Hvor mange svangerskapskontroller til nå?

Feyra

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sommerfuglene 2017
Søvnløs i september 2025
Pumpkin Bumps 2025
Hvor mange svangerskapskontroller har dere hatt til nå? Jeg har ikke fastlege her jeg bor, så får alt gjennom jordmor. Men begynner å lure litt. Har kun hatt en kontroll hos jordmor, da var jeg 9+2, og en OTUL, da jeg var 13+4.

Neste kontroll er ikke før 29 april, da er jeg 18+2, og OUL 6 mai 19+2.

Jeg skal egentlig ha ekstra oppfølging da jeg fikk svangerskapsforgiftning forrige gang, men ingen har enda målt et eneste blodtrykk eller testet urinen.

Er dette vanlig? Eller har jeg grunn til å stille litt spørsmål ved hyppigheten på kontrollene?

I et normalt svangerskap er det vel standard med 8 planlagte kontroller til sammen (inkludert ULene). https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/

Jeg har hatt så langt
Legekontroll uke 7
Jordmorkontroll uke 10
(Gyn tidlige UL uke 6 og 8)

Skal ha
OTUL uke 13
OL uke 18-19 (ikke fått dato enda)
Jordmorkontroll uke 20

Hvor mange svangerskapskontroller har dere hatt til nå? Jeg har ikke fastlege her jeg bor, så får alt gjennom jordmor. Men begynner å lure litt. Har kun hatt en kontroll hos jordmor, da var jeg 9+2, og en OTUL, da jeg var 13+4.

Jeg skal egentlig ha ekstra oppfølging da jeg fikk svangerskapsforgiftning forrige gang, men ingen har enda målt et eneste blodtrykk eller testet urinen.

Er dette vanlig? Eller har jeg grunn til å stille litt spørsmål ved hyppigheten på kontrollene?
Blodtrykk og testing av urin skal vell skje kvar gong?

Eg ville mast litt angående den ekstra oppfølginga og sagt at du har hatt svangerskapsforgiftning og at det er viktig for deg at det blir følgt med på :)

Eg har vore til lege for blodprøver, ein kontroll hos jordmor og så har eg vore på OTUL. Har ein kontroll hos jordmor før OL.

Det vanlege er vell 1 eller 2 kontrollar utanom ultralydene, fram til veke 24 elns?

Men som sagt, skal du ha ekstra oppfølging er det jo litt rart med så få..

Hmm. Jeg er førstegangsgravid og i et lav risiko svangerskap, så jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg var på første kontroll hos jordmor i uke 7 for å sjekke hjerteslag. Deretter hadde jeg blodprøve og urintest i uke 9-10. Enda en blodtrykks målings kontroll i uke 11 og urintest.
I uke 12 hadde jeg TOUL. I uke 14 hadde jeg igjen blodtrykks kontroll + utskrivning av respept og ble satt opp på en ny urintest etter påske pga en bakterieinfeksjon.

Det blir 5 jordmor besøk/ kontroller så langt, og har time igjen hos fastlege før påske og tilbake til jordmor etter påske. I Uke 18 har jeg OUL.

Det skal nevnes at jeg bor i Utlandet så det kan være andre metoder her, men jeg går til offentlig lege og jordmor. Var kun privat til TOUL pga bedre utstyr.

Det blir 5 kontroller så langt + TOUL
Har vært 2 ganger hos jordmor og 3 ganger hos fastlegen. Jeg også fikk beskjed om at jeg skal ha tett oppfølging pga. svangerskapsdepresjon og bekkenløsning i forrige svangerskapet. Må si at det har vært veldig flinke så langt :) har allrede fått neste time hos jordmor i slutten av april og UL i begynnelsen av mai.
De har testet urinen og blodtrykket hver eneste gang også :)

Har vært hos jordmor en gang (10+6, blodtrykk og urinprøve), og TOUL (13+4, tok blodprøvene på sykehuset i samme slengen), ellers har jeg en time hos jordmor 25. april (17+0, blodtrykk og urinprøve), og OUL 13. mai (19+4). Den andre timen hos jordmor var litt valgfri :happy:

Ikke risiko forresten :happy:

Jeg har vært hos jordmor én gang (privat) i uke 7-8.
Og det er det.

Jeg skulle ha jordmor time på fredag som kommer (13+0), men den ble ut satt helt til 26 mai! Altså, jeg er så skuffet.
Så da blir det legetime på fredag i stedet. Regner med det blir urinprøve og blodtrykk og sånt der.
Også skal jeg på TOUL på mandag (13+3).

De kontrollene du beskriver at du har / skal ha er det som er normalen dersom det ikke foreligger noen spesiell grunn til tettere oppfølging. Men om du kjenner på at du skulle ha truffet hm oftere må du nok bare be om det …

Jeg fikk preeklampsi i forrige ss og skal derfor be om tett oppfølging denne gangen pga risiko for å få det igjen. Skal gjennom en screening nå, for å se om det faktisk er en risiko for at jeg kan få det denne gangen også. Da får jeg visstnok medisin for å forebygge det…

Men sjekk Helsenorge ang svangerskapsomsorg, der er det oversikt over kontrollene og når de skal være i svangerskapet: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/

Jeg har på en måte hatt to allerede fordi jordmor ikke tok blodprøver så jeg måtte til legen i tillegg.
Jordmor satte opp neste kontroll i juli fordi hun sa at de to ordinære ultralydene også var kontroller. Legen syntes derimot det var altfor lenge til og satte meg opp på en kontroll mellom de to ultralydene.
Jeg tar gjerne flere kontroller selv og tar imot alt jeg får. Svangerskapene mine er tøffe og det vet legen min.

Pga din historie ville jeg bedt om kontroller oftere.

Av det “vanlige” har jeg vært til jordmor en gang, skal ha OTUL neste torsdag og skal til jordmor igjen den 23. Så synes det tilbudet du har fått ligner mitt, men pga ekstra risiko bør du egentlig bare etterlyse mer, du har jo rett på det. Dessuten litt rart at de ikke har tatt blodtrykk.

Fullført:
Uke 6 - Tidlig ultralyd og henvisning til OTUL og OUL - privat
Uke 8 - Første jordmortime - offentlig
Uke 9 - Tidlig ultralyd - privat
Uke 10 - NIPT - privat
Uke 11 - Blodprøver og kontroll hos fastlege - offentlig
Uke 13 - TOUL - offentlig

Kommende:
Uke 17 - Andre jordmortime - offentlig
Uke 19 - OUL og planlegging av fødsel - offentlig
Uke 24 - tredje time hos jordmor - offentlig
Uke 28 - fjerde time hos jordmor - offentlig
Uke 28 - 3D/4D ultralyd - privat
Uke 32 - femte time hos jordmor - offentlig
Uke 36 - sjette time hos jordmor - offentlig
Uke 38, 40 og 41 - kontroll hos jordmor, men utgår mest sannsynlig for min del

Dette er mitt tredje svangerskap, men jeg har brukt private tjenester gjennomgående i alle svangerskap da jeg har opplevd det offentlige som mangelfull på samtlige områder. Hadde privat jordmor vært tilgjengelig der jeg bor, hadde jeg uten tvil benyttet meg av det.

Uke 5: 2 ultralyder offentlig
Uke 6: 2 ultralyder offentlig
Uke 7: 2 ultralyder offentlig
Uke 8: 1 ultralyd offentlig
Uke 9: 1 ultralyd offentlig
Uke 10: 1 ultralyd offentlig
Uke 11: 1 ultralyd offentlig
Uke 12: TOUL + NIPT
Uke 14: kommende ultralyd offentlig.
Det blir 12 ultralyder foreløpig.

I tillegg har jeg vært hos fastlege flere runder + blodprøver på sykehuset rundt 3-4 ganger pr uke fra uke 4 (hcg og progesteron).

Fikk i uke 5 vite at vi måtte forberede oss på abort. Uke 6 det samme (diagnose truende abort). Uke 7 ble det satt høyrisiko svangerskap. Mistet 8 ganger tidligere og utført IVF 12 runder.

Jordmor skal kontakte meg nå snart, slik at jeg skal gå dit annenhver gang.

Godt fulgt opp av Aleris Oslo som har gitt doser mtp nk celler, klinikken i Danmark som satte inn embryoet, lokalsykehus og fastlege. Uendelig takknemlig for all hjelp denne runden.

Tidlig ultralyd rundt uke 7
En time hos jordmor rundt uke 11
Tidlig ultralyd uke 12

Ingen kontroller her utenom en ultralyd på privatklinikk. Tester blodtrykk, blodsukker og urintest hjemme sånn innimellom og har online konsultasjon med lege. Er nå uke 16, og alt kjennes fint ut. Kan kjenne henne fra utsiden av magen.

Back
Topp