Hvor lenge skal barna sove på ryggen?

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Jeg har alltid lagt lille på siden når han skal sove. Han snudde seg over på magen et par ganger tidligere, men passet på å få pakket godt rundt han så det ikke skulle skje. Nå for tiden snur han seg imidlertid over på ryggen for så å komme seg rundt andre veien igjen, eventuelt kommer seg litt ut av det jeg har pakket rundt han og så over på magen... Han er ikke like god på å komme seg fra magen over på ryggen igjen... Må jeg fortsette å snu han? Der forstyrrer søvnen hans veldig da han våkner hver gang jeg snur på han... :/

Det jeg har hørt er at når de kan snu seg selv fra rygg til mage i søvne kan de også sove på mage. Da er de visst sterke nok i brystmuskulaturen og nakken til å få tilstrekkelig respirasjonsevne tross mageleie. ;)

Husker jeg stressa veldig med det der da eldste ble 6 måneder og konsekvent ville sove på mage. Men helsesøster beroliget meg med at det var trygt når de selv snudde seg sånn. Sålenge han har hodet til siden og ikke ned i madrassen da.

Det jeg har hørt er at når de kan snu seg selv fra rygg til mage i søvne kan de også sove på mage. Da er de visst sterke nok i brystmuskulaturen og nakken til å få tilstrekkelig respirasjonsevne tross mageleie. ;)

Husker jeg stressa veldig med det der da eldste ble 6 måneder og konsekvent ville sove på mage. Men helsesøster beroliget meg med at det var trygt når de selv snudde seg sånn. Sålenge han har hodet til siden og ikke ned i madrassen da.

Han er jo ikke fyllt 4 mnd engang... Alltid hodet til siden og litt bakover så han får godt med luft... Blir så stressa av det der,.. Føler jeg må følge med hele tiden, men er jo veldig tydelig at han sover best på magen og nå er det ikke bare at han tilfeldig ruller over fra siden han tar tak og vrir seg over helt fra ryggen til magen...

Men skal det gjøre det tryggere for lille å sove på magen?
Ja, for i overmadrassen sirkulerer det luft slik at babyen får puste selv om den borer nesen ned i madrassen. Viktig å bruke det sammen med tilhørende laken som har små hull i seg. I tillegg fungerer overmadrassen som et tisselaken uten å bli klamt.

Ja, for i overmadrassen sirkulerer det luft slik at babyen får puste selv om den borer nesen ned i madrassen. Viktig å bruke det sammen med tilhørende laken som har små hull i seg. I tillegg fungerer overmadrassen som et tisselaken uten å bli klamt.

Skjønner :) må se på det :) kjøpe både madrass og overmadrass som visstnok både skulle sirkulere luft og transportere fuktighet osv men tror ikke det er dette merket :) men tusen takk for tips :)

Her snur lille seg selv på magen nå, men allikevel så finner jeg han brått med ansiktet ned i madrassen! Synes det er så skummelt! Skjønner ikke hvorfor han skal ha ansiktet ned i madrassen når han fint klarer å snu hodet! :(

Her snur lille seg selv på magen nå, men allikevel så finner jeg han brått med ansiktet ned i madrassen! Synes det er så skummelt! Skjønner ikke hvorfor han skal ha ansiktet ned i madrassen når han fint klarer å snu hodet! :(

Uff, jeg er så redd for at det skal skje noe.... :/ har fortsatt å snu litt på han, men i kveld la jeg han ned og han snudde seg over på magen med dn gang... Forsøkte å snu han tilbake tre ganger før jeg innså at jeg nok ikke styrer dette lenger med mindre jeg binner han fast i senga :/ snudde seg på magen når jeg la han ned i vogna i dag også...

Uff, jeg er så redd for at det skal skje noe.... :/ har fortsatt å snu litt på han, men i kveld la jeg han ned og han snudde seg over på magen med dn gang... Forsøkte å snu han tilbake tre ganger før jeg innså at jeg nok ikke styrer dette lenger med mindre jeg binner han fast i senga :/ snudde seg på magen når jeg la han ned i vogna i dag også...

Det skal jo være sikkert når de er såpass at de kan snu seg selv, men skjønner deg godt er redd for det selv! :(

Det skal jo være sikkert når de er såpass at de kan snu seg selv, men skjønner deg godt er redd for det selv! :(

Ja skal jo være det... Og han er jo fullt istand til å både løfte og snu hode og vet å si ifra, men han er ikke så god på å komme seg fra magen til ryggen igjen...

Du kan jo stikke innom på helsestasjon og høre om HS har noen gode råd?

Snur han seg rett tilbake selv i dyp søvn? :o

Han er nok ikke i så veldig dyp søvn når jeg legger han ned. Han sovner ved puppen og da flytter jeg han alltid over i senga hans. Når jeg legger han ned våkner han litt til ofte så han er litt midt mellom å være våken og å sove... Sånn var han også i går kveld. Jeg la han på ryggen og han snudde seg med en gang... Hjalp ikke å snu han tilbake og han har sovet på magen hele natta :/

Back
Topp