Hvor miljøbevisst er du?

Krepsen89

Gift med forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei!
Dette er jo et spørsmål som opptar de fleste av oss i en stadig større dimensjon. Så da lurer jeg ganske enkelt på hvor miljøbevisst er du/deres familie? Har dere noen tips til å leve mer miljøvennlig?

Er jo veldig aktuelt på en gruppe som dette, da det tross alt er barna våre vi først og fremst skylder å passe så godt på denne vakre kloden vår som vi kan :Heartpink:Heartblue

Vi har fått veldig øynene opp for dette med forurensning. Vi hadde allerede stilt hverandre mange kritiske spørsmål og startet i det små da vi var på et foreldremøte i barnehagen vår.
Vår barnehage er såkalt grønt flagg-sertifisert. Overraskende få barnehager/skoler er det!! Men de har altså et veldig fokus på kildesortering, forsøpling osv. Ble veldig inspirert her hjemme så vi forsøker stadig å bli bedre.

Jeg bruker handlenett når jeg handler i butikken (små handlenett til frukt/grønt så jeg slipper å bruke plastposer til dette), vi har bivokspapir til å erstatte gla-pakken og forsøker å handle mest mulig emballasjefri mat. Når man først begynner å tenke over det så er jo ALT pakket inn i plast... Så jeg kommer nok aldri til å prøve meg på noe zero-Waste... Kjøper store yoghurtbeger i stedet for mange små... Osv.

Hva gjør dere? Er dere opptatt av miljø? :)

Ikke veldig nei :sorry: her går det meste i samme søppelpose, jeg velger bevisst platpose på kiwi for å faktisk ha søppelposer i hus. Men jeg kan jo late som jeg er litt miljøbevisst siden vi har elbil, enn så lenge. Neida, jeg vet vi burde bli flinkere, men helt ærlig så tar det for mye av energien jeg allerede har for lite av

Ikke veldig nei :sorry: her går det meste i samme søppelpose, jeg velger bevisst platpose på kiwi for å faktisk ha søppelposer i hus. Men jeg kan jo late som jeg er litt miljøbevisst siden vi har elbil, enn så lenge. Neida, jeg vet vi burde bli flinkere, men helt ærlig så tar det for mye av energien jeg allerede har for lite av

Hehe:) Det er egentlig enkelt å gjøre små, enkle justeringer. Det krever nok ikke så mye energi som mange tror... F.eks søppelsortering er jo bare ha en bøtte til hvert type avfall også la det bli en vane!
Jeg får energi av å tenke på at jeg sparer kloden vår:Heartbigred anbefales ;)

Noe av det viktigste folk MÅ skjerpe seg på er å sørge for at de ikke kaster søppelet sitt i naturen, da. Det er grusomt å se, synes jeg.

• Liker
Reactions: TPL
Hehe:) Det er egentlig enkelt å gjøre små, enkle justeringer. Det krever nok ikke så mye energi som mange tror... F.eks søppelsortering er jo bare ha en bøtte til hvert type avfall også la det bli en vane!
Jeg får energi av å tenke på at jeg sparer kloden vår:Heartbigred anbefales ;)

Noe av det viktigste folk MÅ skjerpe seg på er å sørge for at de ikke kaster søppelet sitt i naturen, da. Det er grusomt å se, synes jeg.

Ja, det er en uting, og det gjør vi IKKE! Vi er nøye på å alltid rydde opp etter oss hvis vi feks griller i fjæra. Kaster ikke ting ut vinduet på bilen og lærer sønnen at søppel går i søppelbøtta, ikke på bakken. Vi har forsåvidt ordnet oss sorteringssystem, men i hverdagskaoset går det fort plast sammen med rest. Sorterer papp da

Ja, det er en uting, og det gjør vi IKKE! Vi er nøye på å alltid rydde opp etter oss hvis vi feks griller i fjæra. Kaster ikke ting ut vinduet på bilen og lærer sønnen at søppel går i søppelbøtta, ikke på bakken. Vi har forsåvidt ordnet oss sorteringssystem, men i hverdagskaoset går det fort plast sammen med rest. Sorterer papp da

Jeg var akkurat lik selv for bare et lite år siden :) Skjønner det godt. Men vet du hva jeg lærte? Når man er god på å sortere så blir det FERRE turer med søppel. Restavfall, som vi hadde VELDIG mye av før, fylles nå opp kanskje i løpet av en uke. Plast litt oftere, men jeg liker plastsøppel for det er jo så rent :)

Men jeg skjønner dere, fordi det krever at man faktisk innstiller seg på en forandring. Det er ikke nødvendigvis så energikrevende som du tror (det er det virkelig ikke) men det krever at man er bevisst på å gjøre det.
Jeg har fått pappaen i husstanden hekta også nå... Vi ødelegger jo denne fine planeten vår i rekordfart, og det er klart det hjelper at vi er to som er opptatt av sorteringen nå. Ellers hadde det blitt veldig kjipt å måtte flytte feilsortert søppel.

Kildesorterer, bruker handlenett, plukker med meg søppel om jeg ser det i marka, bruker opp alt jeg har av mat og bruker om igjen emballasje og poser. Tar bussen fremfor bil. Og så er jeg storfan av gjenbruk!! Prøver å unngå plast så mye det lar seg gjøre, men alt er jo som du sier pakket i plast nå :( Kjøper heller fra ferskvaredisk enn plastpakket frysevarer etc. Alt som kan bidra hjelper tenker jeg! Kaster ikke en tyggis på gata en gang da alt vi kaster fra oss havner i sjøen til slutt :(

Hei!
Dette er jo et spørsmål som opptar de fleste av oss i en stadig større dimensjon. Så da lurer jeg ganske enkelt på hvor miljøbevisst er du/deres familie? Har dere noen tips til å leve mer miljøvennlig?

Er jo veldig aktuelt på en gruppe som dette, da det tross alt er barna våre vi først og fremst skylder å passe så godt på denne vakre kloden vår som vi kan :Heartpink:Heartblue

Jeg bruker handlenett når jeg handler i butikken (små handlenett til frukt/grønt så jeg slipper å bruke plastposer til dette), vi har bivokspapir til å erstatte gla-pakken og forsøker å handle mest mulig emballasjefri mat. Når man først begynner å tenke over det så er jo ALT pakket inn i plast... Så jeg kommer nok aldri til å prøve meg på noe zero-Waste... Kjøper store yoghurtbeger i stedet for mange små... Osv.

Hva gjør dere? Er dere opptatt av miljø? :)

Vi er ganske bevisste, men har en laaang vei igjen å gå. Angående søppelposer til restavfall, hvordan løser du det hvis du ikke kjøper plastposer å ha varene i?

Er nok ikke flink nok, men plast,papp,glass og metall sorteres. Resten går i samme pose

Vi er ganske bevisste, men har en laaang vei igjen å gå. Angående søppelposer til restavfall, hvordan løser du det hvis du ikke kjøper plastposer å ha varene i?

Har nok ikke den perfekte løsningen her.. men jeg kjøper ruller med tynne (veldig tynne) plastposer. Så det er iallfall mindre plast i de enn i de butikkposene. Matavfallet bruker jeg nedbrytbare poser, papp samler jeg i en stor papp-eske som jeg bare tømmer, brusflasker samler jeg i en sånn grønn eske som jordbærkorgene står i og samme type bruker jeg til glass og metall. Så det er kun plastavfall og restavfall som får poser.

Men det er jo ikke perfekt! Men bedre enn ingenting, håper jeg.

Vi må bruke plastposer til avfall her vi bor, så innimellom tar vi med et par poser fra butikken. Leste at tykke plastposer var bedre å bruke enn papirposer, for de kunne man bruke om igjen. Bruker man plastposen mer enn én gang (f.eks. en handletur og så til søppel), så var det mer miljøvennlig enn papir. Stort sett bruker vi handlenett.

Alt avfall kildesorteres. Jeg må innimellom plukke ut litt plast fra restavfall fordi mannen glemmer det, men det går greit.

Prøver å velge ting uten emballasje, men av og til finnes det ikke alternativer uten. Hva er den nye greia til kiwi med å pakke inn avocadoene i dobbel plast?! Kjøper refill istedenfor nye bokser med håndsåpe/såpe/sjampo osv.

Kaster naturligvis ingenting i naturen.

Planen er å begynne å bruke tøybleier, og har også fått med mannen på det [emoji16]

Vi må bruke plastposer til avfall her vi bor, så innimellom tar vi med et par poser fra butikken. Leste at tykke plastposer var bedre å bruke enn papirposer, for de kunne man bruke om igjen. Bruker man plastposen mer enn én gang (f.eks. en handletur og så til søppel), så var det mer miljøvennlig enn papir. Stort sett bruker vi handlenett.

Alt avfall kildesorteres. Jeg må innimellom plukke ut litt plast fra restavfall fordi mannen glemmer det, men det går greit.

Prøver å velge ting uten emballasje, men av og til finnes det ikke alternativer uten. Hva er den nye greia til kiwi med å pakke inn avocadoene i dobbel plast?! Kjøper refill istedenfor nye bokser med håndsåpe/såpe/sjampo osv.

Kaster naturligvis ingenting i naturen.

Planen er å begynne å bruke tøybleier, og har også fått med mannen på det [emoji16]

Vi skal også prøve tøybleier denne gangen. Kommunen jeg bor i refunderer konstanter opp til 1000 kr for kjøp av tøybleier - verdt å sjekke opp om din kommune også gjør [emoji5]

Vi skal også prøve tøybleier denne gangen. Kommunen jeg bor i refunderer konstanter opp til 1000 kr for kjøp av tøybleier - verdt å sjekke opp om din kommune også gjør [emoji5]

De gjør ikke det dessverre [emoji20]

Kommunen henter restavfall, mat/hageavfall og papir. I tillegg sorterer vi glass/metall og plast, men dette blir ikke hentet på døra så vi må sykle eller kjøre det til nærmeste innsamlingspunkt. For meg er det en selvfølge å sortere. Blir stressa av å kaste plast med annet og mat får jeg ihvertfall noia av at går sammen med annet. Dette har mye med vane å gjøre, er vokst opp i en kommune som var tidlig ute med resirkulering og egne spann til både mat, rest, papir og plast. Synd det ikke er slik overalt, for det blir mer styr her hvor plastsøppelet (som det dessverre er mest av) må fraktes vekk.

Her sorterer vi så godt vi klarer men har fortsatt en vei å gå. Prøver å bli stadig flinkere til at all plasten skal havne i rett kurv. Ellers bruker vi tøynett på butikken. Der vi bidrar mest er nok på klesfronten. Tekstilbransjen er en av verstingene når det kommer til forurensing og frøkna her i hus har nesten bare enten hjemmesydd eller arvede klær. Kjøper nesten bare strømpebukser og sokker, samt noe yttertøy, men ofte er dette også arv. Ellers har jeg begynt å levere inn tekstilrester på Kappahl. Flere som tar imot, og da dette resirkuleres har det ikke noe å si hvilken stand det er i. Hullete sokker, gamle sko, stoffrester som er for små til å bli noe nytt kan leveres. Hele og fine klær går til Fretex. Men vi kjøper sjeldent nye klær egentlig. Lager mye til meg selv også, ellers så skal jeg bli flinkere til å velge klær fra mer bærekraftige kjeder og kjøpe kvalitet fremfor billige klær som blir stygge med en gang. Ellers så har jeg et mål om å kutte helt ut fleeceplagg da dette avgir så mye microplast i vask.

Back
Topp