Hvor lenge prøver dere?

julibia

April 2013s Kreative sjel
Sensommerbarna 2019
Desemberskattene 2024
Er det noen av dere som før oppstart eller underveis har satt mål om hvor lenge dere skal prøve? Hvor mange forsøk??
Jeg er så lei og sliten av medisin og sykehus nå.. Vet at jeg er inne i en dårlig periode akkurat nå, men der får meg til å tenke.. Hvor mye skal ofres, hvor lenge skal vi prøve?
Vi er så heldige at vi har 1 barn på 5 år. I over 3 år har vi prøvd på søsken.. Ønsket er stort.. Men det går jo utover energi og humør etterhvert..Føler mye blir satt på vent, og det er kanskje ikke rettferdig i forhold til det barnet vi har.
Nå ble siste embryo fra frys satt inn, kjenner jeg har gidd litt opp, selv om testdagen ikke er her enda. 6.innsett av totalt 8 innsatte embryoer.

Nja, joa, jeg vet at vi ikke vil gå så langt som vi tenkte vi var villige til med førstemann. (Første satt på #1 IVF offentlig, så det ble ikke noe av noe mer, men vi hadde snakket om både private forsøk etter de offentlige, eggdonasjon og surrogati, så vi hadde planer om å holde på lenge om det trengtes.)

Nå med nummer to er foreløpig plan å bruke de tre offentlige forsøkene. Så tar vi en ny vurdering av eventuelt flere private forsøk. Vi har hatt to private innsett nå mens vi ventet på plass for søskenforsøk offentlig. Vi kommer ikke til å gjøre noe videre (eggdonasjon, surrogati, adopsjon e.l.) etter IVF i jakten på nummer to, så jeg tror det blir tre offentlige og en tre-pakk med private og om det ikke lykkes så blir han enebarn. (Totalt maksimalt 7 ferskforsøk i jakten på søsken.)

Vi skal i gang med fjerde innsett i jakten på søsken nå i august (søskenforsøk hittil: FER 2 embryo august 17, IVF 1 embryo november 17, FER 1 embryo januar 18).

Hvis alternativet er å gi opp på førstemann, så tror jeg at jeg ville prøvd de 3 offentlige forsøkene hvertfall. Nå fikk jeg veldig mange egg i fryseren på første forsøk så ville tatt meg 2-3 år bare å få brukt de opp.

I forhold til søsken så hadde terskelen for å stoppe vært mye lavere tror jeg.. Når vi har brukt nesten 3 år på første graviditet, så frister det svært lite å gå gjennom det samme på nytt. spesielt her på Østlandet hvor ingen av de offentlige klinikkene tilbyr søskenforsøk.

Vi prøver to offentlige, så tar vi en pause en stund. Det er planen ihvertfall. Fordi vi har ikke mulighet til å ofte mer av studietiden min til dette, sårt blir det nok, men shit au.

Jeg har bestemt meg for å forsøke 2 ganger til, hvis ikke blir nok neste steg eggdonasjon. Utrolig slitsom prosess, både psykisk og fysisk. Vi har forsøkt i 3 år nå og har 5 IVF forsøk ( 1 avbrutt og 1 endte med AIH i stedet) Har hatt 4 innsett.

Vi hadde tre negative fryseforsøk før vi lyktes på første ferskforsøk på søsken. Gikk nesten et år fra vi startet til jeg ble gravid (1.mann er også ivf-barn)
Vår plan var å bruke opp fryseforsøkene offentlig, så ett forsøk privat mens vi ventet på oppstart i det offfntlige, dersom det da ikke hadde lyktes ville vi nok sagt stopp. Syns det er såpass slitsomt både psykisk og fysisk med medisiner, sprøyter og legebesøk at det tar for mye fokus fra alt annet...
Masse lykke til med dette forsøket - jeg håper dere lykkes :-)

Vi lyktes raskt med førstemann. Første ivf, andre innsett (altså første fryseforsøk).

Veien mot søsken var lang. Et avbrutt forsøk grunnet manglende befruktning, et avbrutt forsøk grunnet overstimulering, to negative fryseforsøk, et negativt ferskforsøk før vi lyktes på første forsøk privat. Fra første søskenforsøk til søsken ble født tok det 3 år og 2 mnd, men vi hadde pauser mellom forsøkene. Vi hadde to forsøk igjen offentlig da vi valgte å ta et forsøk privat, og er veldig glad for det. Et helt annet opplegg som ble suksess for vår del.

Godt spørsmål.
Vi får ut mange (og visstnok fine) egg, god befruktning, får blastoer på frys, men de fester seg ikke. Alt skal være i orden hos meg, så hadde jo håpet at det skulle gå..
Jeg reagerer veldig på medisinene, så jeg har ikke lyst til å gjøre dette i evigheter. Det blir vel de tre offentlige, og så får vi se. Det ferskforsøket med to fryseforsøk vi har hatt hittil i år har jo ført til at jeg har vært sykemeldt siden tidlig januar, og jeg kan jo ikke holde på sånn for evig..

Vi har ikke barn sammen fra før, så vi kommer til å prøve med alle forsøkene vi får offentlig, pluss en 3-pk hos privat hvis vi ikke lykkes på de offentlige. Vurderer da å ta de private hos Maigaard i Danmark. Men allerede etter 1 mislykket ferskforsøk, så kjenner vi begge to at det mest sannsynlig ikke vil bli noe søskenforsøk på oss dersom vi er heldige og får dette ene barnet.

Er det noen av dere som før oppstart eller underveis har satt mål om hvor lenge dere skal prøve? Hvor mange forsøk??
Jeg er så lei og sliten av medisin og sykehus nå.. Vet at jeg er inne i en dårlig periode akkurat nå, men der får meg til å tenke.. Hvor mye skal ofres, hvor lenge skal vi prøve?
Vi er så heldige at vi har 1 barn på 5 år. I over 3 år har vi prøvd på søsken.. Ønsket er stort.. Men det går jo utover energi og humør etterhvert..Føler mye blir satt på vent, og det er kanskje ikke rettferdig i forhold til det barnet vi har.
Nå ble siste embryo fra frys satt inn, kjenner jeg har gidd litt opp, selv om testdagen ikke er her enda. 6.innsett av totalt 8 innsatte embryoer.

Det er litt vanskelig dette. Man må på mange måte tenke litt og finne sin magiske grense for når man skal gi slipp på drømmen sin.

Vi var i en litt liknende situasjon med min nr 1. Etter 8 ferske forsøk med en kjemisk graviditet, ble vi satt i tenkeboksen. Det hjalp heller ikke at legen mente at vi hadde under 10% sannsynlighet for å få barn med mine egg. Hans alternaltiv var ed eller adopsjon.

Vi var grunnløst lei oss og måtte tenke litt om vi var klare for ed. Etter mye om og men ble det. Vi har ikke angret et sekund. Sier ikke at det et løsningen for deg. Men man må tenke litt hvor mye man tåler og takler av nederlag.

Vi sitter nå og tenker på om vi skal sette inn en søster eller bror. Vi hat tre egg på frys fra samme donor som sønnen vår. Her er vi usikre på om vi takler tre negative innsett. Men utgangspunktet og innstillingen vår er at vi nå har noe vi tidligere ikke hadde. Og den taken gir litt trygghet, selv om vi tror det bare blir med ett forsøk for vår del.

Det er litt vanskelig dette. Man må på mange måte tenke litt og finne sin magiske grense for når man skal gi slipp på drømmen sin.

Vi var i en litt liknende situasjon med min nr 1. Etter 8 ferske forsøk med en kjemisk graviditet, ble vi satt i tenkeboksen. Det hjalp heller ikke at legen mente at vi hadde under 10% sannsynlighet for å få barn med mine egg. Hans alternaltiv var ed eller adopsjon.

Vi var grunnløst lei oss og måtte tenke litt om vi var klare for ed. Etter mye om og men ble det. Vi har ikke angret et sekund. Sier ikke at det et løsningen for deg. Men man må tenke litt hvor mye man tåler og takler av nederlag.

Vi sitter nå og tenker på om vi skal sette inn en søster eller bror. Vi hat tre egg på frys fra samme donor som sønnen vår. Her er vi usikre på om vi takler tre negative innsett. Men utgangspunktet og innstillingen vår er at vi nå har noe vi tidligere ikke hadde. Og den taken gir litt trygghet, selv om vi tror det bare blir med ett forsøk for vår del.

Vi var lenge her at bare vi får til ett barn er vi glade og fornøyde. Nå som sønnen vokser seg til ser vi at det er godt for han å ha søsken, noen som er som han.

Vi vurderte ivf og snakket om vi skulle sette begrensning men kom aldri til hvor å sette strekken, fort gjort å tenke hva om det går bra neste gang..,

Godt spørsmål ja.
Vi har ikke noen grense... Men tror vi får ta det litt som det kommer og kjenne på det underveis..

Første barn satt jo på første offentlige IVF så vet ikke hvor mye det kreves av flere uavbrutte forsøk osv.

Takk for mange gode svar[emoji173]️
Vi får bruke ferien godt her tenker jeg, for det blir uansett ikke oppstart av nytt forsøk før til høsten..

Det er jaggu et godt spørsmål! Vi har tøyd strikken lenger enn vi egentlig tenkte.. Har holdt på med søskenforsøk i 2,5 år nå og hatt 8 forsøk uten hell. Nå vurderer vi om vi skal kjøpe en 3-pakk i Danmark eller om vi skal sette strek. Tar virkelig på for kropp og sjel med så mange runder.

Back
Topp