Hvor lenge?

Marthe<3

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
MayDay2021
September To Remember 2022
Hei!
Hvor lenge prøvde dere før dere gikk til utredning?

Jeg prøvde i bare 9 måneder men hadde en magefølelse på at noe var galt :sorry:

God søndag og god fastelaven!

Last edited:
10 måneder gikk det før jeg fikk mannen til å ta sædprøve. Jeg ble gravid raskt med sønnen jeg har fra tidligere forhold så mistenkte det var noe. Og prøven hans var dårlig!

5 mnd, men det var fordi jeg allerede manglet en eggleder, og vi kjente at noe var galt.
Den andre var jo ikke sjekket skikkelig heller, så 9mnd etter at vi startet prøving var jeg operert igjen og konstantert infertil pga at den andre egglederen også var ødelagt.

Flere år.. men startet veldig tidlig, så stresset ikke med det de første årene. Så til slutt skjønte vi at det aldri kom til å skje noe av seg selv! De fant ikke noe galt med noen av oss, litt merkelig men :)

10 mnd isj tror jeg. Men visste at jeg hadde pcos. Sendte henvisning så fort vi kunne og gikk privat i mellomtiden:)

Vel vi var treige. Gikk 3år. Men i starten var det ikke timing av eggløsning osv. Tok ut spiralen og hadde en når det skjer så skjer det innstilling. Men ja...ingenting skjedde...så ble mer bevisst på timing osv. Til slutt fikk vi en dårlig magefølelse på at noe aldri skjedde og vi ringte en privat klinikk. Så ja jeg er nå veldig for at folk bør sjekke seg raskt.

Prøvde ikke (eller ble noen mnd fordi vi startet litt før). Visste jeg ikke hadde eggløsning og PCOS.

Hmm... ca 4 år tror jeg. Var så redd for at vi skulle få beskjed om at vi aldri kunne få barn, så kom på unnskyldninger hele tiden hvorfor det tok så tid for å bli gravid :p:sorry: samboeren ville gjerne at vi skulle sjekke det ut, mens jeg helst ville unngå det. Til slutt var det mamma som fikk det i gang :p veldig glad for det nå :happy:

Prøvde i 3 år. Guttungen kom uten planlegging, så skjønte lite da det tok tid. Gikk først privat og da var det mistanke om kreft, men viste seg å være pcso og manglende eggløsning. Så gutten vår er ett mirakel ❤️

I seks mnd. Hadde på følelsen at det kunne ligge hos han da jeg hadde vært gravid men mistet med tidligere kjæreste. Kom raskt til på privat klinikk, og der stemte anelsene om få svømmere hos mannen. Glad vi ikke ventet lengre før vi testet. Kom igang med ICSI under en mnd etter sjekken.

Nesten 1 1/2 år. Når jeg har termin i oktober blir det over tre år siden vi startet å prøve.

Vi hadde prøvd i 3mnd når han tok sædtest, dette fordi han har hatt problemer med å få barn i tidligere forhold.
Så ventet vi, ble gravid 2 ganger det året. En kjemisk graviditet og en MA. Deretter søkte vi hjelp etter 1 1/2 år hos offentlig gynekolog , der skjedde det fint lite. Søkte så hjelp privat der jeg fikk diverse hormoner. Så har vi forsøkt i ett år med den hjelpen snart, nå skal vi inn på IVF. 2 1/2 år tok det før IVF.

Vi prøvde litt over ett år. Og så tok det 7 måneder fra vi startet utredning til vi fikk begynne behandling offentlig. Jeg ville gå privat tidligere, men mannen hadde tro på at vi skulle klare det selv, og legen ga oss OK odds. Men det ble IVF til slutt.

Kontaktet lege etter 2.5 måned, for å få henvisning til hjelp.
Visste at jeg hadde PCOS, tok totalt 9 mnd fra stoppa på prevensjon til vi var i gang med fertilitetsbehandling. Ikke en enedte mens i den perioden.

5 år. Vi hadde et barn sammen fra før, så håpte i lengste laget.

Med ekssamboer: 4 år (Samboersskapet tok slutt etter 6 år med prøving)
Nå: 1 år. (Desember 2016 hadde jeg legetime for å få hjelp av lokalsykehuset)

Prøvde i 4 år. Men ikke veldig aktivt, men litt sånn skjer det så skjer det. Ble gravid og henvist ivf ca et og et halvt år etterpå. (MA,endometriose,dårlige svømmere)

Back
Topp