Hvor lenge skal du være hjemme i permisjon? (podcast)

Ikke i bruk

Forumet er livet
Alle har rett il foreldrepermisjon, enten de er fast ansatt, vikar eller engasjert for et visst tidsrom. De fleste ønsker lengst mulig tid sammen med barnet sitt det første året, men tid handler også om penger. Skal du være hjemme i 80 prosent eller 100 prosent når du tar ut permisjon?

Forbrukerøkonom Eva Sørmo hos Norsk Familieøkonomi forklarer fordeler og ulemper. Programleder er Karine Næss Frafjord, redaktør i Babyverden.

Hør ukens podcast her
 
Vi har ikke løst kabalen helt ennå, men satser på 100% lønn i permisjonen og noe ulønnet permisjon i tillegg, så får vi spare så mye vi kan i forkant og under permisjonen. Vi vil gjerne prøve å få permisjon og ferier til å strekke til sånn at barnet ikke begynner i barnehage før august 2020.
 
Blir nok 80% uttak som sist. I tillegg var jeg hjemme med perm uten lønn til han var 23 mnd, så skulle ønske vi fikk det til denne gangen også. Må jekke seg økonomisk noen hakk da, og ikke prioritere de dyreste tingene og maten i det tidsrommet....
 
Vi satser på å ta 100% siden vi da totalt får 30 000 mer enn ved 80%. Men sparer da 20% av inntektene for å spe på ekstra permisjon. Jeg har ikke jobb som venter på meg utenom en liten fleksibel ettermiddagsstilling, da jeg akkurat nå er vikar i tillegg. Så vi tenker at mannen tar sin permisjon gradert, og at jeg jobber deltid etter endt permisjon slik at vi får til bhg start i januar 2021 :)
 
Back
Topp