Hvor mye frukt kan man gi?

lone2

Elsker forumet
Hehe, sikkert litt rart spørsmål, men..
Snuppa er 2,5 år. Hun elsker frukt, mest mango, kiwi og banan.. Hun kan spise det hele tia, helst istedenfor middag også.
Hun får ikke hoppe over middag da. Men føler meg litt dum, hvis vi fks skal ha pannekaker, og sier nei du får ikke banan, nå skal vi spise pannekaker med syltetøy.. hehe . Men vi har somregel ikke det til middag da ;)

Men hvor mye kan man gi dem? I dag har hun spist 2 bananer og 4 kiwi, det er sikkert ikke så mye, men det er bare for att jeg ikke har vert i butikken og kjøpt frukt ennda.. [8D]

2 bananer og 4 kiwi er vel egentlig ganske mye???
Godt hun liker frukt da! [:)]

Men jeg tror nok kanskje jeg ville begrenset det til en frukt til lunsj, et mellommåltid før middag, og så kanskje en fruktsalat etter middag..
Kanskje også en mellom frokost og lunsj..

Ungene her får banan når de står opp, så de holder til frokosten i bhg. Så får de grønnsaker med til frokost sammen med skivene. Til lunsj vet jeg ikke hva de spiser annet enn brødskiver. Fruktmåltid i bhg i 15-tiden, da spiser de litt forskjellig. Så middag med grønnsaker til, før de spiser kvelds et par timer seinere.

Syntes det var mye frukt til nå jeg.[8D]
Ville så absolutt ha begrenset det til en frukt etter lunsj også en frukt etter middag.

Var det mye.. å hehe. huff.

Frukt er jo sundt, men kan nok blli for mye av det gode.
Kanskje jeg skal forhøre meg med en lege?
Eller er det andre som man heller burde spørre om sånt?

det er anbefalt med 2 frukt og 3 grønt om dagen, så 6 frukt på en liten jente var veldig mye. det er ganske mye sukker i frukt.

og banan kan gi forstoppelse ved stort inntak, så der er det anbefalt maks en pr dag.
kanskje hun liker rå grønnsaker også? paprika, tomat, brokkoli, gulrot, sukkererter etc kanskje noen bær også?

Jeg har ingen formening om hva some r for mye frukt.
Eneste jeg ville tipse  deg om er at for mye banan kan forårsake treg mage/ forstoppelse.
Men så igjen spiser hun mye kiwi så blir vel den delen balansert..[:)]

Men kanskje variere frukteen gjennom en dag.

ok, da skal jeg bremse litt på frukten, hun har heldigvis ikke noe problemer med mangen[:)]

Ja, hun spiser mye bær også. Men færske bær er så dyrt. Men lager mye smoothie.
Når vi spiser middag spiser hun mest grønnsaker..

Jeg får nyte det så lenge det varer

ORIGINAL: Skravlemor

det er anbefalt med 2 frukt og 3 grønt om dagen, så 6 frukt på en liten jente var veldig mye. det er ganske mye sukker i frukt.

og banan kan gi forstoppelse ved stort inntak, så der er det anbefalt maks en pr dag.
kanskje hun liker rå grønnsaker også? paprika, tomat, brokkoli, gulrot, sukkererter etc kanskje noen bær også?

hva menes med 3 grønt?

Det hørtes mye ut[8|] Anbefales vel 2 frukt og 3 porsjoner grønnsaker pr dag, så da ville jeg kuttet ned til 2 fruktporsjoner (du kan jo gjerne blande flere frukter til en liten fruktsalat) og heller gitt henne blomkål, brokkoli, gulrot osv å knaske på[:)]

ORIGINAL: lone2

hva menes med 3 grønt?

3 forskjellige grønnsaker.

ORIGINAL: Pijah

hva menes med 3 grønt?

takk[:D]

hva menes med 3 grønt?

Men er det noe grense på hvor mye grønnsaker de skal ha da?[&:]

hva menes med 3 grønt?

Men er det noe grense på hvor mye grønnsaker de skal ha da?[&:]

nei, det kan man igrunn spise ubegrenset av[:)]

Oi, det var mye frukt!
Er det ikke noe med 5 om dagen, da?
Og da skal det jo helst være grønnsaker også [:)]

Jepp, og fruktJUICE går også under den fruktdosen.. Så om hun drikker det så må du regne med den og..

ORIGINAL: Jadasåneida

Syntes det var mye frukt til nå jeg.[8D]
Ville så absolutt ha begrenset det til en frukt etter lunsj også en frukt etter middag.

Det var veldi mye frukt.
Ikke bra.
Ska ikke ha mer enn 2 frukt for dagen. Eventuelt så kan du skjære opp forskjellige frukt og grønnsaker i biter og la ho spise en bestemt porsjon som du ordner til.

så lenge hun får i seg nokk av andre ting også,som protein og fett osv. så går det nokk greit[:)] frukt er sunt,men det er mange andre ting et lite barn også må få i seg[:)]

Kan man ikke få c-vitamin sjokk av så mye kiwi? det er en skikkelig c vitamin bombe.

Mamma fikk det for noen år siden da hun åt mange på en dag.

godt hun er glad i frukt da[:)]
2 bananer på en dag ser jeg ikke som noe ille, men ville dempet kiwin noe.[:)]

Vet ikke hvor mye de kan få men jeg hadde vært bekymret for tennene jeg[&:] Vi begrenser frukten til 1 gang om dagen i steden for å småspise hele dagen pga syreskader.

Back
Topp