Hvor mye fast føde spiser de små nå?

Otuko

Betatt av forumet
Vi begynte med fast føde ved 4 mnd pga høy fødselsvekt. Vi er nå oppe i to porsjoner grøt og et måltid med søtpotet om dagen. Allikevel virker det som om mini har behov for mer. Vurderer å introdusere avokado i tillegg her. Hvor mye spiser deres babyer nå?
 
Begynte med grøt da han var nesten 4 mnd (5 mnd nå), men er fortsatt fornøyd med en porsjon til kvelds :) får litt smaksprøver og småporsjoner frukt på dagtid, men erstatter ikke et måltid med melk.
 
Fremdeles veldig lite her.. En smaksprøve på frukt-/grønnsaksmos til lunsj, og noen skjeer (5-7) grøt til kvelds. Ammer etter grøt ennå:) Han er 4,5 mnd..
 
To grøtmåltid og middag (søtpotet, gulrot og kylling eller svin), pluss frukt (alt mulig). Melk til frokost og midt på dagen. :)
 
Startet med kveldsgrøt i går. Det ble faktisk en liten porsjon. Hun var helt vill! Var tydeligvis på tide. Laget selv av hirseflak :)
 
Vi begynte med fast føde ved 4 mnd pga høy fødselsvekt. Vi er nå oppe i to porsjoner grøt og et måltid med søtpotet om dagen. Allikevel virker det som om mini har behov for mer. Vurderer å introdusere avokado i tillegg her. Hvor mye spiser deres babyer nå?
Samme som deg :)
 
Har nesten akkurat begynt, så er oppe i noen skjeer grøt om dagen :) ammer etter grøten, siden det ikke er så mye han får enda.
 
Sikkert dumt spørsmål, men hvordan gjør dere det med kjøttet? :p

Skjærer opp alt i terninger og koker grønnsaker først. Så har jeg kjøttet oppi gryta de siste minuttene slik at det blir gjennomkokt. Pass på å få det gjennomkokt, men ikke "kok det ihjel". Da blir det tørt og ekkelt. ;)

Så kjøres alt i blender med litt av kokevannet og litt persille, basilikum eller annet krydder. Snuppa her elsker det. :)

Anbefaler forøvrig kokeboken til Margit Vea, Lettlaget Barnemat. :)
 
2 porsjoner om dagen, gjerne en med grøt og en med fruktmos)grønnsaksmos. Av og til 2 med grøt i stedet om ikke mosen faller i smak.
 
Startet med kveldsgrøt i går. Det ble faktisk en liten porsjon. Hun var helt vill! Var tydeligvis på tide. Laget selv av hirseflak :)
Hvordan laget du den? :)
 
2 måltider om dagen :)
Middag i 15tiden og grøt i 19tiden. Grøten er dagens siste måltid :)
Til dessert får han alltid frukt.
 
Vi er fortsatt på smaksprøver vi, han blir 6 mnd om litt over en uke.
 
Hvordan laget du den? :)
Tok bare vann og hirseflak og kokte til ønsket konsustens.. Jeg tar alt sånt på feelingen :p men det står blandingsforhold på pakken. Lager to porsjoner i slengen og setter den andre i kjøleskapet til neste dag. Jeg har ikke i mm eller mme, men en isbitterning med sviskemos. Etterhvert skal jeg lage grøt av hirse og havregryn har jeg bestemt meg for.
 
Tok bare vann og hirseflak og kokte til ønsket konsustens.. Jeg tar alt sånt på feelingen :p men det står blandingsforhold på pakken. Lager to porsjoner i slengen og setter den andre i kjøleskapet til neste dag. Jeg har ikke i mm eller mme, men en isbitterning med sviskemos. Etterhvert skal jeg lage grøt av hirse og havregryn har jeg bestemt meg for.
OK :) hater å koke grøt fordi det alltid svir seg, men med vann er det vel enklere enn med melk?
 
Skjærer opp alt i terninger og koker grønnsaker først. Så har jeg kjøttet oppi gryta de siste minuttene slik at det blir gjennomkokt. Pass på å få det gjennomkokt, men ikke "kok det ihjel". Da blir det tørt og ekkelt. ;)

Så kjøres alt i blender med litt av kokevannet og litt persille, basilikum eller annet krydder. Snuppa her elsker det. :)

Anbefaler forøvrig kokeboken til Margit Vea, Lettlaget Barnemat. :)

Aldri tenkt på å bruke basilikum eller persille. Bruker du fersk eller?
 
Mi er ingen storspiser. Prøvd alt mulig de siste ukene men hun lukker igjen munnen:p denne uka her har hun begynt å spise litt<3 får i henne alt fra 5-10 skjeer med grønt.
Frokost: 180ml mme+ 3-6 skjeer grøt. Hun drikker først og vi spiser etter ca 30min.
Lunsj: 180ml mme så kl13-14 alltid grønnsaker. Søtpotet, gulrot og squash. Har ikke begynt med kjøtt. Venter til hun runder 6mnd.
Dessert kl16-17: 180ml mme så litt frukt som eple, banan, avokado, appelsin. Enten en av gangen eller blander jeg litt etter oppskrifter.
Middag: grøt igjen så mme. og da får jeg i henne noen få skjeer.
jeg bruker oppskrifter fra denne boken som jeg har hatt i 9 år nå:p
image.jpg
 
Får grøt hver kveld, har gjort det siden hun var 4mndr.
Får litt middager innimellom, men ikke fast enda. Nettopp starta med fruktmos til lunsj (ammer først)
 
Back
Topp