Hvor lenge mellom amming?

Mamma2021

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Dere med barn fra før.
Hvor gamle var babyene når dere lot barnet sove typ 5 timer om natten ( med mindre de våknet selv )
Og evt lenger mellom måltid på dagtid ?
Frøkna her er 3 uker og på helsestasjonen sa de 4 timer om natten nå går fint fordi hu legger på seg.
Og kunne egt tenkt meg at hun styrer det mer selv enn at man skal være så opphengt i klokka.
 
Jeg vekket aldri mine eldste for mating, begge sov 4-6 timer sammenhengende på natt fra de var et par uker gamle. De var vel og merke i godt hold når de ble født, og la på seg veldig fint, så var ikke bekymret for det. Er vel gjerne viktigere å mate oftere hvis babyen er liten og ikke legger på seg nok..

Er denne babyen lik de forrige kommer jeg til å la den regulere mating selv også, da jeg syns det har fungert bra :)
 
Har aldri måtte regulert amming/mating, då eg har fått store og veldig svoltne barn. Tenker at om vektoppgangen er grei, og det ikkje er andre grunnar til at barnet må ha hyppige matingar, så hadde eg lett latt ungen sove både 4 og 5 timar.
 
Dere med barn fra før.
Hvor gamle var babyene når dere lot barnet sove typ 5 timer om natten ( med mindre de våknet selv )
Og evt lenger mellom måltid på dagtid ?
Frøkna her er 3 uker og på helsestasjonen sa de 4 timer om natten nå går fint fordi hu legger på seg.
Og kunne egt tenkt meg at hun styrer det mer selv enn at man skal være så opphengt i klokka.
Det der stresset de meg med sist også. Ville latt henne styre det selv :) De sier ifra når de er sultne. Jeg vekket ikke sist og det gikk helt fint. Han gikk opp akkurat som han skulle :)


Skjønner at man bør vekke om de ikke legger på seg, men sultne barn sover ikke så hun er tydeligvis mett :)
 
Her fekk eg kun beskjed med første at me ei lita stund måtte gi mat hver 3.time. Etter det har eg aldri vekket barna for å gi mat/amme. Så lenge barnet er fornøyd og tisse/basjer nok så har me latt de sove til de våkner :)
 
Så lenge barnet legger på seg ok så trenger du aldri vekke, uansett hvor små de er har jeg fått beskjed om av jordmor.
 
Det der stresset de meg med sist også. Ville latt henne styre det selv :) De sier ifra når de er sultne. Jeg vekket ikke sist og det gikk helt fint. Han gikk opp akkurat som han skulle :)


Skjønner at man bør vekke om de ikke legger på seg, men sultne barn sover ikke så hun er tydeligvis mett :)

Bare et lite generelt obs: Så små barn kan fort «kapitulere litt» fikk vi beskjed om, så at de sover er ikke et sikkert tegn på at de er mette. De kan bli slappe og trøtte av for lite inntak. :)
 
Bare et lite generelt obs: Så små barn kan fort «kapitulere litt» fikk vi beskjed om, så at de sover er ikke et sikkert tegn på at de er mette. De kan bli slappe og trøtte av for lite inntak. :)
Ja, men da går de ikke opp i vekt og er ellers i god form med nok tisse og bæsjebleier :) Man merker fort om barnet er dehydrert :) Men ja, har hørt det jeg også :)
 
Så lenge babyen går nok opp i vekt skal det gå helt fint ikke å vekke :)
Min på 4 uker sov lange intervaller mellom ammingene da hun faktisk fikk for lite mat og ikke gikk skikkelig opp i vekt - nå som det raser opp derimot :hilarious: :hilarious: vet ikke om jeg har gått mer enn virkelig maks 3 timer mellom ammingene på to uker, som regel mindre :schocked028
Men det betyr ikke at ikke noen barn sover godt OG går opp i vekt, det er jo også mulig :) men går det lang tid mellom måltidene eller babyen sovner av raskt er det greit å bare sjekke vektoppgang en ekstra gang.
 
Jeg fikk beskjed om at så lenge mini legger på seg som hun skal og er tilstede når hun er våken (ikke ligger med sløve øyne, og egentlig ikke er helt våken, det er tegn på for lite mat) så kunne hun styre selv når hun spiser og hvor lenge hun sover :)
 
Førstemann la ikke på seg like mye som han burde, så vi måtte vekke hver 3. time og deretter hver 4. time i rundt halvannen måned. Etter det begynte han å si ifra mer selv. Om barnet legger på seg som det skal og har «gode» bleier, er det nok ikke noe veien for å la det sove til det sier i fra, men ville fulgt råd fra helsestasjonen.
 
Back
Topp