Hvor mange bøker må en fjerdeklassing ha bokbind på?

Men ikke alle "nettløsninger" tilsvarer at man har lov til å kopiere uhemmet av trykket materiale man normalt skulle kjøpt heller da. Det avhenger selvsagt av hva avtalen inneholder.

Samme om man kopierer av boken vel, boken finnes i utskroftsverson på nett, sp vil jo bli flisespikkeri å pirke på om det blir skrevet ut fra nett eller kopiert fra boka. Samme sidem kommer jo ut på ark uansett alternativ
 
Ja. Får kladdebok til å skrive i. Må skrive av oppgavene og slikt. Både i norsk, engelsk og matte i år ser jeg. Fryktelig slitsomt. Kjekkere om man hadde fått boka. Men det er jo også en måte å spare penger på...

Helt klart, dette dreier seg om penger og ikke kun hvordan de skal føre. Kunne brukt boka og lært føring likevel. Oppgavene samsvarer ikke med at de skal lære føring, for det er for fysiske oppgaver som man må ha boka til.
Har kommet en del kladdebøker nå, hater å legge bokbind, men da må jeg det på de også da[emoji85]
 
Helt klart, dette dreier seg om penger og ikke kun hvordan de skal føre. Kunne brukt boka og lært føring likevel. Oppgavene samsvarer ikke med at de skal lære føring, for det er for fysiske oppgaver som man må ha boka til.
Har kommet en del kladdebøker nå, hater å legge bokbind, men da må jeg det på de også da[emoji85]
Helt enig med deg! Nok av andre fag og bøker de lærer innføring via ;) Iallefall hos oss.
 
Helt enig med deg! Nok av andre fag og bøker de lærer innføring via ;) Iallefall hos oss.

Men i matte er det en helt annen innføring og oppstilling av oppgavene, viktig å lære og øve på allerede fra 3/4 trinn, i 5 trinn (mellomtrinnet) må de og da er oppgavene støre og med mye tekst.
 
Men i matte er det en helt annen innføring og oppstilling av oppgavene, viktig å lære og øve på allerede fra 3/4 trinn, i 5 trinn (mellomtrinnet) må de og da er oppgavene støre og med mye tekst.

Kunne brukt føring der det egner seg og boka på typiske bokoppgaver. Å ha en haug med ark slengen rundt er ikke miljøvennlig og de få kronene skolen sparer på dette kunne de sikkert spart på å ikke kopiere opp en haug med ark. Sier jatakk begge deler jeg og at her handler det om økonomi [emoji4]
 
Kunne brukt føring der det egner seg og boka på typiske bokoppgaver. Å ha en haug med ark slengen rundt er ikke miljøvennlig og de få kronene skolen sparer på dette kunne de sikkert spart på å ikke kopiere opp en haug med ark. Sier jatakk begge deler jeg og at her handler det om økonomi [emoji4]

Kopier er ikke gratis så om du tenker de sparer på å kopiere hundrevis av ark hvert år så tar du feil. Enig i at det som forelder er kjipt med alle arkene, her limes de heldigvis inn i boka[emoji5] men som lærer må jeg si jeg er glad de starter med innføring allerede i 4.klasse[emoji5]
 
Kopier er ikke gratis så om du tenker de sparer på å kopiere hundrevis av ark hvert år så tar du feil. Enig i at det som forelder er kjipt med alle arkene, her limes de heldigvis inn i boka[emoji5] men som lærer må jeg si jeg er glad de starter med innføring allerede i 4.klasse[emoji5]

Tror ikke du helt forstod hva jeg mente ;)
La være å kopier å spar heller der enn på bøkene. Typisk kommunalt/statlig å spare i den ene enden, mens øser ut i den andre enden.
Hvorfor kan man ikke både lære føring og bruke boks slik den var tenkt til? [emoji4]
 
I boka min har hatt har det vært satt av plass i boka til å sette opp regnestykker allerede i tredje klasse så jeg regnet med de ikke slutter å "føre" selv om de begynner i fjerde. Bare altså på egen plass i samme bok, at de etterhvert fører i en annen bok blir bra det.

Han får oppgavebok i norsk og matte i dag (for han har lekse i dem vet jeg) så da får vi se hva han får skrive i.
 
Tror ikke du helt forstod hva jeg mente ;)
La være å kopier å spar heller der enn på bøkene. Typisk kommunalt/statlig å spare i den ene enden, mens øser ut i den andre enden.
Hvorfor kan man ikke både lære føring og bruke boks slik den var tenkt til? [emoji4]

Fordi man har mye nytte av å føre inn den type oppgaver som er i bøkene før mellomtrinnet. Mener du det hadde vært bedre med både mattebok til å skrive i og en innføringsbok? Tenker vi får være enige om å være uenige, ark, bøker og bokbind er det nok av nå uansett[emoji5][emoji23]
 
I boka min har hatt har det vært satt av plass i boka til å sette opp regnestykker allerede i tredje klasse så jeg regnet med de ikke slutter å "føre" selv om de begynner i fjerde. Bare altså på egen plass i samme bok, at de etterhvert fører i en annen bok blir bra det.

Han får oppgavebok i norsk og matte i dag (for han har lekse i dem vet jeg) så da får vi se hva han får skrive i.

"Problemet" er jo at i de bøkene (multi?) så fører man inn tallene i ferdige ruter i boka, det er satt opp for de, de må bare føre inn tallene, super trening i 2-3 klasse, men det er viktig å lære ungene å sette opp regnestykkene selv, lage marg på siden, 2 streker under svaret, ett tall i hver rute osv. Det lærer ungene orden før de begynner på mellomtrinnet der de må føre inn alt i egen bok, da kommer det også større tekstoppgaver ettersom mellomtrinnet ofte kombinerer leseforståelse med matten, så da er det jo bare nyttig at de har gode vaner med innføring i egen bok[emoji5]
 
Fordi man har mye nytte av å føre inn den type oppgaver som er i bøkene før mellomtrinnet. Mener du det hadde vært bedre med både mattebok til å skrive i og en innføringsbok? Tenker vi får være enige om å være uenige, ark, bøker og bokbind er det nok av nå uansett[emoji5][emoji23]

Matteboken er til å skrive, den er ikke lagd for å bruke om igjen, og når læreren må kopiere opp mer enn halveboka så mener jeg at dette er tull. Ja, hvorfor ikke ha en lite innføringsbok og bruke boka til det den er i samtidig, de har allerede begge bøkene ;)
De spare i feil ende, som er helt typisk kommunalt og statlig. Hvorfor synes du det er så mye bedre å kopiere opp boka isteden for å bruke den? Var ikke mange oppgaver i den boka som går fint å føre, flertallet av oppgavene var oppgaver som må kopieres eller bruke boka. Bokbind tar jeg på både kladdebøker og vanlig, så handler ikke om bokbindet for min del ;)
 
Matteboken er til å skrive, den er ikke lagd for å bruke om igjen, og når læreren må kopiere opp mer enn halveboka så mener jeg at dette er tull. Ja, hvorfor ikke ha en lite innføringsbok og bruke boka til det den er i samtidig, de har allerede begge bøkene ;)
De spare i feil ende, som er helt typisk kommunalt og statlig. Hvorfor synes du det er så mye bedre å kopiere opp boka isteden for å bruke den? Var ikke mange oppgaver i den boka som går fint å føre, flertallet av oppgavene var oppgaver som må kopieres eller bruke boka. Bokbind tar jeg på både kladdebøker og vanlig, så handler ikke om bokbindet for min del ;)

Om det er så mye kopier ser jeg jo helt klart problemet ja, aldri hatt behovet for å kopiere så mye her selv om vi ikke fører direkte inn i mattebøkene her heller, selv om det er det som er meningen[emoji5] så nei, jeg syns ille det er bedre å kopiere enn å bruke, jeg syns det er best å bruke den i den grad at man fører oppgavene inn i egen bok[emoji5] dette gjder fra 4.klasse vel og merke[emoji38]
 
"Problemet" er jo at i de bøkene (multi?) så fører man inn tallene i ferdige ruter i boka, det er satt opp for de, de må bare føre inn tallene, super trening i 2-3 klasse, men det er viktig å lære ungene å sette opp regnestykkene selv, lage marg på siden, 2 streker under svaret, ett tall i hver rute osv. Det lærer ungene orden før de begynner på mellomtrinnet der de må føre inn alt i egen bok, da kommer det også større tekstoppgaver ettersom mellomtrinnet ofte kombinerer leseforståelse med matten, så da er det jo bare nyttig at de har gode vaner med innføring i egen bok[emoji5]
Læreren har lagt opp til en del "føring" uten oppdasatte ruter, men klart det med marg og sånn må de øve på etterhvert. Men det ble mer kladd enn innføring egentlig.

Ny lærer i år så vi får se.

Men når læreverket uansett legger opp til det fra andre bok i fjerde klasse ser jeg ikke hvorfor man skal fremtvinge det fra første bok når den er til å skrive i

Tror det er multi 4a og tubaluba han skal få i dag.
 
Legger på alle. Til og med temaboken som er en skrivebok ;) Går i 2.klasse
 
Om det er så mye kopier ser jeg jo helt klart problemet ja, aldri hatt behovet for å kopiere så mye her selv om vi ikke fører direkte inn i mattebøkene her heller, selv om det er det som er meningen[emoji5] så nei, jeg syns ille det er bedre å kopiere enn å bruke, jeg syns det er best å bruke den i den grad at man fører oppgavene inn i egen bok[emoji5] dette gjder fra 4.klasse vel og merke[emoji38]

I multi som kom hjem her som er en brukt bok og ja som skal ha kladdebok ved siden av så er det mange bokoppgaver og ikke så mye man kan føre uten at man må tegne det inn eller kopiere opp arkene. Og skal de da drive å kopiere opp denne boken til 50 elever hvert år så blir det en del penger. Bruker du ikke hele boken da siden du ikke kopierer så mye. Min sønn hadde forresten kladdebok i matte i 3 og lærte da hvordan han skal sette opp regnestykker. Og da brukte de samtidig begge bøkene. Merkelig opplegg er det og jeg er helt sikker på at noen penger er innblandet her [emoji38]
 
Læreren har lagt opp til en del "føring" uten oppdasatte ruter, men klart det med marg og sånn må de øve på etterhvert. Men det ble mer kladd enn innføring egentlig.

Ny lærer i år så vi får se.

Men når læreverket uansett legger opp til det fra andre bok i fjerde klasse ser jeg ikke hvorfor man skal fremtvinge det fra første bok når den er til å skrive i

Tror det er multi 4a og tubaluba han skal få i dag.

Nå er det lenge siden jeg hadde disse bøkene, men jeg mener både 4a og b er til å skrive i? Tror de fleste lærere og skoler gjør dette for elevenes lærings skyld, for det er jammen meg ikke lett å tyde når de først begynner å føre inn[emoji23] så vi skulle nok ønsket at de kunne skrevet inn i bøkene ut 7klasse, men å ha god skriftlig føring både norsk ig matte er viktig.
 
I multi som kom hjem her som er en brukt bok og ja som skal ha kladdebok ved siden av så er det mange bokoppgaver og ikke så mye man kan føre uten at man må tegne det inn eller kopiere opp arkene. Og skal de da drive å kopiere opp denne boken til 50 elever hvert år så blir det en del penger. Bruker du ikke hele boken da siden du ikke kopierer så mye. Min sønn hadde forresten kladdebok i matte i 3 og lærte da hvordan han skal sette opp regnestykker. Og da brukte de samtidig begge bøkene. Merkelig opplegg er det og jeg er helt sikker på at noen penger er innblandet her [emoji38]

Hva kan ikke føres inn? Jeg mener å huske dette kun gjelder fargeoppgavene? Det andre, geometri, koordinater osv er veldig nyttig å føre selv for å forstå det bedre[emoji5] her jeg jobber hopper vi over alle tegneoppgavene og lager heller et julehefte av de like før jul, da får elevene koselige oppgaver som samtidig repeterer kapitlene de har vært innom i løpet av halvåret, er ikke så mange sider i dette heftet så så veldig mange kopier er det ikke.
 
Back
Topp