Hvor mange ultralydundersøkelser er innafor?

Mammatil4barn

Blir kjent med forumet
Jeg har hatt en i uke 7 for å se om det var liv. En i uke 10 og en i uke 13 i forbindelse med fosterdiagnostikk.. Nå venter jeg på oul som er om 3,5 uker, men har såå lysst å ta en ultralyd nå hos privat jordmor.. For å se kjønn og bare at babyen lever. Skal sies at jeg er ekstra bekymret for babyen dette svangerskapet.
Litt usikker på om jeg har kjent liv og har liksom ingen babymage eller noe. Lurer bare på om alt er ok inni der :rolleyes:
Noen som vet om det er noen fare for fosteret med mange ultralydundersøkelser?
Jeg skal sannsynligvis gå til fastlegen på kontroll i uke 24 og så til jordmor resten. Så forresten at fastlegen min også hadde ultralydapparat.. Men vet ikke om hun alltid bruker det på gravide på kontroll eller kun viss det er noe spesielt..

Jeg har hatt en i uke 7 for å se om det var liv. En i uke 10 og en i uke 13 i forbindelse med fosterdiagnostikk.. Nå venter jeg på oul som er om 3,5 uker, men har såå lysst å ta en ultralyd nå hos privat jordmor.. For å se kjønn og bare at babyen lever. Skal sies at jeg er ekstra bekymret for babyen dette svangerskapet.
Litt usikker på om jeg har kjent liv og har liksom ingen babymage eller noe. Lurer bare på om alt er ok inni der :rolleyes:
Jeg skal sannsynligvis gå til fastlegen på kontroll i uke 24 og så til jordmor resten. Så forresten at fastlegen min også hadde ultralydapparat.. Men vet ikke om hun alltid bruker det på gravide på kontroll eller kun viss det er noe spesielt..

Her er det nok ingen fasit :) Er veldig individuelt hvor mange folk selv føler behov for å ta/har anledning til å ta. Noen føler seg trygge og rolige og har ingen problemer med å vente til OUL i uke 18-20, mens andre vil gjerne være sikker på at det er noe der inne allerede fra uke 6. Kommer nok og veldig ann på hva slags opplevelser man har fra tidligere svangerskap og evt. aborter.
F.eks meg selev; i mitt første svangerskap hadde jeg en ul i uke 12 bare for å bekrefte at det var noe der før vi delte de med familie og venner og så hadde jeg OUL, ikke noe mer.
I svangerskap nr 2 hadde jeg betydelig flere, både på bakgrunn av BO tilfeldig oppdaget i uke 12 bare noen måneder tidligere og at det var et risikosvangerskap.
Hadde da ul i uke 7 (for å bekrefte at det var et foster der denne gangen), i uke 9 ( for å se at det ikke var blitt en MA, i uke 12 for å sjekket at fosteret så friskt ut, OUL i uke 19, og så i uke 24+28+32+36+38 som oppfølging av risikosvangerskapet. Er de som har enda flere ultralyd er.
Tenker at legene hadde ikke gjort så mange hvis det mente at det var noen risiko for fosteret.

Vet ikke om dette er ditt første svangerskap eller ikke og nøyaktig hvor langt du er på veg, men selv kjente jeg ikke antydning til liv før i slutten av uke 19 i første svangerskap og i slutten av 16, begynnelsen av uke 17 i mitt andre svangerskap. Varierer jo også veldig hvor for man får mage. Noen har tydelig babykulballeredebi uke 15/16, mens andre så vidt har antydning når de nærmer seg uke 30 :)

Men tenker som så at hvis du føler behov for en ultralyd til før ordinær og du har råd til det, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan gjøre det :)

Jeg har hatt mange ultralyder allerede,er i uke 18. Dette pga MA tidligere og frykt knyttet til det. Har spurt gynekologen om det var farlig med mange ultralyer. Hun sa at det ikke var det så lenge de som utførte undersøkelsen hadde nødvendig kompetanse.

Ultralyd er ikke farlig for babyen. Jeg fikk ul i uke 6,8,10, og 12 på sykehuset, siden jeg aborterte i vår i svangerskapsuke 10, og fikk ekstra oppfølging i starten pga dette og utslag på en blodprøve som kan indikere risiko for abort. Ellers tok legen min kikk med ultralyd i uke 14 og 18 mener jeg, i tillegg til ultralyd på sykehuset sist nå i uke 37 (vekstestimering).

Hadde 31 ultralyder, alle av medisinsk årsak i mitt siste svangerskap.
Høyrisiko tvillingsvangerskap.
Vet om einsom måtte ha over 60 ultralyder av samme årsak. Ingen skade skjedd.
Hadde det vært risiko knytt til ultralyd hadde de ikke brukt det så hyppig. Så bare ta det helt med ro :)

Ul er ikke farlig så det er bare å ta så mange du ønsker. Det er helt vanlig å ikke kjenne liv så tidlig og mange får ikke mage før etter oul. Har du snakket med jordmor om bekymringene dine? En ul vil kunne gi deg trygghet der og da, men det hjelper ikke på vedvarende bekymringer

Da tok jeg privat ultralyd :)Alt ok. Livmoren ligger litt bakoverbøyd, så derfor ingen mage og morkaken foran, så må nok vente en stund på spark ble jeg fortalt. Fikk vite at det var en jente :cat:

Ja, har en uoffisiel avtale med gyn om å ha ekstra oppfølging i neste svangerskap. Jeg slet masse med angst i forrige svangerskap og klarte ikke å stole på det jeg selv følte. Det gjorde til at jeg sov veldig lite og bare lå uroet meg selv og hadde tritt og ofte angstanfall knyttet til dette. I følge hu bjeg går til er dette mulig og ikke noe problem, så om du føler det kunne hjulpet og beroliget deg ville jeg gått fordet! Alle opplever svangerskap individuellet og har forskjellige behov :happy:

Hatt 16 ultralyder og er imorgen 29 uker. De hadde ikke gjort det om det var fare for baby.')

Tror det er veldig opp til hver enkelt. Jeg husker ikke hvor mange ultralyder jeg var på med juntungen. Men det var på grunn av lav vekst hos henne.

Back
Topp