Hvor mange bøker må en fjerdeklassing ha bokbind på?

Er nok ikke bare for å spare penger, overgangen er stor når de begynner i 5 med mellomtrinnsoppgsver som MÅ føres inne i egen bok, da er det greit å ha gode vaner på innføring, så jeg tenker det er bra for ungene[emoji5]
Ikke bare for å spare penger nei, men når de uansett begynner å øve i 4b er det å gjøre det i 4a nok ikke helt uten et øye på økonomien heller.

Jeg så foressten en slitt bunke tuba luba 4 i garderoben deres før skolestart så den kommer bok i tillegg til Zeppelin
 
Her har de aldri kunnet skrevet noe i bøkene, heldigvis bruker de mye pc og jan skrive der
 
Om det er multi bøkene du tenker på så er det oppgavebøker opp til 5 klasse, de kan skrives i men mange skoler prøver å lære barna å skrive ininnførings og kladfebok framfor direkte inn i boka, det er for å få en myk overgang før de i 5 klasse må føre inn i egen bok og det ofte er større tekstoppgaver som skal føres inn, da er det lurt å ha øvd litt på innføring [emoji5] så det kan nok ha vært en brukt bok ja, selv om ingen har skrevet i den.

Multibøkene vi bruker er slik at man skriver rett inn i boka til og med 4A boka. Både oppgaveboka på 4.trinn og 4B boka er ikke til å skrive i, Disse bøkene brukes om igjen. så der er det kladdebok ved siden av.


Ja, dette er multi ja. Og den ene skal skrives i, men ikke den andre ble jeg fortalt i dag.
Greit å lære føring, men vil tro det handler litt om økonomi også da? [emoji38]
Når jeg ser på oppgavene i boka så ser jeg ikke helt at alt kan føres i kladdebok? Da det er fargelegg der, tegn der osv. Så da blir ikke alle oppgavene gjort i den boka da?[emoji4]
 
Høres ut som deres skole bruker samme bøker som oss. Jeg stusset litt i går da mitt barn har fått med seg en mattebok med bokbind på og når jeg ser i boka er den til å skrive i. Lurte da på om det er en brukt mattebok[emoji15]
Fikk de bok ved siden av til å skrive i da?
Merkelig at det ikke er lov å skrive i en skrivebok[emoji85]
Ja. Får kladdebok til å skrive i. Må skrive av oppgavene og slikt. Både i norsk, engelsk og matte i år ser jeg. Fryktelig slitsomt. Kjekkere om man hadde fått boka. Men det er jo også en måte å spare penger på...
 
Ja, dette er multi ja. Og den ene skal skrives i, men ikke den andre ble jeg fortalt i dag.
Greit å lære føring, men vil tro det handler litt om økonomi også da? [emoji38]
Når jeg ser på oppgavene i boka så ser jeg ikke helt at alt kan føres i kladdebok? Da det er fargelegg der, tegn der osv. Så da blir ikke alle oppgavene gjort i den boka da?[emoji4]
Her har defått kopiert opp om noe skal fargelegges.
 
Her kom bok nr to i dag. Engelsk. Stive permer og gjenbruk. Så da har vi brukt opp de to elastiske vi har. Men flere i posten :)
 
Hvorfor?[emoji15]
Fordi poenget med at bøker selges er... Vel salg. Det et ikke lov å kjøpe en og kopiere opp uhemmet til resten av klassen. Eller til en klasse og kopiere til de kommende trinnene.

Det er lov inntil en viss andel av en bok å kopiere innenfor det som skolene som statlig har en avtale det er betalt for. Men forlagene driver ikke veldedighet så at det kopieres opp fra bøkene for å få dem til å vare strider fort mot hvor mye det et lov å kopiere
 
Fordi poenget med at bøker selges er... Vel salg. Det et ikke lov å kjøpe en og kopiere opp uhemmet til resten av klassen. Eller til en klasse og kopiere til de kommende trinnene.

Det er lov inntil en viss andel av en bok å kopiere innenfor det som skolene som statlig har en avtale det er betalt for. Men forlagene driver ikke veldedighet så at det kopieres opp fra bøkene for å få dem til å vare strider fort mot hvor mye det et lov å kopiere

Som skole har man til enhver tid tilgabg til gyldendal (for å nevne noen) på nett, dette betaler man for, der kan man skrive ut oppgavesider og gjøre oppgaver på nett, så jo, man kan helt lovlig kopiere fra bøkene også[emoji6]
 
Som skole har man til enhver tid tilgabg til gyldendal (for å nevne noen) på nett, dette betaler man for, der kan man skrive ut oppgavesider og gjøre oppgaver på nett, så jo, man kan helt lovlig kopiere fra bøkene også[emoji6]
Ikke alle skoler har de samme tilgangene de betaler for vil jeg tro. Det er nå store variasjoner mellom ulike kommuner. Og det er ikke alle som har lov til å kopiere fra alle bøker i alle fall. Selv om muligens deres skole har lov til det med disse
 
Som skole har man til enhver tid tilgabg til gyldendal (for å nevne noen) på nett, dette betaler man for, der kan man skrive ut oppgavesider og gjøre oppgaver på nett, så jo, man kan helt lovlig kopiere fra bøkene også[emoji6]
Ikke alle skoler har de samme tilgangene de betaler for vil jeg tro. Det er nå store variasjoner mellom ulike kommuner. Og det er ikke alle som har lov til å kopiere fra alle bøker i alle fall. Selv om muligens deres skole har lov til det med disse
 
Som skole har man til enhver tid tilgabg til gyldendal (for å nevne noen) på nett, dette betaler man for, der kan man skrive ut oppgavesider og gjøre oppgaver på nett, så jo, man kan helt lovlig kopiere fra bøkene også[emoji6]
Ikke alle skoler har de samme tilgangene de betaler for vil jeg tro. Det er nå store variasjoner mellom ulike kommuner. Og det er ikke alle som har lov til å kopiere fra alle bøker i alle fall. Selv om muligens deres skole har lov til det med disse
 
Ikke alle skoler har de samme tilgangene de betaler for vil jeg tro. Det er nå store variasjoner mellom ulike kommuner. Og det er ikke alle som har lov til å kopiere fra alle bøker i alle fall. Selv om muligens deres skole har lov til det med disse
Selv om ikke alle skoler har det,kan ikke du si at denne er i grenseland når du ikke aner hva de har lov til eller ikke.
 
Ikke alle skoler har de samme tilgangene de betaler for vil jeg tro. Det er nå store variasjoner mellom ulike kommuner. Og det er ikke alle som har lov til å kopiere fra alle bøker i alle fall. Selv om muligens deres skole har lov til det med disse

Om de har en avtale med gyldendal ang bøker så følger nettløsningen med[emoji6] ergo, har de bøkene har de tilgangen. Men om elevene har egne passord med tilgang varierer en del, men de aller fleste lærere har, det er en del av den digitale undervisningen, med bl.annet tavler[emoji5]
 
Selv om ikke alle skoler har det,kan ikke du si at denne er i grenseland når du ikke aner hva de har lov til eller ikke.
Vel. Det er i grenseland for mange om det ikke er for den aktuelle, og jeg har ikke oversikt over hva alle skoler kan, men å kopiere opp bøker det er naturlig at man skulle kjøpt et med mindre man har inngått egne avtaler om det med det aktuelle forlaget, utenfor kopinor-avtalen f.eks og ikke noe alle skoler kan belage seg på.

Men jeg burde ordlagt meg annerledes

"det er i grenseland om ikke overbærende med mindre de har en spesiell avtale med forlaget".
 
Om de har en avtale med gyldendal ang bøker så følger nettløsningen med[emoji6] ergo, har de bøkene har de tilgangen. Men om elevene har egne passord med tilgang varierer en del, men de aller fleste lærere har, det er en del av den digitale undervisningen, med bl.annet tavler[emoji5]
Men ikke alle "nettløsninger" tilsvarer at man har lov til å kopiere uhemmet av trykket materiale man normalt skulle kjøpt heller da. Det avhenger selvsagt av hva avtalen inneholder.
 
Men konklusjonen er at en fjerdeklassing må ha bokbind på et ukjent antall bøker og et ukjent antall av disse kan være slike som er ment å skrive i men ikke lov å skrive i eller ikke. Time will tell.

Vi har to boksokker på de to bøkene han har så langt og tre til ham på vei i posten. Dog bestilt i dag så om han i morgen kommer med en bok til som skal ha bokbind har jeg ikke fått dem enda.
 
Back
Topp