Hvor mye er dere sammen med babyen?

Fenomen

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
På dagtid, utenom dupper, hvor mye er dere sammen med babyen? Hva gjør dere? Hvor mye lar dere den ligge på f. eks babygym eller i vippestol alene? Hva er ”innafor”?

Jeg er nysgjerrig på hva som er vanlig :)

Edit: Jeg tenker ikke nødvendigvis på helt alene, altså, men f. eks at du ligger på sofaen mens baby ligger på babygymmen.

Last edited:
Jeg har stort sett med meg mini overalt. Vippestoler i hver etasje[emoji23]
Legger han f.eks på badegulvet i babygym når jeg skal dusje. Har ikke telling på hvor mye han ligger alene, men de er ikke så lenge. 13 uker gammel bare :)

Hun ligger alene foran dusjen når jeg dusjer om jeg dusjer før mannen kommer hjem, og eventuelt om hun ligger i gymmen når jeg lager middag. Da ligger hun tre meter unna meg så hun hører meg, men ser meg ikke. Så maks 15-20 min i løpet av en dag. Hun er aldri helt alene i et rom.

Ellers sitter hun i vippestol rett foran meg når jeg spiser/lager mat. Jeg ser på serier og ligger på sofan når hun sover, men hun sover i flere timer når hun sover på dagtid så jeg får gjort mye husarbeid og slapper av når hun sover.

Hun ligger alene foran dusjen når jeg dusjer om jeg dusjer før mannen kommer hjem, og eventuelt om hun ligger i gymmen når jeg lager middag. Da ligger hun tre meter unna meg så hun hører meg, men ser meg ikke. Så maks 15-20 min i løpet av en dag. Hun er aldri helt alene i et rom.

Ellers sitter hun i vippestol rett foran meg når jeg spiser/lager mat. Jeg ser på serier og ligger på sofan når hun sover, men hun sover i flere timer når hun sover på dagtid så jeg får gjort mye husarbeid og slapper av når hun sover.

N sover nemlig ikke så mye i løpet av dagen. Hun storkoser seg på babygymmen men jeg får litt dårlig samvittighet om jeg legger meg på sofaen en halvtime mens hun ligger der..

N sover nemlig ikke så mye i løpet av dagen. Hun storkoser seg på babygymmen men jeg får litt dårlig samvittighet om jeg legger meg på sofaen en halvtime mens hun ligger der..

Sniker fra november.

Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet! Så lenge N koser seg på babygymmen og er i ellers godt humør kan du fint slappe av litt på sofaen du også. Vi har heller ingen dagsover, så innimellom ligger hun på babygymmen slik at jeg også bare kan sitte og slappe av litt.

Lille elsker babygymen og kan fint ligge der i opptil 2 timer samlet iløa en dag. Da kan jeg fint gå opp med klesvask eller ut med søppelet. Sjekker jo med jevne mellomrom og hun hører meg alltid og jeg hører henne. Hører fort om hun snur seg eller er lei. Det er en befrielse å ha henne der. Bruker og lekegrind, men ikke så mye etter vi fant frem en tykk treningsmadrass (type tykk yogamatte) der babygymmen ligger samt noen leker og et leke piano som hun kan sparke i og så spiller det. Da får hun beveget seg fritt og vi ser at hun trenger pause ifra å bli holdt.

Ellers har jeg teppe på badet der jeg tar henne med, eller har henne i vippestolen dersom jeg skal feks stryke noe, lage middag og hun trenger å se meg hele tiden.

Jeg sitter og litt på vakt og føler jeg må sitte med henne på babygymmen istedenfor å se TV og ligge på sofaen, men må nok bare la meg selv få slappe av innimellom. Så lenge hun har det bra og ikke gråter og føler seg forlatt fungerer det fint for oss.

Har rekord på ca 40 min dupp alene på dagtid, hun sover vanligvis på meg på dagtid hvis hun sover i det hele tatt. På natt sover hun fint i sengen sin. 9 min alene i babygym og omtrent det samme i vippestolen før hun begynner å skrike. Må ha forandring i stilling hele veien.

Skulle ønske det var mer for det er sykt slitsomt i lengden. Hun snart 11 uker no.

Lille elsker babygymen og kan fint ligge der i opptil 2 timer samlet iløa en dag. Da kan jeg fint gå opp med klesvask eller ut med søppelet. Sjekker jo med jevne mellomrom og hun hører meg alltid og jeg hører henne. Hører fort om hun snur seg eller er lei. Det er en befrielse å ha henne der. Bruker og lekegrind, men ikke så mye etter vi fant frem en tykk treningsmadrass (type tykk yogamatte) der babygymmen ligger samt noen leker og et leke piano som hun kan sparke i og så spiller det. Da får hun beveget seg fritt og vi ser at hun trenger pause ifra å bli holdt.

Ellers har jeg teppe på badet der jeg tar henne med, eller har henne i vippestolen dersom jeg skal feks stryke noe, lage middag og hun trenger å se meg hele tiden.

Jeg sitter og litt på vakt og føler jeg må sitte med henne på babygymmen istedenfor å se TV og ligge på sofaen, men må nok bare la meg selv få slappe av innimellom. Så lenge hun har det bra og ikke gråter og føler seg forlatt fungerer det fint for oss.
Samme her i grunn. Har alltid hatt med meg ungene hvor enn jeg var- på do sittende i vippestolen, på ett pledd foran dusjen, i bæreselen når jeg lager middag . MEN han gir også utrykk for at han trenger en liten ‘time out’ og er han på godt lag legger jeg han på babygymmen og han trives der. Så lenge jeg viser meg/ snakket til han så er det lov å ikke henge sammen med baby konstant :) Men prøver å leke og aktivisere di stundene han er våken , legge han på magen så han kan trene litt på holde hode oppe osv :happy:

Det synes jeg ikke du skal ha i det hele tatt! Hun koser seg jo i gymmen. Jeg var veldig stresset i begynnelsen mtp øyekontakt og stimuli med lille, har jo lest om tilknytningsvansker og alle andre negative ting som følger av at et barn ikke blir stimulert nok av foreldrene sine. Så begynte jeg å tenke på nyfødte som har søsken, de kan jo umulig ha blikkontakt med mor hele dagen. Videre får faktisk småttisene nok av oss også, og snur seg vekk når de blir lei. Jeg tolker det dithen at det er helt ufarlig at de ligger i fred i gym så lenge de trives der. Jeg synes du skal nyte den halvtimen du får, det fortjener man virkelig som forholdsvis nybakt mor❤️

Jeg føler jeg er mye vekke fra minien, men jeg kan være på kjøkkenet, kontoret, vaskerommet, toalettet osv og gjøre ting mens han ligger og pludrer og leker i babygymmen. Viss jeg er der med han så stopper han ofte opp og fokuserer veldig mye på meg. Jeg tenker at uansett så har både han og jeg litt godt av å være litt "vekke" fra hverandre. Jeg hører han tross alt hele tiden, og dersom det blir stille så går jeg inn og sjekker.
Hører når han blir lei og da tar jeg han opp og enten leker med han, får han til å sove, eller kanskje han vil sitte i stolen sin og se på hva jeg holder på med. :)

Jeg føler jeg er mye vekke fra minien, men jeg kan være på kjøkkenet, kontoret, vaskerommet, toalettet osv og gjøre ting mens han ligger og pludrer og leker i babygymmen. Viss jeg er der med han så stopper han ofte opp og fokuserer veldig mye på meg. Jeg tenker at uansett så har både han og jeg litt godt av å være litt "vekke" fra hverandre. Jeg hører han tross alt hele tiden, og dersom det blir stille så går jeg inn og sjekker.
Hører når han blir lei og da tar jeg han opp og enten leker med han, får han til å sove, eller kanskje han vil sitte i stolen sin og se på hva jeg holder på med. :)
Høres likt ut som oss :happy:

Jeg føler enkelte dager at jeg bruker med tid på rydding og vasking av klær og gulv. Ikke at jeg nødvendigvis gjør det, men M er veldig glad i å ligge i vogna, under babygymmen og sitte i vippestolen sin. Leker , prater og koser seg. Jeg tenker at det er veldig fint og kanskje lærer han seg å aktivisere seg selv til senere :-) Det er positivt for oss her hjemme og da han begynner i bhg. :-)
Så fort han klager får han oppmerksomhet og jeg setter meg med han eller tar han opp hvis han er lei.
Jeg tenker man ikke skal ha dårlig samvittighet, så lenge de gir tegn til at de trives. Da må hver enkelt bestemme og velge hva de vil gjøre med tiden de har til rådighet tenker jeg :-)

Har rekord på ca 40 min dupp alene på dagtid, hun sover vanligvis på meg på dagtid hvis hun sover i det hele tatt. På natt sover hun fint i sengen sin. 9 min alene i babygym og omtrent det samme i vippestolen før hun begynner å skrike. Må ha forandring i stilling hele veien.

Skulle ønske det var mer for det er sykt slitsomt i lengden. Hun snart 11 uker no.

Sånn var vår ene også. Måtte bytte stilling HELE tiden. Vi tok henne til manuellterapaut og nå er hun ett helt annet barn. Verdt å sjekke nakken for låsninger?

Sånn var vår ene også. Måtte bytte stilling HELE tiden. Vi tok henne til manuellterapaut og nå er hun ett helt annet barn. Verdt å sjekke nakken for låsninger?

Vi merket også stor forskjell, spesielt på dagsoving, etter behandling hos kiropraktor. Jeg ville ha sjekket det ut :)

Har en baby som liker mye nærhet, så blir mye bæring i bæretøy. Kan ligge på lekegymmen litt alene, men liker å ha noen å prate med.
Sitter alene i tripp-trapp stolen når jeg skal vaske flaskene hennes, og når vi (hele familien) spiser, da sitter hun og observerer eller leker med leken sin. Virker som hun vet når vi er ferdig, for da begynner hun å klage.
Når mannen har henne løper (bokstavelig talt) jeg rundt å gjør husarbeid osv. før jeg igjen må ta henne da det alltid er jeg som må få henne til å sove.
Så..er ikke mange minuttene hun er «alene» på dagtid:p

Mini her blir drit sur av å ligge i babygym/ vippestol alene så han sitter stortsett i fanget mitt fra vi står opp til vi legger oss.....

Han kan godt ligge i babygym mens jeg steller frøkna, lager til mat til henne osv. Særlig fra morgenen og utover går det fint, men fra kl 17 begynner han å bli trøtt og da er tålmodigheten hans ganske liten :)
Jeg er avhengig av vippestolen til han, den redder meg gang på gang! Han elsker å sitte der og herje med leken :happy:

Mini her blir drit sur av å ligge i babygym/ vippestol alene så han sitter stortsett i fanget mitt fra vi står opp til vi legger oss.....
Oj! Hvor gammel er han nå ?
Høres litt slitsomt ut. Babygymmen er det beste som har hendt oss.

Vi er mye sammen nå for tiden , han har begynt ‘kjede’ seg :wacky:

Back
Topp