Hvor mange måltider om dagen??

Lambi`83

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Vi har akkurat begynt med grøt vi, og er ikke oppi et helt måltid enda, men lurer på når dere begynte med to måltider om dagen? Evnt. det tredje måltidet hvis dere har kommet så langt??

Og dere som ammer, må gjerne slenge på antall ganger dere ammer om dagen og når i forhold til måltidene :)

Her begynte vi med ett, så hadde han to noen dager. Så begynte magen å krangle og etter å ha hatt noen dagers grøtfri begynte vi på igjen i dag.

Antall måltider om dagen her varierer veldig, men stort sett er det 5-6. Andre dager må vi opp i 7. Er inne i en litt vanskelig mat-sove-periode hvor de rutinene vi hadde ikke virker lenger, så vi prøver oss fram.

Dagens måltider:
Grøt når vi står opp, ca kl. 08.30, pupp før han tar hvilen sin kl. 10.30, frukt og pupp  når han står opp kl. 12.30, middag kl. 14.30, pupp før han legger seg igjen kl. 16. Så er det frukt og pupp når han våkner 17.30, og kveldmat grøt + mme (da vil han ikke ha pupp) kl. 19.30. Pupp kl. 02, 05 og 06.30 !

Når jeg skrev alt ned nå virker det som veldig mange måltider, men det er det altså ikke!
Fruktmåltidene består av ett halvt beger fruktpure, eller en halv banan etc. Middagen er hjemmelaget, foreløpig kun potet og gulrot.

Hadde håpet at det skulle roe seg med nattspisinga når han begynte med mer fast føde, men nei... det er kanskje litt på grunn av kosen også tenker jeg...

Vi er oppe i tre måltider (i størrelse er de nok alt fra 1/3 til 1/2 porsjon) pr dag i tillegg til 6-7 ammemåltider. Får alltid melk først, og spiser nå oftest kun på et bryst ad gangen. Får kun melk på natta og morgenen. Så grøt eller frukt på formiddagen, grøt midt på dagen, hjemmelaget middag eller glass til middag (grønnsaksmos, i 16-17 tiden). Husker ikke helt når vi gikk fra ett til to måltider. Men startet så smått med fast føde ved 4 måneders alder, og det er ikke så lenge siden vi økte til tre måltider. Hans vektkurve hadde dalt litt ved veiing ved 5 månederkontrollen, så derfor jeg tenkte å øke litt.

Jeg er litt usikker på når jeg skal øke måltidene ytterligere pr gang, da jeg er "redd" melka skal bli borte. Han virker fornøyd med måltidsstørrelsen foreløpig i alle fall:-)

Han får mm 2 ganger før første grøtmåltid ca kl 10, så mm og et beger med fruktmos/middag rundt kl 13-14, så mm ca kl 17, så grøt igjen kl 17.30-18. 
Grøtporsjonene er ganske store. Han sover hele natta :)

Hun får grøt etter vi har stått opp i 8-9 tiden. Så sover hun som regel en liten dupp og når hun våkner får hun fruktmos. Middagsglass får hun i 15 tiden ca og grøt til kvelds. Hun får mme og litt saft fra nestle mellom måltidene når hun er tørst :) Nå har hun blitt så flink å sove hele natten uten å våkne, så da drikker hun ikke noe på natta.

Her har han fått grøt i snart en måned. Får fortsatt kun ett måltid, men vurderer å kutte ut grøten helt da han har slitt noe veldig med magen pga det. Skal heller sette oss inn i ernæring til babyer og gi annen mat som grønnsaker, makrell i tomat, brød etter hvert, aprikosmos (allergisk mot sviske) osv.

Men sånn gjennomsnittlig så tror jeg at jeg ammer ca 7 ganger i døgnet nå. Det er gjennomsnittlig to ganger per natt, en kort sup når han våkner, så er det et ordentlig puppemåltid til frokost, så til lunsj, så når han har våknet etter første lur, så rett før neste lur, så en time før han skal få grøtmåltidet, og igjen da en time etter han har fått grøt.

Ok da..NI ganger i døgnet ammer jeg vist.. ;) Men to av måltidene varer i knapt fem min da.

Eg ammer til kvart måltid, det vil sei at ho bare får mm kl.06 og 08 og av og til mellom graut og frukt. Mellom 9.30 og 10.30 får ho graut, kl.13 -14 tida halvt fruktbeger, 15.30-16 får ho middag 1/2 glas (har begynt med 6 mnd middagsglass med kjøtt for nokon dagar siden), graut kl. 17.30 - 18. Eg gjev ho bare frå eit bryst før måltid mef fast føde, eller så orker ho ikkje så mykje mat. Viss eg ikkje ammer før fast føde trur eg at mjølka blir til et minimum. Vatn får ho bare i tillegg viss ho vil ha under graut/middag/fruktmåltid. Eg begynte med graut ved 4 mnd, ho er av den slanke typen, så eg ville gje ho litt meir. Ho søv frå ca. kl.19 til ca.06, uten måltid om natta.

Eg glømte sovinga:) Ho søv etter graut, alt frå 0,5 til 2,5 time. Etter frukt 0,5 til 1 time, sover ikkje etter 16, trøbbel m legging om kveld. Har vært veldig plaga med tennner siden 3 mnd, har tre tennar til nå.

Her er det grøt og mme ved 7, halv 8 tia, eller seinere om han sover lengre.
litt brød, frukt og mme til lunsj ved 11 tia.
Middag og mme 14-15 tia
Kvelds med grøt og mme rett over klokka 18.
Etterhvert som han blir med på brødskiva (han liker det godt, men tar det litt og litt) så blir frukt/youghurt lagt inn mellom lunsj og middag, og middag forskyvi til vår midag klokka 16.

Back
Topp