Hvor mange uker på vei..

vintersommer

Betatt av forumet
Julimammaer 2016
Om man feks er 20+3 sier dere at dere er i uke 21 om folk spørr eller 20? Ser det er veldig forskjellig.. :p
 
jeg er 29+5 og da sier jeg at jeg er i uke 29 :
 
Jeg er 26+3 idag og sir uke 26, selv om det er 26 fullgåtte uker + 3 dager, så man er i graviditetsuke 27 sånn egentlig. Men samtidig teller man jo uker fra 1 dag med mens, så ungen er jo ikke like "gammel" som ukene man er i. Man har jo gått 10 måneder gravid, men ungen er jo 9 måneder.

For det synes jeg er litt vanskelig.. for når noen spør meg om hvor langt jeg er på vei. Og jeg da sier 26 uker, så er jeg 6 1/2 måned på vei, og skulle jo ut ifra folk som ikke "kan" dette, føde om 2 1/2 måned, men det er jo 3 1/2 måned igjen, men det vil jo egentlig resultere i at jeg er 5 1/2 måned på vei, da det er et kjent fenomen at vi går gravide i 9 måneder.. ble rotete dette her, men skjønner dere?

Hva ville dere sagt, at dere var 5 eller 6 måneder på vei?
 
Jeg er 26+3 idag og sir uke 26, selv om det er 26 fullgåtte uker + 3 dager, så man er i graviditetsuke 27 sånn egentlig. Men samtidig teller man jo uker fra 1 dag med mens, så ungen er jo ikke like "gammel" som ukene man er i. Man har jo gått 10 måneder gravid, men ungen er jo 9 måneder.

For det synes jeg er litt vanskelig.. for når noen spør meg om hvor langt jeg er på vei. Og jeg da sier 26 uker, så er jeg 6 1/2 måned på vei, og skulle jo ut ifra folk som ikke "kan" dette, føde om 2 1/2 måned, men det er jo 3 1/2 måned igjen, men det vil jo egentlig resultere i at jeg er 5 1/2 måned på vei, da det er et kjent fenomen at vi går gravide i 9 måneder.. ble rotete dette her, men skjønner dere?

Hva ville dere sagt, at dere var 5 eller 6 måneder på vei?
Sånn jeg har skjønt det er problemet at det er forskjell på svangerskapsmåneder (4 uker) og kalendermåneder (litt mer enn 4 uker). Det med svangerskapsmåneder synes jeg bare er forvirrende, og er vel nesten ingen som bruker det? Når jeg snakker med legen og dere andre gravide, snakker jeg bare om uker, og når jeg snakker med alle andre bruker jeg måneder, og da bare kalendermåneder. Og nå som jeg er over halvveis, sier jeg stort sett hvor mange måneder det er igjen.
 
Jeg er 26+3 idag og sir uke 26, selv om det er 26 fullgåtte uker + 3 dager, så man er i graviditetsuke 27 sånn egentlig. Men samtidig teller man jo uker fra 1 dag med mens, så ungen er jo ikke like "gammel" som ukene man er i. Man har jo gått 10 måneder gravid, men ungen er jo 9 måneder.

For det synes jeg er litt vanskelig.. for når noen spør meg om hvor langt jeg er på vei. Og jeg da sier 26 uker, så er jeg 6 1/2 måned på vei, og skulle jo ut ifra folk som ikke "kan" dette, føde om 2 1/2 måned, men det er jo 3 1/2 måned igjen, men det vil jo egentlig resultere i at jeg er 5 1/2 måned på vei, da det er et kjent fenomen at vi går gravide i 9 måneder.. ble rotete dette her, men skjønner dere?

Hva ville dere sagt, at dere var 5 eller 6 måneder på vei?
Jeg ville sakt 5 mnd. Jeg har igjen 2,5 mnd og sier jeg er 6 mnd. Når jeg har igjen 2 mnd til termin sier jeg 7 mnd etc.
 
Jeg er 26+1 og jeg sier uke 26 om noen spør. Også når jeg blir spurt om hvor mange mnd så må jeg telle på fingra og teller 4 og 4 osv :)
Noe mer enn det har jeg ikke giddi og satt meg inn i, for det er det ingen andre som skjønner noe av uansett når jeg snakker med dem :P hehe..
Bortsett fra JM og sånn sikkert da, men der snakker vi også om 26+1 når vi er inne på hvor langt jeg er på vei :)
 
Jeg er 29+4 i dag, vil nok si noe som: runder uke 30 hvert øyeblikk, så det er ca 10 uker igjen til termin.

Mnd blir jeg mer forvirret over. 2,5 mnd igjen nå? 7,5 mnd på vei? Vet ikke :p
 
Hehe dette har jeg lurt litt på også men jeg har valgt å si uker til de jeg jeg vet skjønner det :p og for andre som spør, sier jeg at jeg har termin i juli :p
 
Back
Topp