Hvor lenge sterilisere flasker?

Strutsen

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg vasker flaskene opp for hånd. Gjør dere det eller i oppvaskmaskin? Ved oppvaskmaskin, har dere 70 grader? Jeg er redd for å ødelegge de andre glassene og tallerkene med så høy temperatur.. Er redd suttene ikke blir helt reine heller. Men kjører jo 3 åringen sin flaskesutt gjennom.. (han har ei flaske varm melk i ny og ne)

Hvor lenge må man sterilisere flasker?
 
Jeg vasker flaskene opp for hånd. Gjør dere det eller i oppvaskmaskin? Ved oppvaskmaskin, har dere 70 grader? Jeg er redd for å ødelegge de andre glassene og tallerkene med så høy temperatur.. Er redd suttene ikke blir helt reine heller. Men kjører jo 3 åringen sin flaskesutt gjennom.. (han har ei flaske varm melk i ny og ne)

Hvor lenge må man sterilisere flasker?
Vasker for hånd bare :) er ikke det til rundt 6 mnd man må det tro? ;)
 
Jeg vasker flaskene opp for hånd. Gjør dere det eller i oppvaskmaskin? Ved oppvaskmaskin, har dere 70 grader? Jeg er redd for å ødelegge de andre glassene og tallerkene med så høy temperatur.. Er redd suttene ikke blir helt reine heller. Men kjører jo 3 åringen sin flaskesutt gjennom.. (han har ei flaske varm melk i ny og ne)

Hvor lenge må man sterilisere flasker?
Selv vasker jeg med såpevann for hånd først (for å fjerne melkefett) og bruker steriliseringsboksen til Avent i 3 min i mikrobølgeovnen etterpå. Om man steriliserer flaskene ved å koke dem står det ofte 3 min der også. Strengt tatt holder per definisjon vel alt over ett minutt når man koker, men man bør vel likevel koke minst 2 minutter.
 
Jeg vasker flaskene opp for hånd. Gjør dere det eller i oppvaskmaskin? Ved oppvaskmaskin, har dere 70 grader? Jeg er redd for å ødelegge de andre glassene og tallerkene med så høy temperatur.. Er redd suttene ikke blir helt reine heller. Men kjører jo 3 åringen sin flaskesutt gjennom.. (han har ei flaske varm melk i ny og ne)

Hvor lenge må man sterilisere flasker?
Det er IKKE nok med et minutt eller to. https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/farmasiet/hvordan-bor-vi-rengjore-babyens-flasker/

Både morsmelk og morsmelkerstatning er upasteurisert melk, og det kan gi skumle bakterier hvis man ikke sterilisere grundig nok. Så lenge du bruker mm eller mme må utstyr steriliseres jevnlig, babyens alder har ingen betydning.

Det har vært noen saker om dette i media, der foreldre trodde det var nok å koke opp vann feks.
 
Minst fem minutter står det på alt fra Medela, så jeg følger det.

edit: og der står det også at man skal vaske flaskene for hånd i ca 30 grader, så tror ikke du trenger å ha 70 grader i maskinen om du uansett skal sterilisere etterpå.

Å vaske og å sterilisere er jo to forskjellige ting, det blir ikke rent nok ved å bare vaske når det kommer til morsmelk/mme.
 
Reglene er at man skal skylle med kaldt vann først for å fjerne melkeproteiner, så vaske enten for hånd eller oppvaskmaskinen for å fjerne fett og deretter sterilisere i minst 5 min ved koking i kjele, eller følge oppskriften på andre sterilisatorer som steriliseringsposer, elektrisk osv.

Flasker som brukes til mme skal alltid steriliseres uansett alder! Pumpeutstyr til mm skal kun steriliseres en gang om dagen hvis det brukes ofte, ellers anbefales det å sterilisere før hvert bruk hvis man bruker det kun 1 gang om dagen eller mindre. Det anbefales å sterilisere også at flasker som brukes til mm og smokker til lille. Les gjerne om dette på ammehjelpen. Der ligger det gode råd.
 
Jeg skyller i kaldt vann, vasker med varmt såpevann før jeg la det ligge i kokt vann i minst 5 minutter.
Gleder meg til den dagen man slipper denne steriliseringen
 
Back
Topp