Hvor mye "gangvansker" før "bekkenløsning med gangvansker"?

*Stella*

Forumet er livet
Ja, hvor mye gangvansker skal man ha? Hva defineres som gangvansker?

Jeg har altså det jeg mistenker er bekkenløsning.
Men det varierer fra dag til dag.
Og jeg GÅR jo, jeg har olle problemer med å GÅ, sånn generelt. Men jeg har problemer med å gå vanlig da, på de dårlige dagene. Jeg vagger, litt mer bredbent enn guttungen på to, når han har på nattbleie (vi bruker tøybleier, så nattbleiene er litt store, derfor er dette et utrykk for meg) På disse dagene er det ikke nevneverdig behagelig å sitte på kontorstolen på jobb heller, men ikke så ille at jeg ser noen grunn til å sykemeldes altså.

Innimellom disse dagene har jeg nemlig relativt fine dager. Hvor jeg ikke har problemer med å sitte, og også klarer å gå relativt normalt. Jeg kjenner jo at noe da ikke ER normalt, men det er ikke sånn at det synes like godt på meg...

Jeg har jo ikke gangvansker i form av at jeg ikke kan gå, eller har vansker med å gå/bevege meg.

Årsaken til at jeg spørr er altså at jeg har en legetime for å høre om legen kan henvise meg til fysioterapaut for å forebygge at dette blir verre, det er tross alt lenge igjen av svangerskapet, jeg er bare 18 uker på vei, og vil jo helst holde meg frisk og rask og i jobb frem til permisjonen, og "alle" sier at jeg da må komme igang med fysio jo før jo heller. Men det er jo forskjell på henvisninger, i forhold til hva en må betale, avhengig av om det står bekkenløsning med gangvansker, eller ei, så vidt jeg forstår. Derav, hva er egentlig gangvansker? Vansker med å bevege seg, eller med å gå normalt, smerter når man går, eller "klarer det bare ikke uten krykker" liksom?

Jeg har bekkenløsning med gangvansker. Jeg klarer fint å gå, men merker det godt dagen etter (hvis jeg går mye, vasker, rydder, STØVSUGER). Jeg halter og har vondt for å gå langt. Vaier godt og.
Men jeg fikk henvisning til fysioterapaut og betaler ingenting. Henvisningen fikk jeg over telefon, så tror ikke de er så strenge på det.
Gangvansker er når mna har det vondt, gangssperre er når man ikke kan gå.

Gangvasnker er når man har vondt, sier du.

Da har jeg gangvansker.

Men ifølge legen har jeg ikke bekkenløsning. Det får man nemlig ikke når man bare er 18 uker på vei, må vite....

Så jeg har "svangerskap misforhold bekken", hvilket gir meg fysio som jeg må betale selv.

for man har nemlig ikke "bekkenløsning med gangvansker" selv om man har gangvansker, når man altså ikke har bekkenløsning....

Jaja, dersom fysioterapi hjelper, så skal jeg klare å betale for den.

ORIGINAL: *Stella*

Da har jeg gangvansker.

Men ifølge legen har jeg ikke bekkenløsning. Det får man nemlig ikke når man bare er 18 uker på vei, må vite....

Så jeg har "svangerskap misforhold bekken", hvilket gir meg fysio som jeg må betale selv.

for man har nemlig ikke "bekkenløsning med gangvansker" selv om man har gangvansker, når man altså ikke har bekkenløsning....

Lurer på om ikke fysioperapauten kan endre diagnosen så du slipper å betale.
Og bekkenløsning kan man få tidlig ja.

ORIGINAL: *Stella*

Da har jeg gangvansker.

Hei, hei [:)]
Er inne her og sniker litt jeg, og MÅTTE bare svare deg på denne... Når legen din sier at du ikke kan ha bekkenløsning i uke 18 fordi det er for tidlig, vet han/hun tydligvis ingenting om bekkenløsning... Jeg fikk bekkenløsning med min første i uke 10 (dette ble bekreftet av fysioterapeut).. Er nå gravid med min andre og bekkenløsningen meldte seg i uke 6... Så du KAN altså få det utrolig tidlig... Stå på og krev den behandlingen du trenger og har krav på [:D]
Lykke til [:D]

fysioterapauten sier også at "ikke alle leger er like oppdatert på dette", for bekkenløsning kan man få før  uke 18.

Men gangvansker har jeg ikke denne uken, jeg var dårlig på gangvanske forrige uke og uka før, men denne uken er det sitting som er vondt, og å gå faktisk hjelper på å løse det opp etterhvert.

Jeg hadde ikke bekkenproblemer i mitt første svangerskap, dette valgte legen min å tolke som at jeg derved ikke kommer til å få bekkenløsning denne gangen heller.... siden jeg spurte om det her på BV og fikk bekreftet at en del andre har fått bekkenløsning i senere svangerksap uten å ha hatt det i første, så jeg tar ikke det for en garanti akkurat...

Nå har jeg time hos fysioterapauten om litt, så får jeg høre hva hun sier. Jeg tar med glede mot beskjed om at jeg ikke har bekkenløsning, for det blir jo gjerne bare verre og verre, og det vil jeg gjerne slippe, jeg er ikke halvveis enda engang! Men, bekkentrøbbel har jeg i alle fall, av et eller annet slag, for det er ikke veldig godt å sitte, og jeg har vondter her og der som jeg ikke hadde sist, så ett eller annet er det i alle fall som ikke er helt som vanlig. Håper det er noe "ufarlig og bare gjør slik og sånn"-greier, ikke bekkenløsning som gir potensielt mye trøbbel fremover...

Fysioterauaputen endrer på henvisningen min så jeg betaler ikke noe, for, dessverre, jeg har bekkenløsning.

Godt at du kom til fysioterapeut da. :) De gjør underverker!
Legen din er visst av den gamle skolen,mange som får påvist bekkenløsning leenge før uke 18. Jeg fikk bekkenløsning i dette svangerskapet omtrent i uke 2... Var visst veldig uvanlig,men det skjedde altså meg! I forrige fikk jeg ca uke 15. Spør om fysioterapeuten setter akupunktur!! Tror ikke jeg hadde klart å gå noe særlig nå uten det.
Lykke til!

Back
Topp