Hvor mange dager tilvenning i barnehagen?

Arca

Flørter med forumet
Hvor mange dager bruker/brukte dere på tilvenning i barnehagen? Altså hvor mange dager var dere med barnet før dere gikk fra det der? Og hvor gammelt var barnet?

Minstemor er ett år, og vi har akkurat begynt nå. Jeg begynner ikke på jobb før om en uke, og etter det har pappaen fri to uker, så vi har ikke dårlig tid, men de ansatte i bhg begynte allerede dag to å spørre om jeg ikke skulle la henne være der alene. Jeg sa nei, for jeg vil ta det når jeg ser at hun er klar for det selv, men det virker som de syns jeg er utrolig hønemor. Jeg kan bare ikke skjønne poenget med å gå fra henne så tidlig når vi har god tid, da må det da være mye bedre at ho får tid til å bli trygg på de ansatte først.

Over 4 uker. Prøvde litt å gå fra første uken, men hun var livredd, jeg kunne ikke sette henne ned på gulvet selv om jeg var sammen med henne. Selv etter de 4 ukene så mistrives hun, bare grein hele tiden, men knyttet seg også fort til voksne som ga det de kunne. Hadde veldig korte dager i et par måneder. På uke 5 fikk jeg bilde av at hun hadde krøpet litt bort fra en voksen og begynt å utforske og uke 6 kunne hun forsvinne inn i et rom alene. Skal jo sies at hun nok er ekstra sensitiv og nok aldri skulle begynt så tidlig, var 12 mnd. Hele første året foretrakk hun å sitte med en voksen fremfor å leke alene eller med andre barn.

Vi hadde tre-dagers tilvenning, så jeg gikk på dag 2 da lille hadde sovnet og kom tilbake da hen våknet. Det skal sies at vi hadde vært mye på besøk i barnehagen før og lekt der masse i forkant. De to første ukene kjørte vi korte dager der jeg leverte mellom 09:30 og 10, og hentet 14:30 etter de hadde spist lunsj. Den første uken var helt forferdelig, men etter det gikk det veldig fint og mini løp rett til primærkontakten og vinket "adeee" til meg. Min var 2 år og 3 mnd ved barnehagestart og knyttet seg veldig raskt til de ansatte.

Begynte når hun var 1 år. Første dagen var jeg der hele tiden. Andre dagen var jeg der hele tiden, men gikk vekk 1 time på pauserommet for å se hvordan det gikk. 3 dagen var hun alene (kort dag). Gikk helt fint :happy: kanskje du kan prøve å gå i et annet rom en liten stund og se hvordan det går ?

I vår barnehage begynte de med en ny type tilvenning for noen år siden.
Når minste begynte hadde de akkurat evaluert året før, som da var første året med ny tilvenning. Og både ansatte + foreldre var veldig fornøyd. Så det ble innført som fast rutine.

Tanken er at det nå er foreldrene som skal presentere barnehagen for barnet, og ikke de ansatte. Så de første dagene gjør foreldrene alt sammen med barnet, og er der hele tiden.
Noe som resulterte i at de andre barna på avd. også ble veldig trygg på foreldrene til hverandre. De har også spredd opptaket helt fram t.o.m november. Slik at de kun var maks 2 som startet samtidig til enhver tid.
Etterhvert som barnet ble trygg på de ansatte begynte de å ta større del i ting. Være med på stelling/legging osv. Når mini begynte å bli trygg i forskjellige situasjoner. F.eks under måltid. Begynte jeg å øve på å si hade. Så gikk jeg en tur på pauserommet, og kom tilbake igjen etter kanskje 30-60 min.
Etter 1,5 uke dro jeg når han la seg til soving, og kom først tilbake ved henting. Så dro jeg de neste dagene etter frokost. Og etter 2 uker dro jeg som vanlig.

Han var 15 mnd ved oppstart. Og har ikke grått en eneste gang når vi har dratt derfra. Jeg har heller ikke opplevd at noen av de andre barna gjorde det. Da alle virket veldig trygge når den dagen kom.

Det er ingen fast plan på antall dager tilvenning, men det skal gjøres etter barnets behov. Så noen var lenger enn oss, og noen kortere.

Jeg tenker at de ekstra dagene vi brukte på tilvenning var gull verd, både for oss og mini. Ser liksom ingen grunn til å forlate et hysterisk gråtende barn om man kan forebygge det og unngå det ved å bruke litt ekstra tid.

Hvor mange dager bruker/brukte dere på tilvenning i barnehagen? Altså hvor mange dager var dere med barnet før dere gikk fra det der? Og hvor gammelt var barnet?

Minstemor er ett år, og vi har akkurat begynt nå. Jeg begynner ikke på jobb før om en uke, og etter det har pappaen fri to uker, så vi har ikke dårlig tid, men de ansatte i bhg begynte allerede dag to å spørre om jeg ikke skulle la henne være der alene. Jeg sa nei, for jeg vil ta det når jeg ser at hun er klar for det selv, men det virker som de syns jeg er utrolig hønemor. Jeg kan bare ikke skjønne poenget med å gå fra henne så tidlig når vi har god tid, da må det da være mye bedre at ho får tid til å bli trygg på de ansatte først.
Bruk så lang tid som hun trenger for å bli trygg. Her bruker vi 3 uker+at vi har vært på besøk 1-2 ganger i uka i 2mnd. Trengs det likevel lengre tid så bruker vi det.

Vi hadde tre-dagers tilvenning, så jeg gikk på dag 2 da lille hadde sovnet og kom tilbake da hen våknet. Det skal sies at vi hadde vært mye på besøk i barnehagen før og lekt der masse i forkant. De to første ukene kjørte vi korte dager der jeg leverte mellom 09:30 og 10, og hentet 14:30 etter de hadde spist lunsj. Den første uken var helt forferdelig, men etter det gikk det veldig fint og mini løp rett til primærkontakten og vinket "adeee" til meg. Min var 2 år og 3 mnd ved barnehagestart og knyttet seg veldig raskt til de ansatte.
Om første uke var helt forferdelig, hvorfor brukte dere ikke lengre tid på tilvenning?

Her gikk jeg fra på dag 2 (han var i bhg idag på 5.dagen).
Første dagen løp han fra meg og inn på avdelingen, og fant det store lekehuset de har der (han fikk det som favoritt da vi var på besøk tidligere):p

Han har hengt med leppa en gang ifølge dem som jobber der, og det var da han datt ned et trinn på en tripptrapp. Da var det litt trøst før han vred seg ned og skulle opp på stolen igjen :hilarious: (klatremus)

Du kan så si. Jeg har også følt på at jeg bare er til bry. De har sine rutiner, og alle barn passer tross alt inn i malen deres :rolleyes:
Jeg gruer meg skikkelig til yngste skal begynne i barnehagen nå. Hun er veldig avhengig av meg, og når hun leker seg så kommer hun stadig vekk innom for en kos før hun går tilbake til leken. Går jeg og hun ser det så gråter hun. Har hun noen der hun er trygg på så kan jeg bare gå. Det tar jo tid for å bli trygg, men da er vi avhengig av at barnehagen gir henne tid og ikke tar fram "erfaringskortet". Vi ble overtalt til å forlate eldste på første dagen fordi hun var så trygg. Jeg var veldig skeptisk, men de hadde masse erfaring og visste hva de gjorde..... En liten stund senere ringte de fra barnehagen. Hun hadde blitt hysterisk. Innen vi rakk å komme oss dit så hadde hun sovnet av utmattelse. Erfaring ja...! Men ikke erfaring med mitt barn! Det gikk helt fint da, men det vil det ikke gjøre om det samme skjer med yngste. Så jeg gleder meg til oppstarten er over. Da slipper jeg å grue meg mer. Håper jeg.

Mine har vært raskt trygge i barnehagen, har gått ut på rom vedsiden av på dag 2 og dratt hjem på dag 3.

Med nr 1 som var stor så prøvde hu å laste meg ut på dag 1 men bhg sa nei.
Nr 2 begynte 2 år gammel og er nå 3.5 år, endelig trives han i bhg men måtte gå på dag 2 for det når han startet.

Dag to var de der alene begge to. Eldste dyttet meg omtrent ut døra på første dag og brydde seg ikke om jeg var der. Hun var 12,5 mnd ved start.
Yngste har forsåvidt blitt kjent med de ansatte siden han har blitt med for å levere/hente storesøster, men dro faktisl avgårde en halvtime på første dag. Da ga han meg en klem og strakk seg etter den voksne som var der...han er 16 mnd og begynte for en uke siden.

Brukt 2 dager på tilvenning på mine 3 gutter, var det di trengte selv om jeg var klar for enda flere dager til tilvenning:)

Her har kommunen 10 dager som standard og det er det man minimum må ha. 5 dager hvor man er der sammen med de, og 5 dager hvor de har korte dager.

Det er jeg glad for, jeg synes 2-3 dager er for lite.

Oi, så bra! Det går framover altså :)
Jeg fikk mail fra barnehagen yngste skal begynne i nettopp, og der sto det at de ønsker at man tar seg god tid til tilvenning og at korte dager er anbefalt. Jeg håper de praktiserer det og, sånn at jeg ikke må kjempe for å bli igjen der om ungen trenger meg.

Har brukt 3 dager med begge barna :) De var 15 og 12 mnd da de begynte :) Har brukt 3 dager på tilvenning med yngste nå som han har byttet barnehage :)

Førstemann var 16 mnd ved oppstart, da hadde pappa’n fri 3-4 uker til, så vi tok korte dager over lang tid. Og pappa’n var der ganske mye første uka, men trur kanskje det var korte økter hvor hn var alene i bhg allerede fra dag 3?
men at vi brukte god tid ved avlevering, pappa’n ble gjerne en stund, lekte litt etc :happy: Og kom tilbake rett etter dupp, de lekte litt sammen i bhg, og så gikk de hjem :)
Opplevde litt det samme som deg, at de ansatte nærmest «dyttet oss ut døra», men tenkte at det muligens kom av at de er så vant til standard tilvenning på bare noen dager - så vi bare presiserte at far var hjemme og vi ville ta det rolig, etter det ble det mindre følelsen av at de ville ha oss ut døra ;)

Her synes hun det var litt vanskelig å begynne. Hun var 15 mnd. Dag 1-3 måtte vi være der hos henne, dag 4 prøvde hun alene litt, men etter 1 time måtte de ringe oss fordi hun stod hylskrikende ved døren og ropte etter oss. Kom tilbake og var der en stund sammen med henne så hun kunne forlate barnehagen fornøyd og glad i stedet for skrikende og redd. På dag 5 var hun alene 3 timer og stortrives, og etter det gikk det fint (men var der hos henne en halvtimes tid om morgenen før jeg dro og hentet tidlig første ukene)

Her var vi sammen med henne første dagen. På dag to var jeg sammen med henne en stund før jeg gikk og hun ble igjen og lekte litt, spiste og sov før jeg hentet henne når hun våknet. Så ble det helg imellom og hun startet som vanlig på mandag, men hentet henne tidlig de første dagene.
Det gikk over all forventning og hun elsker barnehagen. 23mnd når hun startet

Back
Topp