Hvor mange brikker bør en på 5 år klare å pusle?

Agnete

Forumet er livet
Min sønn har blitt veldig glad i puslespill og har i det siste puslet alle puslespill vi har.
Han har puslet opp til 65 brikker og jeg tenkte jeg skulle kjøpe flere puslespill til han. Men hvor mange brikker bør jeg kjøpe? Jeg vil ikke kjøpe for lett eller for vanskelig.
Så hvor mange brikker klarer din femåring? Og hvor kjøper dere gode puslespill?

Vesla mi på 4 klarer lett 2x24 som ligger blandet :-) tok hu ca 10 min å sette dem sammen.

24 brikker er 4+ alder
Så jeg tror 36 er ca 5 år.

Vist han er glad i å pussle og klarer 65 brikker nå, ville jeg kjøpt noen fler med 65 og kanskje et eller 2 med 100:) er jo bare å hjelpe litt om de med 100 blir litt voldsom.

Pleier å kjøpe på toys are us og ekstra leker. Billigere der og godt utvalg:)

Vesla mi på 4 klarer lett 2x24 som ligger blandet :-) tok hu ca 10 min å sette dem sammen.

24 brikker er 4+ alder
Så jeg tror 36 er ca 5 år.

Slike har vi også! De er fine:)
Men ja, de smeller han sammen på kort tid :)
Morsomt da når de klarer å pusle, jeg har aldri hatt tolmodighet til å klare det :p

Vist han er glad i å pussle og klarer 65 brikker nå, ville jeg kjøpt noen fler med 65 og kanskje et eller 2 med 100:) er jo bare å hjelpe litt om de med 100 blir litt voldsom.

Pleier å kjøpe på toys are us og ekstra leker. Billigere der og godt utvalg:)

Ta en tur på toysrus jeg da:)
Ja flere med 65 er kanskje lurt da, tenkte selv på 100, men er redd det skal ta vekk motivasjon.
Jeg hjelper gjerne til, men må innrømme at puslespill er ikke min sterke side :p

Største blir 4 i mai og pusler 100 brikker alene og 150 med litt hjelp. Hun er veeldig glad i puslespill da :) Jeg ville sett på amazon f.eks. Fant puslespill der til halve prisen. Dessuten har Ark ofte 50 % på spill..

Største blir 4 i mai og pusler 100 brikker alene og 150 med litt hjelp. Hun er veeldig glad i puslespill da :) Jeg ville sett på amazon f.eks. Fant puslespill der til halve prisen. Dessuten har Ark ofte 50 % på spill..

Så flink hun er! Til og med jeg sliter med så store spill :)
Her kom ikke interessen før nå, jeg hat tidligere prøvd, men han har ikke hatt tolmodighet tidligere. Så er redd for å kjøpe for Vannskelig, redd han da gir opp med engang :)
Da skal jeg titte på Amazon og ark:)

Så flink hun er! Til og med jeg sliter med så store spill :)
Her kom ikke interessen før nå, jeg hat tidligere prøvd, men han har ikke hatt tolmodighet tidligere. Så er redd for å kjøpe for Vannskelig, redd han da gir opp med engang :)
Da skal jeg titte på Amazon og ark:)
Ja hun har øye for detaljer.. Morsomt og litt upraktisk for det er ikke den ting hun ikke får med seg. :D Sjekk ut ebay også, jeg fant f.eks 24 brikker med utropspris 2 dollar..

Kjøp ett med 100 da ;) Jeg jobber i barnehage og der klarer enkelte femåringer 100 biter :) Er jo bare å teste ut ;)

Kjøp ett med 100 da ;) Jeg jobber i barnehage og der klarer enkelte femåringer 100 biter :) Er jo bare å teste ut ;)

Ja hun har øye for detaljer.. Morsomt og litt upraktisk for det er ikke den ting hun ikke får med seg. :D Sjekk ut ebay også, jeg fant f.eks 24 brikker med utropspris 2 dollar..

Ja, det kan jeg tenke meg :) hihi
Jeg skjønner ikke noe av ebay :p
Så må nok holde meg til de vanlige butikkene :) hihi

Kjøp noen flere med 65, og ett med 100. Greit å ikke gå på for vanskelog og.

Jeg vet ikke hvor mange storebror her klarer, iallefall 24 brikker. Lenge siden han har pusla nå..

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Seksåringen min har liten interesse for pusling, trur ho klarar 36 brikkar viss ho "må", men ho bryr seg ikkje og finn aldri fram sånt. I andre enden av skalaen hadde eg ei jente i bhg der eg jobba, og ho var 3 1/2 år og pusla 40 brikker på null komma svisj. Deretter snudde ho alle brikkane og pusla heile greia med baksida opp! Av og til er ungar heilt utrulege...

Om femåringen din klarar 65 enkelt ville eg prøvd med 100, men kanskje hatt eit eller to nye med 65 brikkar og, så han har noko nytt og kjekt å "falle tilbake på" dersom 100 blir litt vanskeleg.

Eg huskar eg elska å pusle då eg var lita, og i jula fekk alltid mamma og pappa 500 eller 1000-brikkars puslespel og så sat heile familien og pusla i lag. Dei yngre fekk hjelp sjølvsagt, men det var uansett kjempekjekt å ha vore med på å pusle eit sååå stort og vanskeleg puslespel.

Så du tror ikke det kan bli for vanskelig?

Hvis han har puslet alle pislespillene dere har i huset har han sikkert god trening ;) Jeg ville ihvertfall ha testet med ett med 100 biter. Litt greit for en unge å ha noe å strekke seg etter også ;) Ser du at det blir for vanskelig så kan du kjøpe et annet med færre biter og spare det andre til han er klar for det.

Sent from my iPhone using BV Forum

7 åringen vår har alltid vært gla i å pusle, men han pusle 100 brikker glatt da han var 4,5-5 år. Nå har interessen for pusling blitt borte, men vi har kjøpt puslespill på toys R us og extra leker

Her pusler 4 åringen 60 brikker lett, og lillesøster på snart 3 har også klart to stk 60 brikker :)

Så her skal vi kjøpe 100 brikker snart til han som er 4 :)

Hvis han klarer 65 så kan du vel kjøpe ca det? Har vært borti toåringer som pusler 100 brikker. Det er veldig individuelt. Heller litt vanskelig (og få litt hjelp) enn for lett, dersom han er motivert og synes det er gøy.

Back
Topp