Hvor lenge?

bondemamma85

Forumet er livet
❤Januarlykke 2022❤
Hvor lenge ammer dere og hvor ofte?
Her kan vi sitte i alt fra 15-40 min avhengig av hvor våken og sugelysten han er og d er alt fra 2-3,5 time imellom:) ( han får sonde i tillegg hvis han ikke tar alt han skal,der må jeg gjette meg fram,han er prematur)

I begynnelsen ammet jeg non stop, da poden kun ville være på puppen hele tiden.
Jeg ammet til og med på do. :P
Når han først sov vekk fra puppen, vekket vi for amming hver 3.time frem til han var 3-4 mnd, og så hver 4 time.
Etter han begynte med fast føde i tillegg til pupp, trengte vi ikke vekke ham mer.
Han ville ha mye mat, og det fort, så smaksprøve-fasen gikk raskt her hos oss når han først begynte å venne seg til annen mat.
Jeg la ham til titt og ofte, og han spiste når han ville.
Da han var litt over 10 mnd gammel, ville han ikke ha mer pupp. :)

Ungene mine har brukt laaang tid. 30-60 minutt kunne jeg sitte. Mye kos og slumring ble tillatt. :P Ammet hver 2-3 time.

Ja:) men alle som ammer må gjerne svare:)
Som nyfødt diet eldste som regel rundt 45 min. 3 uker før termin, svak til å suge, tok brystet feil og sovnet hele tiden. Diet ca annenhver time, dvs en time etter han var ferdig med forrige måltid.

Yngste diet som nyfødt ca 20 min. Ca annenhver time/halvannen time i mellom.

Tiden på hvert måltid og tiden i mellom endret seg jo etterhvert som de ble eldre.

En amming kunne fort ta 45-60 minutter i starten. Måtte vekke han annenhver time for mat siden han var slapp og lite sugevillig og gikk dårlig opp i vekt. Da han var 10 uker klarte han å die uten skjold og da ble ammingen mye mer effektiv. Da tok det vel 15-20 minutter og han kunne regulere tiden mellom måltidene selv. Fikk nok ut mer av den fete melken når vi kunne slutte med skjold.

En amming kunne fort ta 45-60 minutter i starten. Måtte vekke han annenhver time for mat siden han var slapp og lite sugevillig og gikk dårlig opp i vekt. Da han var 10 uker klarte han å die uten skjold og da ble ammingen mye mer effektiv. Da tok det vel 15-20 minutter og han kunne regulere tiden mellom måltidene selv. Fikk nok ut mer av den fete melken når vi kunne slutte med skjold.
Veldig individuelt dette me amming å ja ser jeg,interessant egentlig. Men vi er jo forskjellige da så;) lillegutt her bruker ofte lengre tid på kveld og natt foreløpig, så er glad han sover mye på dagtid slik at vi også kan ta igjen litt søvn:p

Hvordan fungerer skjold egentlig?:)

Veldig individuelt dette me amming å ja ser jeg,interessant egentlig. Men vi er jo forskjellige da så;) lillegutt her bruker ofte lengre tid på kveld og natt foreløpig, så er glad han sover mye på dagtid slik at vi også kan ta igjen litt søvn:p

Hvordan fungerer skjold egentlig?:)
ImageUploadedByBV Forum1459502686.063691.jpg
Slikt som du fester utenpå nippelen. Han klarte ikke ta tak over brystet mitt og suge, bare slapp hele tiden. Måtte dermed lure han i gang med amming ved å bruke skjold. Måtte i starten pumpe meg og gi han melk via et hjelpebryst mens han sugde på skjoldet. På den måten fikk vi stimulert han til å begynne å suge slik at han fikk melk ut av puppen etter hvert. Men det tok som sagt 10 uker før han var sterk nok til å ta tak i selve brystet. Hele ammegreie ble mye enklere etter 10 uker :)

Vis vedlegget 169381
Slikt som du fester utenpå nippelen. Han klarte ikke ta tak over brystet mitt og suge, bare slapp hele tiden. Måtte dermed lure han i gang med amming ved å bruke skjold. Måtte i starten pumpe meg og gi han melk via et hjelpebryst mens han sugde på skjoldet. På den måten fikk vi stimulert han til å begynne å suge slik at han fikk melk ut av puppen etter hvert. Men det tok som sagt 10 uker før han var sterk nok til å ta tak i selve brystet. Hele ammegreie ble mye enklere etter 10 uker :)
Aha,så genialt!:) tusen takk for at du svarte:)

I det siste går det mellom 3-5min per pupp (og skal da ha begge) hver 2/3time. Om natten tar det gjerne lenger, men aldri mer en 10min per pupp

Hos meg er det ca 5-10 min på en pupp. Har bare melk i den ene. På dagen kan det gå to-3 timer mellom amming, men på kvelden er det oftere.

Som nyfødt la han ganske lenge ved puppen, opp mot en time, så fikk jeg beskjed om at jeg skulle avslutte ammingen etter 15-20 min. Da jeg hadde gjort det en stund fikk jeg beskjed om at det måtte jeg ikke finne på å gjøre, da gikk det tilbake til å noen ganger holde på en time eller mer. Da han var ca 2 mnd begynte han plutselig å spise i maks tre minutter i strekk. Siden har det variert en del. På grunn kolikksmerter ventet jeg to timer mellom hver gang jeg ammet fra han var ca seks uker gammel. Før det var det oftere :)

Ammet annenhver time!! Og det gjorde jeg så og si helt frem til han startet med fast føde.. Vi lå på nyfødtintensiven i 2,5 uke og da fikk han sonde en periode, og jeg pumpet hver 3. time. Når ammingen kom igang, var det hver 3. time til vi kom hjem;) Nå er det ca hver 3-4, med grøt/middag/frukt og grønnsaksmos i tillegg (han er 6,5)

Back
Topp