Hvor mange uker er 100% lønn og 80% lønn??

Lissjuli

Forelsket i forumet
Hvor mange uker er 100% lønn og 80% lønn?? Noen som har oversikt? Lurer på hva jeg skal ta. Ønsker å være hjemme et år, men ta 100% lønn og så ta ulønnet permisjon. Har hørt at man tjener på det

Mener å huske at det er 47 og 57 uker.. Det står på sidene til NAV. :)

Husk også at du har krav på ferie :) Vi skal f.ek. ha 100% utbetaling, som blir 47 uker, i tillegg har jeg 5 ukers ferie, og det har mannen også, så da blir jo "permisjonen" litt lenger

Men disse 4 ukene for 100%, da er jo 12 ukeren til pappsen med ikke sant? Så egentlig får vi bare 35 uker hjemme...

Jeg skal ha 100% med 2mnd ulønnet...Må legge vekk 3000 i mnd for å spare opp til de 2mnd ulønnet.

Jeg skjønner ikke de som tar perm uten lønn etter 100% permisjonen tørr.. man mister rettighetene til egenmelding og sykemelding..  Så må man jobbe 16 uker for å opparbeide seg den rettigheten igjen. Men er man lite syk og man ikke er uheldig så er det jo bare å kjøre på;)

De som jobber turnus mener jeg kan ta ca 2 uker perm uten lønn uten å miste disse rettighetene..

Hadde tenkt å ta 100% og så ulønnet perm før jeg kom over denne reglen. Da ble jeg skeptisk, med tanke på at jeg er alltid veldig uheldig:)

LillTrille skrev:
Jeg skjønner ikke de som tar perm uten lønn etter 100% permisjonen tørr.. man mister rettighetene til egenmelding og sykemelding..  Så må man jobbe 16 uker for å opparbeide seg den rettigheten igjen. Men er man lite syk og man ikke er uheldig så er det jo bare å kjøre på;)

De som jobber turnus mener jeg kan ta ca 2 uker perm uten lønn uten å miste disse rettighetene..

Når jeg søker på det får jeg opp dette flere steder:

"Det vanlige er at man må jobbe i 4 uker for å få sykepengerettigheter og sykt barn dager og 8 uker for egenmelding".

Mannen skal jo uansett være hjemme med babyen når jeg begynner å jobbe og da trenger jo ikke jeg å være hjemme med sykt barn på 12 uker.

Dette gjelder jo i ny jobb også, så det kan man jo komme utfor uansett....

Vi lurer på å ta perm uten lønn etter permisjon med 100 % utbetaling denne gangen siden det lønner seg økonomisk :)

Det med egenmeldingen som jeg tenker på kommer jo etter du er ferdig med den ulønnedepermen:) Men som sagt så er det noe jeg ikke ville tatt sjans på i og med jeg er så ufattelig uheldig.. *;) Og det er jo ikke alltid pga ungen man må bli hjemme.. Man kan jo selv bli forkjøla eller ta ryggen osv;)

Her ble jeg selv syk etter bare 1 uke i jobb og ble dermed sykmeldt i tre uker uten krav på noe lønn. Den SVIR. Og alt fordi jeg hadde hatt 2 mnd ulønnet perm... :( 
Denne gangen har jeg jo startet for meg selv så da får vi håpe ting går bedre..... 

LillTrille skrev:

Hei. jeg sniker litt fra mars/april
man mister ingen rettigheter om man søker omsorgspermisjon uten lønn.. det kan man gjøre inntil 2 år.. alle rettigheter inntakt... både pensjonspoeng og arbeidsvilkår.
Søker man "vanlig" permisjon mister man alle rettigheter..

Jordmor sa til meg i dag at de som sitter på NAV anbefaler å ta 100 %, men jeg og min samboer fikk beskjed av bror hans at vi ikke måtte gjøre samme feil som de gjor. Så her blir det 80 % tenker jeg :)

oi. Ja her er det mye å tenke på. takk for informasjon

fru trondrud skrev:
husk at det ikke er mulig å ta ut flexibelt uttak med 80%

Mye nyttig her ja. Vi må altså velge 100% varianten hvis pappaen vil ha gradert uttak av permisjonen? 

Back
Topp