Hvor mye grøt?

Lilleludde

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Lillemann er litt over 4 måneder nå. Han fått noen skjeer grøt på kveldene. Han liker det godt og svelger godt unna. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal gi han. Jeg fullammer, men tenker han kan få litt på kveldene da han er veldig hyppig på puppen om natta.
Hvor mye ga/gir dere og når var dere oppe i full porsjon?:

Hvis du gir han grøt er det vel strengt talt ikke fullamming lengre, men i forhold til porsjon ville jeg bare laget litt (ikke følge porsjonsoppskriften på pakken om du bruker kjøpegrøt) og når skålen er tom lager du litt mer neste gang :) jeg lager nå bare porsjoner etter hvor sulten jeg tror frøkna er. Noen ganger lager jeg alt for mye, noen ganger akkurat nok :)
Ikke noe kjempekonkret svar kanskje :P vi begynte når hun var 6mnd og hun var vel oppi full porsjon rundt 9 mnd :) nå (11mnd) varierer det veldig i og med at hun får brød og frukt og alt annet :)

Slenger med: når vi begynte hadde hun ikke sjans til å spise en smakeporsjon en gang (type 2ss grøt og 2ss vann) :)

Slenger med: når vi begynte hadde hun ikke sjans til å spise en smakeporsjon en gang (type 2ss grøt og 2ss vann) :)

Ja, en smaksporsjon er jo gigantisk så tror det blir lenge til vi er oppe i en vanlig porsjon iht pakken. Har laget litt hjemmelaget grøt også, og den metter mye mer uten at jeg helt blir klok på porsjonene der heller. Synes det er vanskelig å vite om han ikke vil ha mer fordi han er mett eller fordi han er lei av å sitte i stolen/mister fokus o.l

Ja, en smaksporsjon er jo gigantisk så tror det blir lenge til vi er oppe i en vanlig porsjon iht pakken. Har laget litt hjemmelaget grøt også, og den metter mye mer uten at jeg helt blir klok på porsjonene der heller. Synes det er vanskelig å vite om han ikke vil ha mer fordi han er mett eller fordi han er lei av å sitte i stolen/mister fokus o.l
Jeg endte med å hive så mye av den hjemmelagde fordi hun spiste nesten ingenting.

Er bare det han har fått til nå, men tror han klarer mer. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye jeg kan øke, vil ikke gi for mye.. Han får jo melk også før han sovner

Er bare det han har fått til nå, men tror han klarer mer. Syns det er så vanskelig å vite hvor mye jeg kan øke, vil ikke gi for mye.. Han får jo melk også før han sovner

Jeg økte litt tilfeldig etter hva følte for :) når hun spiste opp alt fikk hun litt mer neste dag :) og så går det litt i bølgedaler :)

Her økte vi ganske raskt fordi han var veldig klar for mat når han var 4 mnd! De små pleier å si ifra når de har fått nok og da er det bare til å prøve seg fram :p her var han sur når skålen var tom og han fikk tom skje så da var det lett å skjønne at han ville ha mer :p

Full porsjon tok det litt tid før vi var oppi, vi økte heller med flere måltider fordi han ville tydelig ha men orket ikke fulle porsjoner :)

Her økte vi ganske raskt fordi han var veldig klar for mat når han var 4 mnd! De små pleier å si ifra når de har fått nok og da er det bare til å prøve seg fram :p her var han sur når skålen var tom og han fikk tom skje så da var det lett å skjønne at han ville ha mer :p

Full porsjon tok det litt tid før vi var oppi, vi økte heller med flere måltider fordi han ville tydelig ha men orket ikke fulle porsjoner :)

Tusen takk for godt svar:-)

vi begynte når hun var 3 mnd i samråd med HS pga dårlig vektoppgang og var oppe i en full porsjon når hun var 4 mnd. Hun ammes ikke. Når hun var 5 mnd økte vi til to grøtmåltider per dag. Det får hun enda (er 7 mnd nå) og i tillegg spiser hun et halvt middagsglass til middag og ei halv skive etter første dubben :) Til kveldsgrøten må vi ofte lage større porsjoner (noen ganger av 150 ml vann). hun legger fortsatt sakte på seg så heldigvis er det OK :)

Back
Topp