Hvor mye feber?

_ChubbiNøff_

Glad i forumet
Hvor mye feber tåler et barn? og når bør en ringe lege? tenker ikke på ved feber over flere dager, men ved hvor høy feber..

Kommer jo an på allmenntilstanden og da.

Men man skal vel alltid ringe når det har vart over 3 dager eller hvis det er andre symptomer som feks stiv nakke.

Tøsa skrev:
Kommer jo an på allmenntilstanden og da.

Men man skal vel alltid ringe når det har vart over 3 dager eller hvis det er andre symptomer som feks stiv nakke.

Det vet jeg. Derfor jeg lurer på hvor høy feber som er "grensa" deres...

Jeg hadde nok ringt dersom den ble over 40,5 tror jeg.
Vanskelig å si, jeg har ikke vært i den situasjonen enda.

Ifølge anatomiboka mi er 42 grader livstruende, og ved 41 grader slutter temperatursenteret i hypotalamus å funke slik at kroppen ikke greier å regulere tempen, og da kan den stige hurtig...

Frøkna har 40,2 målt i øret, så det blir jo ca 40,7... Hun har fått paracet for en halvtime siden. Men den har ikke begynt å virke enda, evt så stiger feberen..

Og ja, jeg har tenkt til å ringe legevakten, men vil se om paraceten fungerer først

Så lenge den er veldig nærme 40 grader så ringer jeg legevakta.

_ChubbiNøff_ skrev:
Frøkna har 40,2 målt i øret, så det blir jo ca 40,7... Hun har fått paracet for en halvtime siden. Men den har ikke begynt å virke enda, evt så stiger feberen..

Og ja, jeg har tenkt til å ringe legevakten, men vil se om paraceten fungerer først

Hadde nok gjort det samme som deg, uten at jeg skal skryte på meg å være noe fasit:P

Vi har ringt en gang pga av høy feber (teller ikke med de gangene vi har ringt pga feber over flere dager). Da var feberen på lillegutt 40,9. Og såpass dårlig form i tillegg. Men rundt 41 er grensa mi virker det som. Han har hatt 40 flere ganger, egentlig hver gang han har feber så har han 40 nesten.

Mammatilguttensin <3 skrev:
Vi har ringt en gang pga av høy feber (teller ikke med de gangene vi har ringt pga feber over flere dager). Da var feberen på lillegutt 40,9. Og såpass dårlig form i tillegg. Men rundt 41 er grensa mi virker det som. Han har hatt 40 flere ganger, egentlig hver gang han har feber så har han 40 nesten.

Det er nettopp det. 40 i feber er liksom vanlig for henne. Men nå som den var så høy ble jeg litt bekymra... 40,5 tidlig på morgenen er jo heller ikke vanlig. Men har ringt legevakten og de ville ha oss inn..

_ChubbiNøff_ skrev:

Det er nettopp det. 40 i feber er liksom vanlig for henne. Men nå som den var så høy ble jeg litt bekymra... 40,5 tidlig på morgenen er jo heller ikke vanlig. Men har ringt legevakten og de ville ha oss inn..

Så bra at de tar dere inn å sjekker det da! 40,5 på morgenen er jo veldig mye, så godt at du ringte da:) Bedre å ringe en gang for mye enn for lite tenker jeg, og er det ikke noe spesielt, så er det jo ingenting som er bedre enn det, men fint å få sjekket!

_ChubbiNøff_ skrev:

Høyrest greitt ut å få sjekka. Guten vår fekk og lett feber opp i 40 utan "problem", men då den var 40,4 og ikkje gjekk ned meir enn til 40,0 med paracet ville legevakta ha oss inn. Det vi fekk beskjed om då ang feber var å ta kontakt dersom tempen gjekk opp over 41.

Her hadde guttungen 39,9 i går kveld men den gjekk heilt ned til 37,6 etter paracet.

_ChubbiNøff_ skrev:

Selv om hun kanskje tåler litt mer sånn formmessig, så tåler ikke kroppen hennes noe særlig mer enn andre egentlig.
Mange tåler feks 40 greit, mens andre tåler ikke 38.
Det betyr ikke at man da tåler 43 når andre tåler 42 før det blir farlig.
Feber er farlig når det når et visst punkt, proteinene slutter å fungere ved en viss temp, og da sliter man:P

Gutten her hadde 41 på formiddagen i forrige uke. Med paracet gikk den ned til 40,5. Da ble det legen. Allmenntilstanden var veldig dårlig. 

Tøsa skrev:

_ChubbiNøff_ skrev:

Selv om hun kanskje tåler litt mer sånn formmessig, så tåler ikke kroppen hennes noe særlig mer enn andre egentlig.
Mange tåler feks 40 greit, mens andre tåler ikke 38.
Det betyr ikke at man da tåler 43 når andre tåler 42 før det blir farlig.
Feber er farlig når det når et visst punkt, proteinene slutter å fungere ved en viss temp, og da sliter man:P

Det var derfor jeg lurte på hva som var den "grensa" =)
Men vi kom oss til legen, allmenntilstanden ble bare dårligere når vi satt og ventet, så hun ble prioritert fremfor de andre. Greit å få det sjekket, hun hadde høy crp, så det blir en antibiotikakur =)

Godt dåke tok turen for ein sjekk då!

God bedring.

Back
Topp