Hvor mye bruker dere på gaver?

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Til tantebarn, søsken, foreldre, venner? :)
 
Det varierer veldig fra år til år :) ofte finner jeg noe på tilbud :p
Det ble litt dyrt i fjor, men i å kom jeg over sportsbutikk som hadde opphørssalg og da ble det maaange fine “dyre” gaver.

Vi har ingen avtale i familien om gavebeløp.
Når vi var studerende med små barn ble det likevel fine gaver da jeg kjøpte på tilbud (bodde i DK og der er det ordenlig utsalg og tilbud) fikk takk i Georg Jensen julepynt til typ 30kr :p

Men nå tenker jeg litt 500kr pr niece/nevø max
 
Til tantebarn, søsken, foreldre, venner? :)
Ca 200-300 kr. Finner jeg noe flott til en billigere penge (eks noe de ønsker seg, kjøpt brukt eller laget selv), så gir jeg fortsatt bare én gave. Øker ikke innholdet til å bli likt i pris som andre sine. Vet bare om mange som gjør dette, og synes det er unødvendig og setter for høye krav. Til barn synes jeg særlig det er viktig at man gir likt antall gaver, ikke gaver likt i pris. Barn ser ikke forskjell på verdier av ting på samme måte som voksne, de ser på antall og størrelse på en gave.
Venner bruker jeg ikke å gi julegave til, for å være ærlig. Har gjort det kun unntaksvis. Det blir litt mye kjøpepress, kjøper ihvertfall ikke noe bare for å ha noe å gi. Men om jeg tilfeldigvis har noe jeg har tenkt at de skulle få, så gir jeg. Samme med bursdager til venner også, jeg gir som regel ikke gave med mindre vi skal møtes rundt bursdagen deres/skal feire de.
Jeg er generelt litt nøyere på julegaver enn bursdagsgaver også. Etter som vi blir eldre er det ikke alle som har like stor interesse for å feire bursdagen sin. Så da blir det som regel kun gave til de som inviterer i selskap.
 
Alt for mye:depressed: nå i år skal vi prøve å skjerpe oss litt mer, legge litt mer tanke bak gavene og ikke bare tenke på prisen.

Til onkel/tante barn og søsken går det ca 400,- til hver

Besteforeldre får mer personlige gaver som fotobok av året som gikk osv

Til Samboer går det nok en 1000,-
Og til lillegutt går det nok også en 1000,- lapp
 
Tantebarn får 300 kr hver. Mellom 500 og 1000 på foreldre. 1500-2000 på samboer. Fort en 1500 per unge. Vurderer å gi iPad til eldste i år, så blir litt dyrere enn vanlig.
 
Regner med det er til jul du tenker? :) Vi har ikke så stor familie, og så pleier vi å ha "ansvar" for hver vår side av familien. Snakker selvsagt sammen hvis vi står fast og trenger idéer, men det er veldig greit å bare ha halvparten av gavene å tenke på. I tillegg er familien min veldig glad i å gjøre noe ekstra ut av julegavene, mens mannen sin familie ikke ligger like mye (hverken tanker eller penger) i det. Så det blir nok litt forskjeller.

Pleier å bruke ca. 700 kr på hver av foreldre og søsken, og ca. 1000 kr til mannen. Med mindre han ønsker seg eller trenger noe spesielt. Da kan jeg gjerne bruke litt ekstra. Venner kjøper vi sjelden til, men da ca 200 kr. Jeg har ikke tantebarn på min side. Ellers bruker jeg rundt 500 kr på tante m/familie.

Generelt bruker jeg mer penger hvis noen trenger noe spesielt, og mindre hvis de ikke ønsker seg noe. Forventer ønskeliste hvis jeg spør etter det. Truer med å gi sokker hvis jeg ikke får svar:p
 
Til tantebarn, søsken, foreldre, venner? :)
Nevøer/nieser 500
Søsken:500 kr
Foreldre : 500-1000
Venner: 200
Men det et budsjettet , finner ofte på salg og havner derfor ofte langt under budsjett, liker å kjlpe skikkelige gaver og ikke bare noe ræl.
 
Last edited:
Til tantebarn, søsken, foreldre, venner? :)
Jeg har egentlig maksgrense, men hender jeg går over :bag:
Tantebarn: 300kr
Søsken: 500kr
Foreldre: 500kr
Besteforeldre: 500kr
Venner: 300kr

Jeg kjøper ikke til så mange, men lager en del gaver til kollegaer, litt til venner og litt til familie :)
 
Nieser/nivøer 400-500 kr
Søsken 500
Foreldre 500 - 1000
Barn 1000-1500 (pakkekalender utenom)
Venner 200-400
Onkler og tante 300
Søskenbarn 200
Barn til søskenbarn 200
Besteforeldre / oldeforeldre 400
Barns venner 100
Mann 3500

Pakkekalender til barn, svigers og far 1500kr

= 17500

Sparer litt gjennom hele året.
 
Samboer 2000-4000
Barn 2000-4000
Foreldre 400-800
Søsken 150-300
Nieser og nevøer 150-400
Fadderbarn 500
Venner 150-400
Barn til venner 150-300
Venner til min datter 100
Kolleger 100

Lager i tillegg adventskalender til samboer og barn.
Jeg er ikke så opphengt i pris, kan handle på tilbud også, og noen lager jeg gaver til. Men sånn ca. De beløpene over er mine grenser.
 
I vår familie har trenden vært 200-500 per person. I år har ikke vi råd til gaver, så vi gir kun til barna våre og barna til en venninne av oss. Regner med ungene tegner noe til besteforeldre.
Synes det er helt villt hvor mye penger det forventes man skal bruke. Vi er blitt veldig miljøbevisst det siste året, så det blir nok noen endringer her for vår del selv om økonomien skulle bli grei igjen.
 
2-500 på tantebarn, søsken og foreldre.
Til samboer rundt 1000 og det samme til sønnen vår tenker jeg.
Jeg har stor familie, så det blir for dyrt likevel.
 
Gir bare julegaver til barna. Og en liten ting til mannen min (vi har fellesøkonomi).

Har ingen søsken eller foreldre eller besteforeldre eller tantebarn, så da blir julegavehandligen enkel for vår del.
 
Veldig lite. I vår familie har vi bestemt oss for å ikke gi så mye og heller ha fokuset på hverandre. Lager gaver til de voksne selv (div gulegodt) og gir for 200 kr til barna
 
Så lite som mulig, men samtidig noe som kan bli brukt :) i år er gavene til barn på ca 150kr +-. Vi dropper gaver til søstre i år og alle søstrene og mor har bestilt tur med Dfds, mye billigere for oss alle, og vi får oppleve noe sammen :) til samboer er det litt over 700kr, og ungen ca 500 til jul i år :)
Eller blir det litt som det blir :)
 
Egne unger har vi ikke fast budsjett på, men prøver å gi dem relativt likt opplevd verdi. Som ikke alltid harmonerer med kroner og øre, og ga ikke minste like dyrt som de store det året de fikk nettbrett. Til gjengjeld fikk hun nettbrett selv et par år senere.

Jeg og mannen blir sånn ca enig om en grense for oss.

Tante unger og søsken sånn rundt 4-500pr stk, samme med foreldre. Eller, nå har vel et par "svogere" også fått seg eget budsjett altså mannens søstre sine samboere, de er mye yngre enn oss så ikke kommet like langt i etableringen (vi har vært gift i mange år og har 3 unger men ene søstra hans ble konfirmert det året vi gifta oss)

vi bruker følgelig ganske mye penger på gaver. Det er noe vi prioriterer, og har råd til.
 
Vi ligger på 300 på tante/onkel barn
Foreldre ca 1000 kr
Søsken ca 3-400
Til hverandre.. varierer litt.
Våre egne barn kommer an på hva vi finner.. men blir ofte for mye
 
Back
Topp