Hvor mange dager på barselavdelingen?

Hvor mange dager er vanlig å være på barselavdelingen?

Det kommer an på så mye, om amming går bra, om baby får gulsott eller er i dårlig form på annen måte, om du har født vaginalt eller KS, om du har mistet mye blod, om du må ha utskrapning osv. Men et gjennomsnitt er vel mellom 2-5 dager for førstegangsfødende :)
 
Jeg får ikke dra hjem før dag 3 tidligst, pga flyforbud når baby er under 48t.
Men jeg kommer nok til å ønske å bli, ihvertfall på barselhotellet, frem til jeg føler vi har litt dreisen på amming.
 
Jeg håper å komme hjem i løpet av kort tid etter fødsel - i løpet av ett døgn eller maks 2 forutsatt at alt er bra. Var på sykehuset 5 dager med nr.1 pga hun fikk infeksjon og det var kjipt.

Tidligere (før jeg ble gravid igjen) kunne jeg ikke tenkt meg å dra hjem så tidlig, men nå vil jeg helst hjem asap.
 
Sist gang var jeg 2,5 dag etter keisersnitt. Kom meg veldig raskt. Fikk prematurbaby som lå på nyfødtintensiven i nesten en mnd, så helt fri fra sykehuset ble det ikke da. Fikk mye hjelp til amming og stell og sånt på nyfødt.
 
Spent på hvor mange dager det blir her..blir nok ikke så lenge på sykehuset der fødselen skjer..høres ut som vi sendes tilbake til lokalsykehuset med fødestue så fort vi er klare for reisen dit. Der har vi fått beskjed om at de ikke kaster ut noen, så får bli så lenge vi ønsker..
 
Så kort tid som mulig, klarer ikke slappe av på fremmed sted med fremmede mennesker. Ikke kan jeg spise sykehus mat heller.
 
Sist reiste jeg hjem på dag 4, men det var mest fordi vi måtte vente til mandag og ultralyd av hoftene på babyen, da både jeg og alle mine søsken er putebehandlet. Så denne gangen spørs det når de kan ta den ultralyden av lillebror også, i tillegg til flyforbud når det er nyfødt under 48t.
Regner med det blir 3-4 dager.
 
Kommer ann på mye, og varierer også fra sykehus til sykehus.
Men om alt er greit med mor og barn er det her jeg jobber nå vanlig å reise hjem 3.dag etter vaginal fødsel, og 5.dag etter keisersnitt.
Om man ønsker å reise hjem tidligere er dette også greit, men barnet undersøkes av barnelege før hjemreise.
Og så må man tilbake poliklinisk for eventuelt hørselstest, og nyfødtscreening.
 
Normal tid på barsel her er visst 3 døgn ved normalt fødselsforløp. Tror det var så lenge vi var sist også, men måtte innom igjen en del dager, siden lillegutt hadde litt høye verdier av bilirubin, og måtte testes en del ganger til nivået sank ordentlig. Festlig å se bilder av oss fra de første dagene, for jeg ser jo likblek ut sammenlignet med lille gutten som var gyllen brun :p

Ellers håper jeg i hvert fall nå på å ikke ligge så lenge, men vi får se hvordan det blir :)
 
Står at normal tid på barsel på St. Olavs er 2,5 døgn. Men som nevnt over er det jo veldig mye som spiller inn!

Jeg hadde keisersnitt første fødsel og ble på sykehuset fra torsdag (fødsel) til mandag. Alt var bra med meg og ungen, men fikk litt hjelp med ammingen med hjelpebryst. Jeg synes det var veldig godt å kunne være der så lenge første gangen da alt var nytt - synes det var veldig fint at de var fleksible på det :)

Denne gangen kan det nok hende at jeg vil hjem litt kjappere (om det ikke er behagelig å være der på husmorferie da) :)
 
3-4 dager var normalen når jeg fikk første, med andre ble jeg bare et pr timer. Barsel er ikke min greie, så jeg går for minst mulig tid der.
Bedre å være hjemme og ha hjelp av familie som har tid til meg og er hensynsfulle.
 
Jeg sleit med amming, og lillegutt var nokså gul, så vi var inne i fem dager med forrige. Tipper det blir 1-2 denne gang, men kvir meg til å ta det verste melkesprenget (mest sannsynlig 3 dagen) og hormonkrisa hjemme. Følte meg trygg og ivaretatt på barselhotellet.
 
Jeg håper jeg er minst mulig på barsel... opplevelsen min på barsel sist var ikke noe å skryte av, og jeg var sjeleglad over å få reise hjem etter 7 døgn på barsel. Mistet mye blod under fødsel og jenta hadde høy bilrubin verdi Så måtte i lys :/
 
Med første måtte vi være 3-4 døgn. Med nr 2 reiste vi etter 1,5 døgn. Litt avhengig av når på døgnet fødselen skjer regner jeg med at vi kanskje blir en natt.
 
Kom hjem fra sykehuset i går, var 4 dager på barselhotellet og ble tatt godt vare på. Men var jo selvfølgelig godt å komme hjem :happy:
 
Kommer helt ann på situasjon. Greit å føle at en mestrer evt. amming før en reiser. Skal taes blodprøve på dag 2 eller 3 om jeg ikke tar feil, så må vente til den er tatt eller reise tilbake å ta den viss du vil hjem før.

Med første reiste jeg hjem etter 2 dager, da jeg ikke klarte å sove på tremannsrom. Amming gikk greit og blodprøver ble tatt før vi reiste. Jeg hadde ikke følt meg trygg på å reise før, men synest det var greit å få reise da.

Med nr. 2 reiste vi hjem ca. 15t etter fødsel. Var da tilbake på sykehus et par dager etter for blodprøver. Føltes greit det også, da vi stort sett bare satt på rommet alene og styrte oss selv.

Veldig indivuelt hva som er behov for.
 
Håper på kortest mulig sykehusopphold. Med vår førstefødte reiste vi hjem etter 24 timer. Med andremann måtte vi bli i en uke grunnet infeksjon. Jeg lengtet bare hjem, liker meg ikke på sykehuset som pårørende eller pasient. Holder med at jeg jobber i bransjen :eek:
 
Håper på kortest mulig sykehusopphold. Med vår førstefødte reiste vi hjem etter 24 timer. Med andremann måtte vi bli i en uke grunnet infeksjon. Jeg lengtet bare hjem, liker meg ikke på sykehuset som pårørende eller pasient. Holder med at jeg jobber i bransjen :eek:
Derfor det er greit med barselhotell istedet. Vi var på selve sykehuset i 7 timer fra jeg kom inn i aktiv fødsel til vi var tilbake på pasienthotellet. Også gikk vi tilbake til føde/barsel for blodprøve av lille og slikt når det var tid for det. Hadde hele tiden tilgang på jordmor eller barnepleier, men vi var jo bare på hotell i våre øyne :)
 
Derfor det er greit med barselhotell istedet. Vi var på selve sykehuset i 7 timer fra jeg kom inn i aktiv fødsel til vi var tilbake på pasienthotellet. Også gikk vi tilbake til føde/barsel for blodprøve av lille og slikt når det var tid for det. Hadde hele tiden tilgang på jordmor eller barnepleier, men vi var jo bare på hotell i våre øyne :)
Vi var på barselhotellet begge gangene. Men likte ikke det noe videre heller ☺️ Mulig det blir annerledes denne gangen. Jeg tenker man må forsøke å nyte tiden og roen som er på sykehuset. For hverdagen innhenter oss fort nok når vi kommer hjem for å si det sånn☺️ Det kommer til å bli travelt, med tre små. Eldste er heldigvis noe mer selvgående, da han er 5 år. Men det er travelt med 2 barn, blir ikke mindre hektisk fremover nei:cool:
 
Back
Topp