Hvor lenge må man jobbe før man kan gå ut i ny permisjon? NAV og sånn...

Snickers

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Er det noen som har oversikt over hvor lenge man må jobbe for å ha krav på nye foreldrepenger? Vi har lyst på to tette og lurer på om det går greit å bli gravid på nytt mens man er hjemme i permisjon? Jeg gikk i et vikariat som gikk ut nå før fødsel, så jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Har også hatt litt kjipe svangerskap, så faren for at jeg blir sykemeldt er overhengende... Kan man være sykemeldt mens man er hjemme i permisjon? Må kanskje en NAV-ansatt til for å kunne svare på dette, men jeg prøver meg her før jeg ringer NAV :) Høres jo ut som jeg spekulerer i å utnytte systemet om jeg ringer for å planlegge sykemelding i et svangerskap som ikke er påbegynt enda :D

Følger, er nysgjerrig selv da vi og har lyst på en til.

Jeg tror at foreldrepenger er pensjonsgivende inntekt og teller som grunnlag for nye foreldrepenger?

Ellers svarer nok Yummy_mummy deg når hun ser tråden! Hun er eksperten her!:D

Synes forøvrig ikke at det er å utnytte systemet, man må jo ha penger! Men ja... skjønner tanken. Hihi.

Jeg spurte om det samme her en gang. Og mener å komme på at jeg fikk til svar at det gikk så lenge den nye permisjonen ikke startet i permisjonen du allerede har vi har også tenkt to tette, men jeg hadde bare en kort kontrakt på siste arbeidsplass så fikk bare med to mnd inn i permisjonsgrunnlaget ettersom jeg gikk sykmeldt hele svangerskapet. Så jeg skal jobbe slik at jeg får ett bedre grunnlag i det minste

Er det noen som har oversikt over hvor lenge man må jobbe for å ha krav på nye foreldrepenger? Vi har lyst på to tette og lurer på om det går greit å bli gravid på nytt mens man er hjemme i permisjon? Jeg gikk i et vikariat som gikk ut nå før fødsel, så jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Har også hatt litt kjipe svangerskap, så faren for at jeg blir sykemeldt er overhengende... Kan man være sykemeldt mens man er hjemme i permisjon? Må kanskje en NAV-ansatt til for å kunne svare på dette, men jeg prøver meg her før jeg ringer NAV :) Høres jo ut som jeg spekulerer i å utnytte systemet om jeg ringer for å planlegge sykemelding i et svangerskap som ikke er påbegynt enda :D
Du kan fint få to tette, men om du ikke har jobb å gå til må du da bli gravid og ha termin rett etter endt nåværende permisjon. Du går ut i permisjon når du er 37 uker.

Dersom det ikke skulle klaffe og du har et opphold på la oss si 2-3 mnd etter denne perimsjonen så må du søke om dagpenger i den perioden. Det er mindre utbetalt, men trenger ikke nødvendigvis ha noe å si for ubetalingen av foreldrepenger da de beregner 6 av de 10 siste mnd.

Blir du sykmeldt kan far overta permisjonen din. Det du mister av permisjonen din får du ikke igjen ved ny permisjon. Så om du går inn i ny permisjon før den andre er over så mister du de ukene av denne permisjonen, men du beholder selvsagt den nye.

Med andre ord kan du få to tette. Senest bør du ha termin et par uker før denne permisjonen avsluttes, men du kan også satse på et par uker etter. Ca 2 uker er perfekt, men det kommer an på syklusen din. :)

Back
Topp