Hvor mye er det normalt å legge på seg i 1.trimester?

Znart-mamma

Flørter med forumet
Jeg er gravid for første gang, jeg er i dag i uke 9+5.
Jeg er med andre ord ganske "fersk" gravid, men likevel strammer buksene veldig og vekten har økt med 4-5 kilo.
Er dette normalt? Kan ikke forstå at livmoren, blodøkning og brystvekst kan gjøre så stort utslag på vekten så himla tidlig.. Jeg har vært i fin form og spist normalt, eller egentlig sunnere enn normalt og presser inn en gåtur i allefall 3-4 ganger i uken, i tillegg til å være aktiv på jobb.
Er det noen som har erfaringer med dette, eventuelt er i samme båt som meg nå?
 
Det er nok veldig individuelt. Jeg spiste mye i starten av svangerskapet, for jeg ble kvalm om jeg ikke spise. Buksene strammet rundt magen pga mye spising + mye luft. La på meg litt da, men alt dette er borte igjen nå. Er nå 20 uker og vekten er den samme som var utgangsvekten min.
 
Det meste er vel normalt, men er bare redd for å ende opp med fedmeproblemer. Men herregud, skal slutte å tenke på sånn tull! Er gravid og livet er fantastisk❤️
 
Jeg er 12 fullgåtte uker i morgen å har lagt på meg 1 kg :p Men jeg har spist mer enn tidligere så ikke noe rart ved det. Er veldig tynn så har vel egentlig bare godt av det. La på meg rundt 13 kg tilsammen i forrige svangerskap å regner med det blir noe rundt det denne gangen å.
Spurte legen på kontroll i dag hva som er vanlig å hun sa noen gikk ned 2-3 kg i første trimester mens andre gikk opp rundt det samme. Veldig individuelt
 
De fleste legger vel ikke på seg såå mye første trimester ;) Jeg derimot la på meg masse, tynn i utgangspunktet. Tror det var 7 kg ved uke 13. Ble 17 kg totalt, så ikke så ille, og det var borte innen en måned etter fødsel ;) Så ikke bli så stressa over vekten :)
 
Jeg la ikke på meg noe. Men var veldig kvalm, sliten og hadde dårlig matlyst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vann i kroppen din som får deg til å gå opp rimelig fort. Det tar du av deg med engang etter fødsel, ca :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er 18+6 og er fortsatt 6 kg i minus fra startvekt :eek: gikk ned 7 totalt i første trimester!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Også er det vel av betydning om man er normal, over eller undervektig i utgangspunktet..
 
Tror vektøkningen er veldig inviduelt fra person til person. Jeg la på meg 6 kg de 3 første mnd, selv om jeg var dårlig og spiste lite. Nå er jeg i uke 28 +5, og har gått opp 17 kg.
 
Jeg gikk ned 2-3 kg i starten pga hyperemesis, men til nå 30+2 har jeg lagt på meg ca 10 kg :)


Venter to gutter i mai/juni <3
 
Har faktisk gått ned 2 av de 5 kiloene jeg la på meg helt uten videre.. Eller dvs. har en litt større hunger for grønnsaker til middagen og drikker mye mer vann og iste. Kan hende at jeg får i meg mindre salt nå og derfor har kvittet meg med en del vann.. Er mindre oppblåst også, alt føles litt lettere☺️ er nå i uke 10+5



Sent from my iPad using BV Forum
 
Er 12 uker idag, og ligger 2 kg under startvekta! Har slitt veldig med kvalme og oppkast, men nå er vekta på tur oppover igjen :)
 
Back
Topp