Hvor lite er lite liv?

Trinusn

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julibarna 2019
Septemberlykke 2021
Det sies jo at man skal ta kontakt om man kjenner lite liv, så det jeg lurer på: hvor lite er lite? Er det noe regel på dette? Noen som vet? :)

Jeg synes det varierer veldig fra dag til dag.. I dag har jeg for eksempel kjent mye mindre enn det jeg kjente i går - men når jeg kjenner spark så er di bakover og nedover, og da er det jo litt vanskeligere å kjenne.. :)

Jeg har fått med informasjon om fosterbevegelse fra jordmor på sykehuset. Der står det under hva er lite liv?: forskning har ikke kunnet fastslå hvor mange bevegelser som er normalt for et friskt barn. Derfor er det viktig at du blir kjent med ditt barn og dens aktivitetsmønster. Endringer i dette mønsteret er viktige for hva som er "lite liv". Du kjenner ditt barn best! Det vi kan si, er at det er svært sjelden at et friskt barn beveger seg mindre enn 10 ganger på to timer, i løpet av en periode hvor det pleier å være aktivt.

Videre tips om du er usikker : spis og drikk noe søtt, legg deg ned, gjerne på venstre side, i fred og ro og uten tlf eller andre stimuli. Du skal fokusere på ditt barns bevegelser i en til to timer, helst telle antallet bevegelser. Det er fint å gjøre det på et tidspunkt hvor barnet vanligvis er aktivt.
Hvis du ikke kjenner noe i løpet av den tiden, så ring føden!
Hvis du kjenner mindre enn 10 spark i løpet av den tiden, skal du ringe føden!
Hvis du fortsatt er usikker og urolig, så ring føden for veiledning.

Her er det også veldig forskjellig fra dag til dag. I går var han kjempeaktiv,. I dag har jeg nesten ikke kjent han. Bevisst har jeg merket han kanskje 6-7 ganger i dag. Bittesmå dult. I går var det full baluba.. Men har også hørt at om de har en veldig aktiv dag, kan de være rolige dagen etter.

Her er det også veldig forskjellig fra dag til dag. I går var han kjempeaktiv,. I dag har jeg nesten ikke kjent han. Bevisst har jeg merket han kanskje 6-7 ganger i dag. Bittesmå dult. I går var det full baluba.. Men har også hørt at om de har en veldig aktiv dag, kan de være rolige dagen etter.
Samme her med frøet. Men, når jeg la meg nå i kveld begynte runddansen:p tror hun har snudd seg litt så nå kjenner jeg omtrent alt hun gjør.

I løpet av hvor lang tid? 24 timer?
Ja.. Var slik jeg forsto det fra jordmor. Før uke 26 var det mer variabelt, for de har mye plass enda.
Jeg var på føden igår pga lite liv. Og de tok ul, lille turna på. Og jeg kjente ingenting.. De målte han også til å være over gjennomsnittet.

Ja.. Var slik jeg forsto det fra jordmor. Før uke 26 var det mer variabelt, for de har mye plass enda.
Jeg var på føden igår pga lite liv. Og de tok ul, lille turna på. Og jeg kjente ingenting.. De målte han også til å være over gjennomsnittet.

Okei, godt alt sto bra til med den lille! ☺️☺️

Jeg snakket med jordmor på føden i går for leste den artikkelen om hvor mye liv man skal kjenne. Jeg er i uke 25, og har morkaken foran. Hun sa at så lenge man kjenner liv hver dag, og det med mønster i bevegelsene kommer etterhvert..:)

Jeg har det på samme måte. Han har vært en bajass fra jeg begynte å kjenne liv. Di siste to tre dagene har det vært innmari stille.. :/ var våken i natt og da kjente jeg han, men har ikke kjent noe på hele dagen idag.. syns dere jeg skal ringe eller? Vil jo ikke være over dramatisk heller :p

Jeg har det på samme måte. Han har vært en bajass fra jeg begynte å kjenne liv. Di siste to tre dagene har det vært innmari stille.. :/ var våken i natt og da kjente jeg han, men har ikke kjent noe på hele dagen idag.. syns dere jeg skal ringe eller? Vil jo ikke være over dramatisk heller :p

Jeg syns man alltid skal ringe hvis man er usikker. Er man i tvil, er det ingen tvil. :-)

Under 10 bevegelser i 1,5 til 2 timer med fullt fokus på babyen. Ingen telefon eller tv til å forstyrre deg. Og kjenner du mindre enn det etter du er i uke 24 må du ringe føden med en gang. Er du fortsatt nervøs etter disse 2 timene ringer du føden og forteller hvor mye du kjente i løpet av de to timene også blir dere enige om hva dere skal gjøre :)
Drikk noe søtt og spis før du legger deg ned :)

Dette er en sinnsyk tålmodighetsprøve. Jeg lå å gråt i nesten 1 time.

Under 10 bevegelser i 1,5 til 2 timer med fullt fokus på babyen. Ingen telefon eller tv til å forstyrre deg. Og kjenner du mindre enn det etter du er i uke 24 må du ringe føden med en gang. Er du fortsatt nervøs etter disse 2 timene ringer du føden og forteller hvor mye du kjente i løpet av de to timene også blir dere enige om hva dere skal gjøre :)
Drikk noe søtt og spis før du legger deg ned :)

Dette er en sinnsyk tålmodighetsprøve. Jeg lå å gråt i nesten 1 time.

Trykte "like" før jeg var ferdig å lese, av en eller annen grunn! Liker ikke at du lå å gråt i en time altså :)

Takk for oppklarende info, tror at lille bølle her egentlig er superaktiv, så når har først slapper av blir jeg superstressa, men kjenner han alltid i løpet av en stund om jeg legger meg nedpå :)

Trykte "like" før jeg var ferdig å lese, av en eller annen grunn! Liker ikke at du lå å gråt i en time altså :)

Takk for oppklarende info, tror at lille bølle her egentlig er superaktiv, så når har først slapper av blir jeg superstressa, men kjenner han alltid i løpet av en stund om jeg legger meg nedpå :)

Jeg var så stressa, men han lå nok bare litt dumt til og etter at han våkna etter en time ca. Så kjente jeg bitte små bevegelser og begynte å telle, telte 13 bevegelser på 15 minutter og etter det sovna jeg. Hadde ikke kjent disse bevegelsene/sparkene om jeg hadde drevet med noe. Da var jeg sliten da.

Det er bra :)

Jeg var så stressa, men han lå nok bare litt dumt til og etter at han våkna etter en time ca. Så kjente jeg bitte små bevegelser og begynte å telle, telte 13 bevegelser på 15 minutter og etter det sovna jeg. Hadde ikke kjent disse bevegelsene/sparkene om jeg hadde drevet med noe. Da var jeg sliten da.

Det er bra :)

Disse små kan virkelig uroe oss når di vil :)

Jeg var på føden nå på søndag for å sjekke for lite liv, gjorde det også for 3 uker siden... Alt sto fint til med lillefrøkna, en utrolig lettelse etter at jeg bare hadde kjent enkelte svake dult de to foregående døgnene. Utrolig at det skal være sånn variasjon i aktivitetsnivået, fra full turning i tre uker til plutselig såvidt å kjenne noe over flere døgn. Fikk UL i tillegg til hjertelydmåling denne gangen på sykehuset siden det var andre gang jeg kom inn med samme problem.

Back
Topp