Hvor mye «lar» dere baby sove på dere?

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Lille diktator sover veldig greit i egen seng om natten, men vil om dagen helst sove på meg. Om jeg lykkes å legge han i vogn eller vugge sover han kortere enn om han ligger på meg. Jeg har jo muligheten til å la han ligge på meg. Han har ingen små eldre søsken. Det er jo koselig å ha han på brystet, og han liker godt å ligge litt alene i babygymmen når han er våken. Det er da jeg evt kan gjøre andre ting som å spise, dusje og gå på do.
Bruker også elastisk bæresjal av og til, og det sover han også godt, samtidig som jeg kan FP gjort ting om jeg ønsker.
Men er det noen fordeler/ulemper ved å gjøre det på denne måten? Ettersom han sover så greit alene på natten så vet jeg jo at han kan, og vil heller at han sover alene da enn på dagen. De sier jo at man ikke kan skjemme dem bort, og da gjelder vel det på dette området også?
 
La baby styre. Den nærheten de søker, har de godt av.
 
Det jeg har hørt både på barselavdeling og helsestasjon er at det er bra å ha babyen tett inntil så mye som mulig/så mye som baby vil. Det blir mer ditt eget behov for å ha kroppen «for deg selv» som begrenser, altså :)
 
Har du hørt om fjerde trimester? Rett etter fødselen så kommer fjerde trimester og er bare et utrykk for at selv om ungen er ute så er han oppi deg for det om.

Det er sunt for både deg og baby å lytte til behovet for nærhet.

Bæretøy er et must. Elastisk sjal begynner ofte å bli ubehagelig for bærer etter ca 6kg, så vurder allerede nå å gå over på vevd sjal. Kjøp brukt er best, bedre å knyte. Søk om bæregrupper på fb for mer info om vevd sjal (eventuelt sele). Der finner du og en gruppe for kkøp og salg. Bærebibliotek er og en potensiell mulighet om du bor et sted det finnes.
 
Lille diktator sover veldig greit i egen seng om natten, men vil om dagen helst sove på meg. Om jeg lykkes å legge han i vogn eller vugge sover han kortere enn om han ligger på meg. Jeg har jo muligheten til å la han ligge på meg. Han har ingen små eldre søsken. Det er jo koselig å ha han på brystet, og han liker godt å ligge litt alene i babygymmen når han er våken. Det er da jeg evt kan gjøre andre ting som å spise, dusje og gå på do.
Bruker også elastisk bæresjal av og til, og det sover han også godt, samtidig som jeg kan FP gjort ting om jeg ønsker.
Men er det noen fordeler/ulemper ved å gjøre det på denne måten? Ettersom han sover så greit alene på natten så vet jeg jo at han kan, og vil heller at han sover alene da enn på dagen. De sier jo at man ikke kan skjemme dem bort, og da gjelder vel det på dette området også?
Sniker
Du kan ikke skjemme han bort og når han får masse nærhet på dagen kan drt gjøre at han trenger mindre på natta, så jeg ville ikke vært bekymret for at det blir for mye :) ❤️
Han kommer til å ville sove bedre i vogn eller seng på dagtid om noen måneder når han er klar for det.
 
Jeg gjør akkurat det samme som deg, unntatt at jeg ikke har på meg bæresele. Syns ikke det er noe komfortabelt... Frøkna har 2 søsken, den ene er gammel nok til å hjelpe til hvis jeg skal lage mat eller gjøre husarbeid da faren jobber og har hjemmekontor. Føler også at babyen sover lengre på meg. Har tenkt at hun blir litt bortskjemt, for hun har begynt å gråte hvis noen ikke bærer henne. Men så tror jeg at hun trenger mest mulig omsorg i begynnelsen. Venter da til hun blir litt eldre.
 
Jeg gjør akkurat det samme som deg, unntatt at jeg ikke har på meg bæresele. Syns ikke det er noe komfortabelt... Frøkna har 2 søsken, den ene er gammel nok til å hjelpe til hvis jeg skal lage mat eller gjøre husarbeid da faren jobber og har hjemmekontor. Føler også at babyen sover lengre på meg. Har tenkt at hun blir litt bortskjemt, for hun har begynt å gråte hvis noen ikke bærer henne. Men så tror jeg at hun trenger mest mulig omsorg i begynnelsen. Venter da til hun blir litt eldre.

Ang bæresele: du har muligens en sele som ikke passer deg, eventuelt bruker den feil. Seler er som klær, noe passer noen, og ikke andre.
 
Her sover hun mye I vogna på dagen og i sengen om natten. Men om kvelden da henger hun i puppen og sover i fanget mitt eller på pappaen. Så er det natta rundt 22.
 
Sniker fra mai 2020

Jeg har også ei frøken som helst vil sove inntil meg eller pappa'n både dag og natt. Hun sover i vogn hvis vi går tur/er borte, og hun dupper såvidt av i vugga hjemme men da i 10-15 min bare. På natta finner hun ikke roen hverken i sprinkelseng, bedside crib eller vognbaggen, så da sover hun på meg. Håper det går seg til etterhvert :)
 
Her lar vi babyen på åtte uker sove så mye han vil på oss. Han har gradvis blitt mer og mer «selvstendig» på sovingen, dvs nå kan han fint sovne for seg selv av og til, og sover også lengre i strekk når han ligger alene enn han gjorde i starten.

Angrer litt på at jeg brukte så mye tid de to første ukene på å prøve å få han til å sove for seg selv, i frykt for at han skulle bli «bortskjemt» :(
 
Må alltid hjelpe han i søvn, om det er byssing eller amming. Hvis jeg ikke har andre ting som MÅ gjøres pleier han som oftest bare få sove på meg. Våkner han av å bli lagt ned og nekter å sove alene, tar jeg han opp igjen
 
Her sover baby på meg hele dagen, men sover hele natta i egen seng. Får svært lite gjort om dagen, men elsker kosestunden vi har på sofaen hver dag ☺️
 
Sniker.

med gutten min var han omtrent som en forlengelse av kroppen min, dag og natt, fram til 8-9 ukers alder da jeg sklei han bed fra bryst og mage til å samsove ved siden av meg.

han ble også båret i bæresjal fram til han var 6 mnd da han også begynte å like vognen.
Vi har fullstendig ignorert alle «råd» fra helsestasjon på dette og har per idag en trygg og fin 16 mnd gutt som sover natten gjennom i egen seng :) det tar lengre tid men for oss var det riktig :shy:
 
Back
Topp