Hvor mange er sykemeldt?

MaiMor19

Forelsket i forumet
Jeg er overrasket over hvor mange gravide som er sykemeldt. Ikke misforstå meg, jeg forstår fullt og helt at de er sykemeldt, men jeg trodde ikke at så mange dessverre fikk så store plager. Jeg kjenner tre andre mennesker som er gravide, og de er sykemeldt alle sammen. Jeg er superheldig og har svært lite symptomer, og jobber timene mine hver uke. Er i uke 12 nå.

Så, hvor mange av dere er sykemeldte? Fortell gjerne hvilken prosent og årsak.
 
Vært 100% sykmeldt i 5 uker. Kvalm døgnet rundt, kaster opp og er stort sett sengeliggende. Høres ut som en drøm å ha det som deg! Savner jobben min veldig, og dagene blir lange når man går hjemme.
 
Veldig mange som er mest plaget i starten og slutten av graviditeten, også er det de som er kvalme/har andre plager hele veien. Men ser det gang på gang at flere som er sykemeldte pga dårlig tilrettelegging kunne egentlig vært på svangerskapspenger. (F.eks bekkenløsning o.l)

Jeg er ikke sjukemeldt men på svangerskapspenger. Formen tilsier at jeg fint kunne ha jobbet, lite plager i begge mine graviditeter men får ikke lov til å jobbe da det er en risiko for livet til barnet.
 
Jeg har vært 100 %sykemeldt fra uke 7-10 og 60 % sykemeldt nå i 2 uker grunnet kvalme, som er i bedring heldigvis. Dagene blir så lange hjemme. Satser på gradvis økning tilbake til full jobb igjen.
 
Last edited:
Vært 100% sykmeldt i 5 uker. Kvalm døgnet rundt, kaster opp og er stort sett sengeliggende. Høres ut som en drøm å ha det som deg! Savner jobben min veldig, og dagene blir lange når man går hjemme.

Ja, jeg vet at jeg er kjempeheldig, og er veldig glad for at jeg har så lite plager. Det som er mitt største «problem» er jo at jeg ikke klarer å ta inn over meg at jeg faktisk er gravid. Hadde det ikke vært for tul og et bankende hjerte hadde jeg nok tenkt at jeg ikke var gravid... Det hjelper seg sikkert etterhvert utover i svangerskapet!

Håper formen blir bedre etterhvert! Kjedelig å ha det slik :(
 
Ja, jeg vet at jeg er kjempeheldig, og er veldig glad for at jeg har så lite plager. Det som er mitt største «problem» er jo at jeg ikke klarer å ta inn over meg at jeg faktisk er gravid. Hadde det ikke vært for tul og et bankende hjerte hadde jeg nok tenkt at jeg ikke var gravid... Det hjelper seg sikkert etterhvert utover i svangerskapet!

Håper formen blir bedre etterhvert! Kjedelig å ha det slik :(

Hadde nok blitt bekymret uten symptomer jeg også, så forstår det. Men ikke uvanlig å ikke ha symptomer heller :) Og når man begynner å kjenne liv etterhvert så kan man bekymre seg mindre [emoji4] Forrige svangerskap var jeg sykmeldt til jeg var 6-7mnd på vei, men jeg kaster ikke opp fullt så mye som sist.. så har et håp om at det går over tidligere denne gangen [emoji4] Nyt den gode formen! Man vet jo ikke hvordan svangerskapet blir etterhvert heller.
 
Jeg er overrasket over hvor mange gravide som er sykemeldt. Ikke misforstå meg, jeg forstår fullt og helt at de er sykemeldt, men jeg trodde ikke at så mange dessverre fikk så store plager. Jeg kjenner tre andre mennesker som er gravide, og de er sykemeldt alle sammen. Jeg er superheldig og har svært lite symptomer, og jobber timene mine hver uke. Er i uke 12 nå.

Så, hvor mange av dere er sykemeldte? Fortell gjerne hvilken prosent og årsak.
Ved forrige svangerskap tenkte jeg som deg i starten. Jeg var små kvalm, men jeg kastet ikke opp og jeg klarte å jobbe, helt frem til jeg ble sykemeldt pga bekkenløsning noen uker etter OUL. Plutselig så jeg hvor mye et svangerskap kan tære på kroppen, og jeg jobbet da på det meste 40% resten av svangerskapet. Det var mulig for jobben å tilrettelegge mer, men smertene gjorde at jeg ikke klarte mer som var årsaken til sykemelding og ikke svangerskapspenger.

Denne gangen har jeg vært 100% sykemeldt siden uke 6 på grunn av svangerskapskvalme og utmattelse. Håper å snart komme meg på jobb igjen, for jeg føler meg veldig isolert. Håper jeg klarer meg ut resten av svangerskapet uten plager.
 
Jeg har vært 50% sykmeldt fra uke 6 grunnet kvalme og oppkast. Har gått fint frem til torsdag, siden da har jeg kun ligger i senga hjemme. Glad jeg har Netflix for å si det slik.. 11+4 idag, og sist var jeg dårlig til 16+2. Hadde minimalt med plager etter uke 16 sist, så gleder meg veldig til kvalmen er over! Er no herk!
 
Jeg er 100% sykemeldt. Vært det si uke 6. Er uke 12 nå. Kvalm døgnet rundt . Har ikke vært i nærheten så dårlig i de to forrige svangerskapene som jeg er nå. Men håper det gir seg snart. Å jeg vil veldig tilbake i jobb!! Men jeg må og huske at det er veldig vanskelig og tilrettelegge på min jobb og det pleier og være ganske travelt så vil at kvalmen ska være helt vekke før jeg begynner igjen.
 
Tror kanskje det føles som det er fler enn det er siden man ikke hører så mye fra oss som ikke er dårlige. Jeg har sett andre være skikkelig dårlige, men kjenner også mange som ikke har hatt særlig mye plager. Vi snakker bare ikke så høyt om det.
Selv glemmer jeg stadig at jeg er gravid. Det samme gjorde jeg i forrige graviditet. Den gangen som nå var eneste «symptom» før magen kom at jeg måtte tisse en eller to ganger på natta, og ble raskere andpusten enn vanlig. Hadde ingen problemer med bekken eller rygg, ingen ødemer eller problemer med å bevege meg. Magen var jo der, men var aldri i veien. Mange av mine kollegaer visste ikke en gang at jeg var gravid før lenge etter uke 20 når magen virkelig begynte å synes. Det var bare ikke er tema. Jobbet 100% og vel så det frem til tre dager før termin, hadde siste trening (spinning 60) dagen før termin, og fødselen startet sent på termindatoen. Min mor har i alle år sagt at hun aldri har hatt det så bra som da hun gikk gravid. Hun elsket det. Da følte hun kroppen fikk gjøre det den er skapt for. Jeg må si meg ganske så enig i det, å gå gravid er fantastisk.
Jeg vet imidlertid at ikke alle er like heldig som meg, og det kan være kjipt å høre på hvor lett andre har det når man selv har det skikkelig dritt. Derfor pleier jeg ikke å si så mye ;)
 
100 % sykemeldt i tre uker nå. Er konstant kvalm og utmattet, det lille jeg har av energi må jeg bruke på barna når de kommer hjem fra skole og barnehage.. trives på jobb og gleder meg til å funke igjen. Men nå er det helt uaktuelt å gjøre noe annet enn å ligge på siden og vente på bedre tider.. heldigvis pleier det å gi seg i starten av 2. Trimester
 
100% sykemeldt siden uke 5. Er nå i 12. Har Hyperemisis gravidarum jeg også. Var innlagt 2 dager forrige uke for væsketilførsel :-( mitt første svangerskap, klarer ikke tanken på fler. Men ser jo for meg minst 2... så får se når det gir seg og om jeg evt. Orker fler :p
 
De fleste blir bedre lenge før fødsel. Krysser fingrene for at dere (snart) er over det verste :smiley-angelic003
 
Sjukemeld 100% i nesten 2 mnd. Kvalme og oppkast, sjukehus innleggelse (4 daget) da eg ikkje fekk i meg mat i det heile tatt eller væske. Heldigvis hjelper da godt med prostafen, så prøver med 50% på jobb nå.
Jobber med ein krevende bruker, så er ikkje så lett å være dårleg på jobb desverre
 
70% sykemeldt siden 7+0. Kvalm og utmattethet gjør at jeg ikke fungerer i hverdagen dessverre. Er 9+0 nå og merker bittelitt bedring, men kommer til å være minst 70% sykemeldt et par uker til. Kunne godt vært 100% nå egentlig, for har ikke krefter til lillegutt på ettermiddagene :( Godt han har en god pappa som tar vare på han, blir mye TV dessverre når jeg er alene med han
 
Back
Topp