Hvor lenge prøvde dere?

Mimiventerpåstorken

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg lurer på hvor lenge dere prøvde å bli gravid naturlig før dere innså at assistert befruktning var veien å gå? :)

Jeg har prøvd i ett år og gått på to pergokurer uten hell. Jeg har fått beskjed om å fortsette å prøve med pergo til over sommeren, men begynner å tenke at det er en form for assistert befruktning som skal til.

Hei!
Jeg lurer på hvor lenge dere prøvde å bli gravid naturlig før dere innså at assistert befruktning var veien å gå? :)

Jeg har prøvd i ett år og gått på to pergokurer uten hell. Jeg har fått beskjed om å fortsette å prøve med pergo til over sommeren, men begynner å tenke at det er en form for assistert befruktning som skal til.
12pp. Hvis jeg var det ville jeg fått legen til å skrive henvisning til deg np før sommeren, det er uansett såpass behandlingstid + endel prøver dere på ta før henvisningen kan sendes så blir uansett høst før dere kommer igang med noe. Da kan søknaden jobbe mens dere prøver Pergo over sommeren:) er veldig tungt å gå og vente på behandlingstid og prøvesvar nå en venter til en har blitt fryktelig utålmodig:)

Vi prøvde i 18 mnd (ca ett år etter SA) før vi ble søkt til IVF, men begynte ikke før 10 mnd etter det igjen siden vi ville prøve Femar først. Enig med FrøkenMarihøne om at det bare er å få sendt inn søknad siden det er så lang ventetid :)

12pp. Hvis jeg var det ville jeg fått legen til å skrive henvisning til deg np før sommeren, det er uansett såpass behandlingstid + endel prøver dere på ta før henvisningen kan sendes så blir uansett høst før dere kommer igang med noe. Da kan søknaden jobbe mens dere prøver Pergo over sommeren:) er veldig tungt å gå og vente på behandlingstid og prøvesvar nå en venter til en har blitt fryktelig utålmodig:)
Takk for svar! :) Jeg har ikke helt tenkt på at jeg kan be om henvisning før sommeren. Det er gjerne ikke så dumt. :) Det tar visst 6 mnd å komme inn til forsamtale og så 4 - 6 mnd før forsøk her, så det er nok av tid å prøve pergo uansett. Jeg tror jeg et opp i noe slikt som 15 pp totalt.

Vi prøvde i 18 mnd (ca ett år etter SA) før vi ble søkt til IVF, men begynte ikke før 10 mnd etter det igjen siden vi ville prøve Femar først. Enig med FrøkenMarihøne om at det bare er å få sendt inn søknad siden det er så lang ventetid :)
Har det klaffet med IVF? :) Vet du hvorfor det ikke skjedde naturlig? Jeg har ustabile sykluser og sannsynligvis en del sykluser uten el, men jeg blir jo ikke gravid i de syklusene hvor jeg har el heller :(. Mannen sine svømmere er tipptopp.

Tanken slo meg aldri. Vi klarte jo å bli gravid i pp7, men mistet. Da vi leverte den andre sædanalysen var det gynekologen som sa vi må bli henvist til IVF. Altså, ingen av oss fikk noe form for hjelp eller behandling mens vi var under utredning.
Det er nå 1 år og 7 mnd siden vi startet å prøve aktivt, ikke gravid selv enda, men har startet vår første ivf forsøk.

Hadde foretrukket å få prøve medisiner istedenfor all venting og IVF. Gynekologen "ga oss opp" da vi ble henvist, så det var ingenting mer der å hente.

Takk for svar! :) Jeg har ikke helt tenkt på at jeg kan be om henvisning før sommeren. Det er gjerne ikke så dumt. :) Det tar visst 6 mnd å komme inn til forsamtale og så 4 - 6 mnd før forsøk her, så det er nok av tid å prøve pergo uansett. Jeg tror jeg et opp i noe slikt som 15 pp totalt.
Det er uansett en del bp og sædprøve og div som må tas så dere burde sikkert hive dere rundt om dere vil få det i havn før sommeren:) det er en god følelse å ta sommer med alt dette i boks (vi gjør det samme, søknad til det offentlige ble sendt forrige uke)

Vi tok alle prøver 3-4 mnd før henvisning ble sendt. De siste prøvene (hepatit og HIV) ble tatt dagen gynekologen henviste oss.

Har det klaffet med IVF? :) Vet du hvorfor det ikke skjedde naturlig? Jeg har ustabile sykluser og sannsynligvis en del sykluser uten el, men jeg blir jo ikke gravid i de syklusene hvor jeg har el heller :(. Mannen sine svømmere er tipptopp.
Jeg har PCOS, så jeg har lange og ustabile sykluser jeg også. Vi med PCOS har masse egg, men de som modner, kan være av dårlig kvalitet, så det er vel sikkert rett og slett pga det. Jeg ble kjapt gravid, men mistet i uke 12, og da tok det et år før vi ble gravide igjen (med Femar). Men da mistet jeg tidlig tre ganger etter hverandre, så da ble føltes det veldig riktig å få hjelp.

Vi har hatt ett forsøk hvor de to eggene som var noe tess, ble fryst ned fordi jeg ble overstimulert, men dessverre overlevde ingen av eggene opptining. Så jeg har ikke fått ruge enda. Er midt i andre forsøk nå, og venter spent på at eggene skal dele seg riktig og forhåpentligvis sette inn på mandag. Ikke overstimulert denne gangen.

Hvis ikke pergo fungerer for dere, ville jeg vurdert Femar også, i alle fall hvis dere likevel må vente på IVF. Jeg ble ikke gravid på pergo, men med Femar ble jeg som sagt gravid tre ganger på rad etter eeeevigheter uten å bli gravid. Ønsker deg masse lykke til, og håper dere slipper hele IVF-sirkuset :)

Prøvde i ett år, og så utredning i litt over et halvt år før vi ble henvist til IVF.

Vi prøvde i 2 år før vi fikk utredning, men det tok enda 4 år til vi søkte på prøverør. Fikk da avslag grunnet vekt, dette var i 2012. I 2015 klarte jeg endelig å gå ned i vekt (-28 kg) og søkte på nytt. Ble mirakuløst gravid på egenhånd etter forsamtalen, men mistet dessverre. Hadde første forsøk i februar i år! Så det har vært en lang vei.. Nå er jeg endelig ruger etter forsøk nr 2, men utfallet vet jeg ikke enda :)

Vi prøvde i 2 år før vi fikk utredning, men det tok enda 4 år til vi søkte på prøverør. Fikk da avslag grunnet vekt, dette var i 2012. I 2015 klarte jeg endelig å gå ned i vekt (-28 kg) og søkte på nytt. Ble mirakuløst gravid på egenhånd etter forsamtalen, men mistet dessverre. Hadde første forsøk i februar i år! Så det har vært en lang vei.. Nå er jeg endelig ruger etter forsøk nr 2, men utfallet vet jeg ikke enda :)
Krysser fingrene for deg! :)

Det er uansett en del bp og sædprøve og div som må tas så dere burde sikkert hive dere rundt om dere vil få det i havn før sommeren:) det er en god følelse å ta sommer med alt dette i boks (vi gjør det samme, søknad til det offentlige ble sendt forrige uke)
Jeg har allerede tatt hormonprøver og mannen har tatt sædprøve, men det er gjerne en del flere prøver som skal tas? Så fint at du kan ta sommer og vite at ting er i gang :). Lykke til! :joyful:

Prøvde vel ca. to år før vikaren til fastlegen min endelig ga oss henvisning. Fastlegen min sa bare at vi fortsatt hadde god tid (hallo, jeg var da 35 år!) og at vi skulle prøve litt lenger på egen hånd.
Dessverre ble det funnet grove celleforandringer da vi satte i gang undersøkelsene, så jeg måtte ta en konisering før vi fikk starte på ivf. I tillegg fant de endometriose på lapraskopien, så årsaken ligger muligens der.
Hadde to mislykkede ivf-forsøk i 2013 og ett i 2014, før jeg endelig ble gravid på fryseforsøk i 2014.
Datteren vår ble født i januar 2015, og vi har prøvd igjen etter at jeg fikk tilbake mensen, men uten hell.
Mislykket ivf- søskenforsøk i februar, men satser alt på at det går bra nå. Spesielt siden det var i juni jeg hadde innsett da jeg ble gravid sist også:-)

Prøvde dere noe annet mens dere var til utredning? :)

Ingenting galt funnet, og dårlig utredning mener jeg, så desverre ikke :( ble bare kastet fra gynekolog til gynekolog uten noe forklaringer eller omtanke. Angrer på at vi ikke ble utredet privat. Vil gjerne prøve noe før det neste forsøket vårt, skal høre med legen :)

10 mnd.
Søknad til IVF ble sendt på første utredningstime hos gyn.

Last edited:
Vi prøvde i ca 1 1/2 år før vi gikk til legen, fikk da sendt henvisning til utredning. Startet utredning og fikk beskjed om å prøve pergotime et år. Men etter 4 mnd fikk vi de til å sende henvisning til ivf. Kom inn ca 2 mnd etter at den ble sendt. Ble desverre avbrutt forsøk, men det blir fryseforsøk i august :)

Vi prøvde aktivt i 9 mnd før fastlegen min henviste oss til utredning for barnløshet (vi hadde kjørt hoppe-av-i-svingen metoden i mange år i tillegg. Brukte aldri p-piller eller kondom).

Jeg hadde tidligere vært på Ahus pga sterke mens-smerter og de mistenkte endometriose, og sa at dersom vi ikke blir gravide på egenhånd så kan de utføre lapraskopi.
Jeg var veldig ivrig på den lapraskopien derfor henviste fastlegen oss så fort. Men Ahus mente vi måtte ta sædprøver først (selvom lap skulle utføres uansett). De rota bort sædprøvesvarene. Da vi endelig fikk svar, måtte sambo ta en ny og utvidet sædprøve i tillegg. Det tok 1 år fra vi ble henvist til utredning og til jeg tok lap. fikk påvist endo og henvisning ble sendt videre til Riksen. Så var det 4 mnd venting på forsamtale og så 3 mnd venting på første forsøk.

Vi startet å prøve aktivt selv jan. 2013.
Fastlegen sendte henvisningen i sept 2013, lapraskopi var okt 2014 og vi kom i gang med første forsøk mai 2015.

Ting tar tid, så om man VET det er problemer så kom i gang så fort som mulig. Om man blir spontant gravid på egenhånd er jo også det fantastisk.

Back
Topp