kg pluss i 11 uker nå, gått litt ned, gått litt opp igjen, så egentlig har jeg jo lagt på meg en del kilo, de har liksom bare forsvunnet igjen ;p Vekten viste to forskjellige ting en uke, men neste uke var det gått helt tilbake igjen (veier meg mye fordi jeg begynte å gå ned i vekt.)

Vi har dog en vekttråd. Trykk her!

Og disse listene er fine (og sikkert postet av meg hundre ganger XD)
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg
Uke 23 - 7,2 kg
Uke 25 - 8,2 kg
Uke 27 - 9,3 kg
Uke 30 - 10,3 kg
Uke 33 - 11,3 kg
Uke 35 - 12,2 kg
Uke 37 - 13 kg
Uke 40 - 14 kg

- baby: 3500 gram
- morkake: 650 gram
- fostervann: 800 gram
- livmor: 970 gram
- økning i brystvev: 405 gram
- økt blodvolum: 1250 gram
- veskeansamling: 1300 gram
- ekstra fettvev: 3200 gram
Totalt: 12.075 gram

Gjennomsnittlig vektøkning av normalvektig person (undervektige bør gå opp litt mer, overvektige kan gå opp litt mindre og sånn)
 
Jeg er 6 kg + nå. Forrige svangerskap var jeg 5 kg + på samme tidspunkt og endte opp med 10 eller 11 kg + tilsammen. Var normalvektig i utgangspunktet.
 
Startet på 49, veide 53 ved kontroll for to uker siden. Virker ikke som det er noe annet enn magen som har vokst foreløpig.
 
Har ikke vekt hjemme så blir litt random veiing her og der! Men sist jeg veide meg, på mormors gamle vekt, viste den + 6 kg (uke 22 tror jeg)
 
Jeg er 27 uker i dag og har gått opp 4 kg fra startvekt, men gikk ned litt i starten..
 
Veide meg for to uker siden, og da hadde jeg gått opp 8 kg fra startvekta på 54 kg. Men så fikk jeg spysyken og gikk ned et par kg på to dager. Glemte å veie meg i morges, tar det i morgen tidlig. La på meg 10 kg med lillegutt, men blir nok litt mer denne gangen. Men nå var jeg 8 kg lettere før svangerskapet enn før sist svangerskap også da. Veier det samme nå som startvekta den gangen.
 
Jeg har gått opp 7 kg til nå. 24 uker på vei...
sist svangerskap hadde jeg gått opp 15 allerede å, så håper det ikke blir så mye denne gangen :P
 
Jeg er 27+3, og ved 27 uker hadde jeg gått opp 5,9 kg :-) Veide 57 da jeg startet. Veldig fornøyd!
 
eg e 24 uker nå og har lagt på meg 7 kg..sist når eg var uke 28 hadde eg lagt på meg 13 kg.. 
 
Jeg er i uke 23 og har gått opp 8-9 kg.

Har hele tiden følt at det var veeldig mye. Ifølge vektkalkulatoren til mammanett.no burde jeg ligge på ca 4 kg + - og da får man litt panikk.

Men da er det litt godt å se at man ihvertfall ikke er unormal og alene om ca den samme vektoppgangen....
                                                         
 
Jeg er 24+3 og har lagt på meg 14 kg ser det er en del mer enn de fleste her, men men har lagt en del på meg de andre gangene jeg har vert gravid, men har fått det vekk igjen.... Satser på at det skal gå bra denne gangen også..
 
Nesten 10kg !!!!!!!! 

Siden jeg spiser sunt og variert, men ikke regelmessig ville legen at jeg skulle ta en sånn glukosebelastning i uke 28 for å se om jeg kan ha utviklet svangerskapsdiabetes, i tillegg er det diabetes i familien.
Jeg sa at jeg var veldig bekymret fordi jeg nesten ikke spiser, spiser kun frokost og middag, er i aktivitet og går ofte turer, men allikevel har jeg rast opp i vekt..
Jeg spiser nå regelmessig og prøver å få inn 5 (!!!!!!!) måltider om dagen, fordi nettopp det med å spise uregelmessig kan være en "trigger" for dette. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å forhindre det! Livredd for overvekt, diabetes og alt sånt.. Gleder meg VÆRRE til å være ferdig med graviditet nå.. Jeg er ikke så glad i å være gravid kjenner jeg...
 
Back
Topp