Hvor mange plagg under dyne / nattpose?

Mammaen til gullungen

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Jeg har både dyne og sovepose klart, og venter til baby blir født før jeg finner ut hva som er best å bruke. Men hvor mange plagg trenger baby å ha i en sovepose i forhold til under en dyne? Eller blir det likt? Forestiller meg at det blir mer lunt inni en sovepose men armene stikker jo ut. Kun langermet body, kun pysj eller begge deler?
 
Min erfaring er at unger er veldig ulike på dette. Mine har vært veldig varmblodige av seg på natt, og ofte kun trengt bleie eller veldig tynn pysj. Andre kjører nok tykk ullpysj under iallfall dyne. Er nok som du sier, at det blir enda lunere i en pose enn under ei dyne. Kommer jo også an på hvor varmt/kaldt soverom du har, dette. Så det er nok lurt å prøve seg litt fram, og kjenne i babys nakke hvordan tempen er der - det gir ofte en god pekepinn :)
 
Det er veldig individuelt. Her er vi nødt til å bruke ullpysj, ullteppe, flecceteppe og dyne oppå. Det er ikke kaldt i rommet, men vi har rett og slett fått en liten en som sliter med å holde på varmen om natta. Så mitt råd er å se an babyen og prøve deg frem :)
 
Jeg har både dyne og sovepose klart, og venter til baby blir født før jeg finner ut hva som er best å bruke. Men hvor mange plagg trenger baby å ha i en sovepose i forhold til under en dyne? Eller blir det likt? Forestiller meg at det blir mer lunt inni en sovepose men armene stikker jo ut. Kun langermet body, kun pysj eller begge deler?

Du må bare kjenne etter om babyen er varm nok. Det kjenner du best ved å kjenne i babyens nakke. Noen er feks kjølige på hendene selv om de egentlig er varme nok :)
Skal du ha vinterbaby - kjøp ullpysj fra nøstebarn. De nyfødte kan fryse fort. Anbefaler også å bruke soveskinn i begynnelsen dersom babyen fryser. Det skal helst ikke være for varmt på soverommet til babyene, mener å ha hørt at 18-20 grader er ideell temperatur, men da må de også ha en god pysj.
 
Vi bruker foreløpig langermet body (baby har vært for liten til pysj, og sparket beina fast inne i pysjen). Vi svøper i flanelltøybleie (gull verdt de tøybleiene!) , og har dyne oppå. Det fungerer veldig bra. :)
 
Spørs på babyen, min mellomste klarte ikke å sove om han hadde noe på beina, han sov i body og hadde ikke dyne, kun teppe, la jeg noe på beina hans så våknet han med en gang. Han var født i september.

De to andre ble født i juli, så da var det varmt og de sov i body pga varmen.
 
Back
Topp