hvor mange uker er 6 mnd?

kan de to ukene i forskjell ha noe med at svangerskapet regnes to uker lenger enn babyen, hvis jeg kan si det slik?=P

som det står i svangerskapsboka da: i begynnelsen av denne uken er babyen din 17 uker gammel, mens dette står under uke 19?=)

det er forskjellige måter å rekne på. du kan rekne 1 måned som 4 uker (leger gjør ofte det) men da går ein gravid i 10 mnd som er 40 uker. de 2 første vekene så e jo ikke ungen unnfanga. men første uke starter første dag i siste menstruasjon.  så viss folk spør kor lang ein e på vei og ein svare 7 måned  trur de gjerna det e 2 mnd igjen men så er det egentlig tre. så det blir litt så forvirrande for andre at eg rekne kor mange måneder det er igjen til fødsel eg :p nå er det 4 måneder igjen så da sier eg 5 måneder på vei. men vet om mange som bruker den 4 ukers måten ;)

ORIGINAL: tjukkebollefeita

Blir så forvirret at det der mnd greiene jeg! Så jeg svarer bare i uker! Om noen ber meg om svar i mnd sier jeg at det får dem regne ut selv! 

Jepp!!! Dette er SÅÅÅ forvirrande...eg bruar også å svare i veker, og seie at det er så vanskelig fordi veker og mnd ikkje stemmer....dei fleste forstår jo det. Eller sei termindato....

ORIGINAL: erdne

Denne oversikten fikk jeg.. *husker bare ikke helt hvor* Men tror jeg fant den her på BV

1-4 uker = 1 mnd
5-9 uker = 2 mnd
10-13 uker = 3 mnd
14-18 uker = 4 mnd
19-22 uker = 5 mnd
23-27 uker = 6 mnd
28-32 uker = 7 mnd
33-36 uker = 8 mnd
37-40 uker = 9 mnd

Denne bruker jeg også, ikke lenge til 6 mnd[:D]

Nå er det jo også forskjell på om man mener 6 fullgåtte mnd eller om man er i 6.mnd...

Den første lista: 1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager
2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager
3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager
4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager
5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager
6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager
7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager
8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager
9 fullgåtte måneder: 40 uker

Den andre lista sier noe om hvilken mnd i svangerskapet man er inne i[;)]:
1-4 uker = 1 mnd
5-9 uker = 2 mnd
10-13 uker = 3 mnd
14-18 uker = 4 mnd
19-22 uker = 5 mnd
23-27 uker = 6 mnd
28-32 uker = 7 mnd
33-36 uker = 8 mnd
37-40 uker = 9 mnd

Så hvis man sier jeg er 6mnd på vei ville jeg fulgt den første lista og hvis man sier at jeg er i 6.mnd så ville jeg brukt den andre lista.
Man er jo i 1.mnd av svangerskapet etter f.eks 2uker, men man er ikke 1.mnd på vei da[:)]

En kalendermåned er i gjennomsnitt 4,3 uker, så det er jo rett og slett et regnestykke som må gjøres. De to oversiktene som er lagt ut, er korrekte.

ORIGINAL: Xena87

det er forskjellige måter å rekne på. du kan rekne 1 måned som 4 uker (leger gjør ofte det) men da går ein gravid i 10 mnd som er 40 uker. de 2 første vekene så e jo ikke ungen unnfanga. men første uke starter første dag i siste menstruasjon.  så viss folk spør kor lang ein e på vei og ein svare 7 måned  trur de gjerna det e 2 mnd igjen men så er det egentlig tre. så det blir litt så forvirrande for andre at eg rekne kor mange måneder det er igjen til fødsel eg :p nå er det 4 måneder igjen så da sier eg 5 måneder på vei. men vet om mange som bruker den 4 ukers måten ;)

dæven, så innvikla[:D]

Sier enten ukene eller så sier jeg f.eks at jeg er i femte mnd så for min del blir den nederste rett..Men er skikkelig forvirrende dette ja!!! så tar å lagrer de to forskjellige på pc'n så jeg har oversikten :P hihi

Back
Topp