Hvor lenge må spekeskinke og muggost varmebehandles?

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg fikk så sykt lyst på spekeskinke og blåmuggost og har sett at flere her hiver det i ovnen. Hvor lenge er det snakk om og til hvilken temperatur? F.eks 200 grader i 10 min? Forsvinner bakteriene da?
 
Ettersom jeg har sett så skal i alle fall osten boble :)
 
Jeg har det i ovnen i under 10 minutter, men passer på at osten bobler en stund, og at skinka ser stekt ut. Nyyyyt! [emoji106]
 
Spekeskinke fryser jeg en uke og ikke spist fra pakka om den har vært åpen i 3 dager.... men ost har jeg ikke spist:happy: Viktig å kunne kose seg litt;)
 
Ville bare nevne at du må være obs på at listeria overlever frysing :)

Leste fra helsemyndighetene at de anbefalte 3-7 dager på spekemat. Jeg har ventet minst 7 dager. Men det er noe jeg ikke har spist så mye av også. Har i det siste hatt hyppig kontroll på både babyen og meg pga noe helt annet og kan konstatere at babyen er super frisk:):) Koser seg mer enn meg for tiden:wacky:
 
Last edited:
Leste fra helsemyndighetene at de anbefalte 3-7 dager på spekemat. Jeg har ventet minst 7 dager. Men det er noe jeg ikke har spist så mye av også. Har i det siste hatt hyppig kontroll på både babyen og meg pga noe helt annet og kan konstatere at babyen er super frisk:):) Koser seg mer enn meg for tiden:wacky:
Ifølge matportalen kan toxoplasmose drepes med frysing slik jeg hsr forstått det, men ikke listeria. Men så bra bebisen har det fint! Er vel ofte slik at de koser seg mer enn oss desverre :p
 
Leste fra helsemyndighetene at de anbefalte 3-7 dager på spekemat. Jeg har ventet minst 7 dager. Men det er noe jeg ikke har spist så mye av også. Har i det siste hatt hyppig kontroll på både babyen og meg pga noe helt annet og kan konstatere at babyen er super frisk:):) Koser seg mer enn meg for tiden:wacky:
Sannsynligheten for at det er skumle bakterier eller parasitter i (norsk) spekemat er veldig liten, så mest sannsynlig ville en ikke fått i seg noe selv med ordinært kosthold i svangerskapet. Men, skulle en fått noe er risikoen ganske stor, derav anbefaling om å styre unna. Så at baby har det bra betyr ikke at spekemat er trygt - men det betyr jo at det har gått bra for din del, og det er jo bra [emoji106]
 
Back
Topp