Lommelegen:
Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbasert maling avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte mye lengre herdetid – og kan avgi gasser til luften i rommet over en lengre tidsperiode.
Når det er sagt, er det mindre løsemidler i vannbasert maling. Hos Mesterfarge fikk jeg vite at ”tradisjonelle lateks-/akrylmalinger (vannbaserte) avgir ingen vesentlige gasser, så det er bare å male i vei. Ny ubehandlet panel har faktisk mye høyere verdier av gasser enn malte overflater.”
Barneværelse og andre oppholdsrom for spedbarn bør nok gjennomluftes noe lengre etter oppussing - kanskje bortimot en måned - avhengig av materialvalg, rengjøring og luftemuligheter. Da vil de fleste som kommer utenfra, nok kunne lukte om luften inne er preget av malinglukt ol. eller virker ”ren nok”. Spedbarn er ekstremt overfølsomme overfor luftforurensninger som støv og avgasser.
[hr]
Fra søk:
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]- Hva kan man gjøre for å bli kvitt avgassene så fort som mulig?
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]- Regelen er: Jo høyere innetemperatur, desto fortere foregår herding og avgassing. Ved å holde en høy innetemperatur (f.eks. 30C) noen dager - til uker, kan du bli kvitt mye av gassene. Dette kalles gjerne for "utbaking" av boligen. Mens denne utbakingen foregår, bør både dører og vinduer stå lukket. Utlufting bør bare foregå gjennom en liten gløtt på vinduet. Vær oppmerksom på at det kan være forbundet med helsefare å flytte inn i et nyoppført hus før det er fullført og fått tid til å herde. Et generelt råd er å vente en tre ukers tid før du tar huset i bruk. Det samme gjelder hvis det dreier seg om oppuss av enkelte værelser, med unntak av barnerom. Da bør du vente enda lenger. Siden spedbarn er ekstremt overfølsomme overfor luftforurensninger, bør en eventuell oppussing av barneværelset faktisk skje mange måneder før mor og barn er ventet hjem fra fødeklinikken. Det kan også være lurt å legge malingen til et tidspunkt da resten av familien er på ferie.
[hr]
Så langt hvor jeg leser på søket mitt så står det flere uker + ...