Hvor mye fravær på et skoleår før skolen reagerer ?

justme88

Gift med forumet
Juli13-jentene
Hvor mye er for mye fravær?

Guttene går i 3.og 1.klassen og de har sånn ca 15 dager med sykefravær til nå(hver), og vi har søkt om permisjon i 4 dager i april, men fikk svar fra rektoren at hun ikke anbefalte å ta permisjon da de har en del fravær til nå. Er 15 dager mye? Det har vært myye sykdom dette skoleåret enn hva det var året før(Spysyken, ett par runder med influensa, feber). Og det fraværet blir nok høyere, kan ikke se for meg at guttene går sykdomsfri fra nå til sommerferien starter i midten av juni..
Meninger?

Ja det syns jeg hørtes veldig mye ut. Det er jo tre hele skoleuker på dem hver. Det er mer enn mine barneskolebarn har hatt totalt på 4 og 5 skoleår nå.... ikke sikker på at 10. Klassingen min har hatt så mye totalt enda heller....
men er de syke så er er jo syke! Men skjønner at skolen ikke ønsker å gi permisjon i tillegg....

Nå har jeg ikke oversikt, men de har så langt gått rundt 105 dager dette skoleåret og fravær på 15 dager så er det mye. Et fravær på 14 prosent om jeg ikke regner feil. Alt over 10 dager per semester ansees gjerne for høyt fravær og noe å være obs på. Nå regner jeg med det er reelt fravær, men fokuset på alvorlig skolefravær har økt og på skolen jeg jobbet tidligere ble det sendt ut brev til foresatte når det oversteg 10 dager for å informere om høyt fravær og eventuelt innkalle til møte. Høyt fravær i barneskolealder kan gi høyt fravær ute i jobb og kan være tegn på skolevegring m.m. Tok med dette selv om det ikke tenger å være relevant for dere, men det forklarer hvorfor reglene er slike i skolen. De kan ikke nekte deg å dra. Dersom en elev er borte 10 dager sammenhengene så kan eleven meldes ut av skolen dersom det ikke foreligger godkjennelse men du kan velge å ikke følge skolens anbefaling. Tror likevel mange ikke er bevisste på at det er endel ungene kan gå glipp av ikke bare faglig, men også sosialt av å være mye borte. Håper ungene holder seg friske og raske i tiden fremover

Hørtes ganske mye ut. Min førsteklassing har vært borte 1 dag.
Når det gjelder permisjon, så spørs det litt hva det gjelder da. Jeg synes det er en uting å ta de ut av skolen for å dra på ferie. Det kommer vi aldri til å gjøre. Da betaler vi heller dyrt for å reise på ferie i ferien.

Ja, det syns jeg hørtes mye ut. Jeg skulka mye på vgs husker jeg, og jeg hadde ikke 15 dager i halvåret. Nå er jo ikke barneskolen likt som ungdomsskole/vgs. Hvis de hadde gått på ungdomsskole/vgs og fortsatte å ha så mye fravær ut året så er det mulig de ikke hadde fått karakter i diverse fag. Nå husker jeg ikke grensa, men det er ikke så fryktelig mange dager som skal til.
nå vet jo ikke vi om dette er kun dette året, eller om det har vært like mye fravær de andre årene osv. Hva de har vært hjemme for.
Er det mye «jeg har vondt i magen» eller lignende, så ville jeg undersøkt om barna trives på skolen. Men som sagt, vi vet ikke hvordan syke osv de har vært. Men generelt sett høres det veldig mye ut

Det er jo ikke spesielt mye med så mye sykdom , hjelper jo lite at andre har en dag fravær liksom for da har vel de vært friske evt blir de sendt syke på skolen . Vi har akkurat fått melding fra skolen om å holde barn hjemme ib48 t etter oppkast og 24 t feberfri fordi det er så mye sykdom.
Min har hatt ekstremt mye sykdom sp langt i 8 klasse, mer enn det han hadde tilsammen på barneskolen tror jeg.

Permisjon tenker jeg kommer sn på, hvorfor man søker

Sånn ellers er det vel 10-15 dager med fravær fr man reagerer

Er barn syke så skal man vel ikke sende barn til skolen uansett mye fravær eller ikke. Barn er forskjellige og mine barn har nå akkurat vært borte i 1 uke pga sykdom, før jul var det to uker skulle jeg sendt barn med 40 i feber på skolen for det kan senere bety at de er mye borte fra jobb. De er små barn de er ikke voksene. Jeg synes ikke 15 dager er mye for barn som er mer utsatt for sykdom. Og vi får også innvilget fri når vi har behov for det. Jeg nekter å behandle barn som voksene og ikke barn, vi gjør derimot lekser både når vi er syke og om vi tar en dag lenger fri i helgen. Like viktig for barn å være med sin familie som skole, er ikke alle foreldre som er så heldig at de kan være med barna sine alle helligdager, ferier osv. Jeg får ikke ferie engang når barna har ferie i sommerferien. Klart vi tar ut barna i blant for å være sammen. Og heldigvis er skolen helt enig med meg om at familie er også viktig.

Det er mye, ja. Jeg har full forståelse for at det er perioder/år hvor det er mye sykdom, men jeg ville nok ikke søkt om permisjon et slikt år (med mindre det var snakk om f.eks lang reise i fbm begravelse eller liknende) . I vår kommune er skolen svært restriktiv med å gi permisjon.

Her fikk vi oversikt over hvor mye fravær de kunne ha før skolen måtte melde bekymring, da de startet i høst. Og det var jammen ikke mange dagene.

tror ikke min i 5 klasse har hatt i nærheten av så mange sykedager siden han startet på skolen i 1.klasse engang, så tenker at 15 dager er mye. Klart ungene kan bli syke, men da kan man ikke ta fri utover sykedager.

Kan si at jeg ikke vet hvor mange fraværsdager mine har til nå, de har hatt hver sin runde med forkjølelse nå siste mnd. Minste skolebarnet har vært hjemme 4 dager denne gang.
For noen så blir det mange dager når sykdommen først kommer i hus

Det er viktig å være bevisst på at det er forskjell på at skolen reagerer og at skolen ikke innvilger permisjon pga. høyt fravær. 15 dager på et halvår er veldig mye forøvrig. Som kontaktlærer ville jeg reagert, som i at jeg ville vurdert om det var grunn til bekymring, dersom en av elevene mine hadde 15 dager fravær første semester. Det er i praksis mer enn én dag fravær hver eneste uke, litt avhengig av når skoleåret starter og når juleferien begynner, eller som noen andre påpekte: tre hele skoleuker. Dersom jeg skulle vurdere en permisjonssøknad, ville jeg avslått den for elever med langt mindre fravær enn 15 dager.

Det er viktig å være bevisst på at det er forskjell på at skolen reagerer og at skolen ikke innvilger permisjon pga. høyt fravær. 15 dager på et halvår er veldig mye forøvrig. Som kontaktlærer ville jeg reagert, som i at jeg ville vurdert om det var grunn til bekymring, dersom en av elevene mine hadde 15 dager fravær første semester. Det er i praksis mer enn én dag fravær hver eneste uke, litt avhengig av når skoleåret starter og når juleferien begynner, eller som noen andre påpekte: tre hele skoleuker. Dersom jeg skulle vurdere en permisjonssøknad, ville jeg avslått den for elever med langt mindre fravær enn 15 dager.
Hadde du avslått uanset grunn til permisjonssøknad?

Jeg synes forøvrig det er rart om man skal reagere på fravær om man vet hvorfor de er borte, de reagerer heldigvis ikke på skolen der min går når de vet hvorfor , det er stress nok med syke barn om man ikke skal begynne å bekymre seg for at noen andre reagerer på fraværet.

Hadde du avslått uanset grunn til permisjonssøknad?
Nei, selvfølgelig ikke, permisjon for begravelse er noe annet enn permisjon for ferie. Men når man i januar søker om 4 dager i april, da er det f.eks. ikke begravelse det er snakk om. Det er uansett rektor som innvilger permisjoner i mer enn 1 dag på de fleste skoler, så jeg hadde sluppet å den avgjørelsen. Men antagelig hadde jeg blitt spurt av rektor og anbefalt avslag på permisjonen med mindre det var veldig gode grunner.

(Nå er dette en høyst hypotetisk problemstilling for min del, jeg jobber i videregående og der skal det veldig gode grunner til for å få permisjon.)

Jeg synes forøvrig det er rart om man skal reagere på fravær om man vet hvorfor de er borte, de reagerer heldigvis ikke på skolen der min går når de vet hvorfor , det er stress nok med syke barn om man ikke skal begynne å bekymre seg for at noen andre reagerer på fraværet.
At man reagerer betyr jo faktisk ikke at det nødvendigvis skjer noe. Å reagere kan innebære at jeg snakker litt med andre lærere, vurdere om elevene har andre ting som samlet sett kan medføre bekymring osv. Og det er også veldig mange foreldre som har ekstremt lav terskel for å melde barna sine syke, så selvfølgelig må man reagere selv om man "vet hvorfor". Høyt fravær er f.eks. et faresignal forbundet med omsorgssvikt. Som lærer er jeg veldig uenig i at dette ikke er noe man skal bekymre seg for.

Eg syns det er vanskligt før ingen vill ju att barnen skall vara syke og hjemme fra skolen.
Her i høst så låg gutten hjemme 2 dager med feber og vekk 2 dager fra skolen . Sen fick han vannkopper og var vekke 4 dager plus nå etter nyttår var han vekke fra skolen i 4 dager. Da er vi oppe i 10 dager redan. Og vi har en del uker igjen i skolen. Sykedager kan man ju ikke noet før men att ta fri i tillegg til sykedager er noet annet. Da bør man tenke seg om.

Eg syns det er vanskligt før ingen vill ju att barnen skall vara syke og hjemme fra skolen.
Her i høst så låg gutten hjemme 2 dager med feber og vekk 2 dager fra skolen . Sen fick han vannkopper og var vekke 4 dager plus nå etter nyttår var han vekke fra skolen i 4 dager. Da er vi oppe i 10 dager redan. Og vi har en del uker igjen i skolen. Sykedager kan man ju ikke noet før men att ta fri i tillegg til sykedager er noet annet. Da bør man tenke seg om.
Enig, men etter å ha lest noen innlegg her så skjønnerjeg hvorfor folk velger å sende syke barn på skolen også, det skaper jo frykt i grunn når msn vet det blir reaksjoner om barnet er så uheldig å være mye syk. Vi har god kommunikasjon med skolen så det har ikke vært noe problem her heldigvis , glad for at vi har det sånn så slipper vi den redselen.

Enig, men etter å ha lest noen innlegg her så skjønnerjeg hvorfor folk velger å sende syke barn på skolen også, det skaper jo frykt i grunn når msn vet det blir reaksjoner om barnet er så uheldig å være mye syk. Vi har god kommunikasjon med skolen så det har ikke vært noe problem her heldigvis , glad for at vi har det sånn så slipper vi den redselen.
Helt enig. Etter min mening skulle det bare mangle om at jeg ikke skal ha lav terskel på å holde ungene hjemme; De blir jo bare verre av å presse seg gjennom slitsomme skoledager og i tillegg kan de smitte andre i klassen. Mine unger kan fort bli såpass syke at de er borte 1-2 uker, og skulle jeg da bli sendt bekymringsmld på? Barna er foreldres ansvar, og jeg synes det er en god ting å ta barn og sykdom på alvor. Mine barn har oftest noen dager fri hvert år, men heldigvis har hverken lærer eller rektor reagert negativt på dette.

Back
Topp