Hvor mye er egentlig feber??

Mi ( nr 2 på vei)

Glad i forumet
Jeg trodde 38 var feber, har igrunn alltid tenkt det, (målt i rompa) men nevøen min ligger på sykehus, ble målt i rompen til 37.8, da sier legene at det er feber, alt over 37 er feber..

Hva tenker dere`??

Definisjonen på feber er temp. over 38 målt rektalt uansett tid på døgnet.. Temp mellom37 og 38 er subfebrilt

Som over. Men vi mennesker har "egne" normaltemp. For noen kan 37,5 være feber hos andre ikke. Det kan være lurt å tempe seg og vite hva din/eller barnets normaltemp er. 
Gjelder det barn bør de få febernedsettende når tempen kommer over 39. Grunnet fare for feberkramper som evnt kan utløse andre anfall... men under det, og hvis man ikke er skikkelig sliten eller at det går utover allmenntilstanden tåler de fleste å ha litt feber. Kroppen klarer fint å ordne opp i sykdom selv, og feber er nettopp en forsvarsmekanisme fra kroppens side

over 37,5 er feber (og under 36,5) på barn under 4mnd sa de på ahus.. over 4mnd er grensa 38.. vi måtte ble en ekstra dag på sykehuset fordi frøkna hadde 37,7 og litt høy crp

spurte barnelegen om det da vi var på første kontroll oghun sa at vi måtte ta kontakt med legen visst minien hadde feber. og hun sa at feber var visst man hadde 38+- spurte om det ikke var lavere men hun sa at visst det ikke var over 38 så var det ingenting å bekymre seg over.

Hoppsideisjohei skrev:
Som over. Men vi mennesker har "egne" normaltemp. For noen kan 37,5 være feber hos andre ikke. Det kan være lurt å tempe seg og vite hva din/eller barnets normaltemp er. 
Gjelder det barn bør de få febernedsettende når tempen kommer over 39. Grunnet fare for feberkramper som evnt kan utløse andre anfall... men under det, og hvis man ikke er skikkelig sliten eller at det går utover allmenntilstanden tåler de fleste å ha litt feber. Kroppen klarer fint å ordne opp i sykdom selv, og feber er nettopp en forsvarsmekanisme fra kroppens side

Viktig å få med seg! Jeg har selv normaltemperatur på 36!

Eldste snuppa her har en normaltemp på 36.6 ca, minstesnuppa har jeg ikke fått måt enda, målte ho i forgårs, men gjorde det fordi jeg følte hun var litt varm, og ikke helt seg selv, spist lite, sovet MYE, blank i øyene, hun hadde da 37.5.. skal få målt henne igjen idag, bare for å se hva den ligger på nå.. Storesøster er jo veldig ofte forkjølet, så ikke rart at minstesnuppa blir smittet, skal se frøkna ann litt i dag, vist hun ikke virker bedre må vi ta en tur til legen, hun er tett i nesa, hoster litt, og i går følte jeg at hun hadde litt vanskelig for å svelge.

Back
Topp