hvor lenge...

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
kan man la babyen gråte når man  har lagt de for kvelden??  sjekker selvfølgelig om det er noe rap eller gulp og at alt er bra, men hvis han stopper hver gang jeg tar han opp så har han jo ikke vondt noe sted...  er redd han lærer at gråt=bli plukka opp eller er han for liten til å forstå det?
noen som har noen erfaringer?

Du må nesten føle på det selv, når jenta var lita kunne jeg la ho ligge litt om det var sutre gråt, men var det intens gråt så klarte jeg ikke det lenge nei.. Det ventet jeg med til ho var ca 9 mnd, da gikk jeg inn ca hvert 3 minutt og trøstet litt og gikk ut igjen [;)]

ORIGINAL: *LiseT*

Kanskje han vil ha kos av mammaen sin bare.
Syntes det er trist med små babyer som må ligge å gråte seg i søvn.

men jeg koser med han heeeele dagen, trur han bare kjeder seg jeg, men klarer aldri mer enn ett par minutter uansett, har aldri latt han gråte seg i søvn.. nei får nok bare føle litt på det  som rebecca85 sa..

takk for svar[:)]
tre minutter er leeeenge når man hører barnet sitt gråte ja, skulle til å gå inn til han nå, men når jeg kom til gangen slutta han å gråte så nå trur jeg faktisk han sovna [:)]  med bare litt sutring.
men kjenner jeg skulle ønske han tok sutten, alt høres så mye enklere ut  (men hadde sikkert klaga da også, hehe[:D])

ORIGINAL: krutlin

Det jeg gjorde når sønnen min gråt når han la seg, var å først la han gråte i 3 min for å så gå inn å si god natt å bre dyna over han. Hvis han fortsatte å gråte ventet jeg i 5 min, så gå inn å gjøre det samme. Hvis han fremdeles gråt ventet jeg 2 min lengre enn sist med å gå inn... Og slik fortsatte jeg til han sov/sluttet å gråte. Tok han ALDRI opp fra senga. Nå legger han seg fint om kvelden og gråter aldri... Det er verdt å prøve[:D] Vet det er hardt å høre på at de gråter, men jeg beit tenna sammen. De har ikke vondt av å gråte, det går som regel bra[:D]

det har jeg tenkt også, hører jo selvfølgelig på gråten da, lar han jo ikke ligge der om det er hysterisk gråting, men litt småsutring kan da ikke skade..
jeg har også tenkt på den metoden du har lykkes med, men tenker jeg venter til neste gang jeg skal på hs, da er han 4 mnd..

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Det jeg gjorde når sønnen min gråt når han la seg, var å først la han gråte i 3 min for å så gå inn å si god natt å bre dyna over han. Hvis han fortsatte å gråte ventet jeg i 5 min, så gå inn å gjøre det samme. Hvis han fremdeles gråt ventet jeg 2 min lengre enn sist med å gå inn... Og slik fortsatte jeg til han sov/sluttet å gråte. Tok han ALDRI opp fra senga. Nå legger han seg fint om kvelden og gråter aldri... Det er verdt å prøve[:D] Vet det er hardt å høre på at de gråter, men jeg beit tenna sammen. De har ikke vondt av å gråte, det går som regel bra[:D]

det har jeg tenkt også, hører jo selvfølgelig på gråten da, lar han jo ikke ligge der om det er hysterisk gråting, men litt småsutring kan da ikke skade..
jeg har også tenkt på den metoden du har lykkes med, men tenker jeg venter til neste gang jeg skal på hs, da er han 4 mnd..

Ja, det kan du jo gjøre. Greit å høre hva helsesøster sier[:D]
Du får ha masse lykke til da ihvertfall[:D]

tusen takk[:)]  han sover godt nå da..  *bankibordet*

ORIGINAL: *Gitte87*

jeg begynte med å sitte ved siden av senga å stryke på han å vise han at jeg var der[:)]
så begynte jeg å gå ut..

hvis han begynte å grine litt plukka jeg han opp og roa han.. men gikk ALDRI ut av soverommet!!![;)]

nå legger jeg han i senga å han sovner med en gang[:)]

da blir han bare enda mere sinna... han skal kun ha det beste og det er å bli plukka opp.. hehe
hender jeg bare kan gynge litt på senga så sovner han og sover i 10min så må jeg inn å gynge litt til så sovner han igjen, gjør jeg det noen ganger så sover han orntlig til slutt[:D]

ORIGINAL: MaritParit

Jeg er helt enig i at barn kan komme med litt smålyder (IKKE gråting tenker jeg på da) uten at man skal storme inn døren. Men; så små gråter faktisk ikke og tenker for seg selv "Hmm, nå skal jeg være utspekulert; er jo bare å gråte så blir jeg løftet opp/får leke i stedet...."
Jeg synes det er viktig at du stoler på MAMMAHJERTET ditt,- hvis det å la ham gråte stikker i hjertet; så er det for en grunn. (Når de er så små)
Man skal ikke OPPDRA spedbarn - så det å begynne med Ferbermetode allerede, er altfor tidlig.
Du sier han får mye nærhet på dagtid; behovet hans for det minskes ikke på kveldstid. Hvis han TRENGER deg for å falle til ro, så hadde ikke JEG nølt med å gi ham det.

jeg nøler selvfølgelig ikke med å gi han nærhet, formulerte meg litt feil istad trur jeg..
men når jeg vet det er sutring kun fordi han er suuper trøtt ser jeg ikke problemet med å la han ligge 1-2min for å se om han faller til ro av seg selv.. hender han ligger å smågråter også plutselig ligger han å småprater så sovner han og da er det jo litt dumt hvis jeg hadde løpt inn å plukka han opp med engang.. (men det er sjelden han gjør det da)

ORIGINAL: Mammaen til Basse

Vår og sutret og gråt noe når vi la han på kvelden. MEN vi tok han ikke opp, vi sto/ satt ved senga og snakket rolig til han og holdt han i hånda og koste han på kinnet. var og redd for det sutre=bli tatt opp av senga.. sengetid er sengetid her i huset. og det har funket hele veien!! aldri vært noe problem i det hele tatt!

må innrømme at det har vært VANSKELIG til tider.. og de få gangene han gråt og skrek og vi ikke fikk roet han ned ved å stryke han på kinnet ol tok vihan seff opp og roet han den veien... men da med slukket lys på rommet og rolige bevegelser og prating!!

det er det vi prøver på også..

ORIGINAL: Chatnoir

Jeg syns 3 mndr er alt for ungt til å bare la han gråte. Jeg har lest at de skal være minst 6 mndr.

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Jeg er helt enig i at barn kan komme med litt smålyder (IKKE gråting tenker jeg på da) uten at man skal storme inn døren. Men; så små gråter faktisk ikke og tenker for seg selv "Hmm, nå skal jeg være utspekulert; er jo bare å gråte så blir jeg løftet opp/får leke i stedet...."
Jeg synes det er viktig at du stoler på MAMMAHJERTET ditt,- hvis det å la ham gråte stikker i hjertet; så er det for en grunn. (Når de er så små)
Man skal ikke OPPDRA spedbarn - så det å begynne med Ferbermetode allerede, er altfor tidlig.
Du sier han får mye nærhet på dagtid; behovet hans for det minskes ikke på kveldstid. Hvis han TRENGER deg for å falle til ro, så hadde ikke JEG nølt med å gi ham det.

jeg nøler selvfølgelig ikke med å gi han nærhet, formulerte meg litt feil istad trur jeg..
men når jeg vet det er sutring kun fordi han er suuper trøtt ser jeg ikke problemet med å la han ligge 1-2min for å se om han faller til ro av seg selv.. hender han ligger å smågråter også plutselig ligger han å småprater så sovner han og da er det jo litt dumt hvis jeg hadde løpt inn å plukka han opp med engang.. (men det er sjelden han gjør det da)

Da skjønner jeg [:)] Magen min regelrett vrenger seg når jeg hører om små babyer som må gråte (da mener jeg HYLE) seg i søvn for å lære å sovne på egenhånd. Men; heldigvis var det ikke slik det var [;)]
Lykke til med søvnen [:)] 
(Jeg tror at det å være trygg i sengen også er viktig for å finne roen [;)])

litt farlig med disse forumene egentlig er så lett å misforstå.. men går jo som regel ann å rette det opp igjen da[:)]
lar han aldri hyle da kan de jo bli overopphetet og det er jo skummelt[&:]

Da vår gutt var mellom fem og seks måneder tok vi en slik "sovekur" på han.. første kvelden var jeg ved siden av senga og holdt litt på han.. Satte meg litt unna og bare tok forsiktig på han hvis han trengte det/gråt.. Snakket bare helt rolig og sa at nå er det natt og du skal sove.. Så begynte jeg å bevege meg bort fra senga, satte meg med en bok.. Han kunne se meg og visste at jeg var der, samme taktikk, tok bare litt på han og så gikk igjen.. Etter dag tre så gikk jeg ut av rommet med døra på gløtt.. Da visste han allerede at jeg kom hvis han trengte meg, og samme som før, bare tok litt på og så gikk jeg.. Dag fem sovnet han fem minutter etter at jeg la han, og siden har det vært sånn... Så han fikk en sovekur uten at han gråt annet enn første kvelden, og han ELSKER senga si og gjør det enda!! (er tre år nå).. I starten la jeg han mellom 9 og 10 om kvelden, men så ble det tidligere og tidligere, og nå er det seng kl 7.. Utrolig godt!

Back
Topp