Hvor lenge må man gå uten å amme for å få tilbake eggløsning?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Okay, jeg vil først bare si at jeg ikke kommer til å kutte ut amming bare for å få eggløsning tilbake, det er kun noe jeg lurer på fordi jeg er en veldig utålmodig person som er veldig opptatt av å ha kontroll :hilarious::wacky:

Jeg prøver å fullamme, men har i det siste delammet og supplert med mme fordi baby ikke tåler melkeprotein eller spor av melk og jeg har gitt mme i tilfeller hvor jeg har fått i meg spor eller spist et produkt jeg etterpå har funnet Ut at har vært melk i så har hun fått mme for å ikke gi henne vondt/mer vondt. Jeg har også prøvd meg litt frem fordi det er vanskelig å være fullstendig melke og soya fri, men fant da ut at jeg virkelig ønsket å fortsette å amme. Jeg spiste ikke kjøtt, men har begynt å spise litt kjøtt igjen for å klare å fortsette ammingen, noe som har gjort det utrolig mye enklere å holde seg unna soya og melk. Ikke så mye enklere på samvittigheten, men hennes behov går foran mitt.

Det jeg lurer på er hvor lenge dere gikk uten å amme før dere fikk eggløsning tilbake? Eventuelt hvor mye delammet dere før det kom tilbake?

Hun sover gjennomsnittlig 8 timer sammenhengende når hun tar natta. Legger mellom 20-22 og da sover hun til mellom 04-06. Jeg pumper innimellom før jeg legger meg for å ha et lite lager i frysen, men jeg kan droppe den om det ødelegger for at jeg får den tilbake. Hvis det er snakk om å ikke amme i noen dager og det kan gjøre at jeg får fruktbarheten tilbake så kan jeg jo eventuelt pumpe og gi flaske i noen dager og så amme igjen.

Det er kanskje litt teit av meg å tenke sånn og jeg vil ikke gjøre noe som er dumt for frøkna vi allerede har, for hun er viktigst, men om noen har noen tips til hvordan jeg kan få tilbake syklusen min så tar jeg i mot med glede.

Jeg fikk mensen tilbake 1,5 år med jeg fortsatt ammet. Har langtidsammet barna mine så vett ikke. Noen får eggløsning tidlig og andre ikke vi er såpass forskjellige..

Noen får den en mnd etter fødsel mens de fullammer. Andre får den etter et år, selv om de har flaskeunge. Der er ingen fasit, hyppig fullamming av et barn under 6 mnd sies å skulle hormonelt undertrykke eggløsning, men unntak finnes.

Jeg fikk den etter ca halvannet år. Jeg har ammet ungene i 2 år ca.

Jeg fikk mensen etter ca fire mnd selv om jeg fullammet og ammet hver 2. til 3. time på natta.

Ikke det svaret jeg ville høre :hilarious: men jaja, vi får vel smøre oss med tålmodighet da :wacky:

Følte dere at ting skjedde der nede selv om ingenting skjedde? Har hatt flere dager med murringer her og der som gjør at jeg tenker noe skal skje, men sp skjer det ikke. Skikkelig plagsomt.

Jeg fikk ca. en mnd etter ammeslutt med eldste, med yngste gikk jeg på minipille, så der aner jeg ikke. Testet ikke med eldste, men er ganske sikker :)

Måtte stoppe å amme på natta, mellom 07.30 og 05, først da kom syklus i gang hos meg. Da var babyen litt over 10 mnd. Ammet likevel mye på dagtid da.

Da får vi vel se da, jeg venter og venter :hilarious: føler det ene eller det andre er rett rundt hjørnet fordi jeg har så mye murringer, men så kommer det ingenting :yuck: trodde jeg hadde hatt eggløsning, men verken mensen eller positiv test, så tydeligvis ikke.

Når jeg gikk over til å amme tre ganger til dagen kom mensen tilbake etter ca en mnd (jeg prøvde også bidronninggele kapsler samtidig) . Da har jeg sikkert hatt en eggløsning før det. Vi prøvde også å bli gravid og jeg ble utålmodig, gikk ned til 1 gang til dagen bare noen dager før mensen kom (tror ikke det hadde noe å si) og etter å ha ammet 1-3 ganger til dagen en stund ble det plutselig brystnekt fra frøkna mi. (Jeg ble gravid rundt den tiden.) Jeg angrer ikke på at vi ble gravide, for vi har verdens fineste sønn, men angrer meg ihjel på at det gikk sånn utover ammingen til jenta vår. Så nå prøver jeg å amme guttungen så lenge som overhodet mulig. Tror jeg fikk en slags sorg over at det var forbi med elsdte. Veldig synd.

Dette må du selvfølgelig kjenne på selv og jeg ville jo heller ikke gått 1 år + før vi ble gravide med nr 2, bare angrer på at jeg gikk ned så mye på ammingen som jeg gjorde.

Fikk mens etter noen få mnd. Jeg fullammer enda en på 13 mnd. Amming fungerer ikke for å holde eggløsning unna. Var ikke så stor forskjell på tiden etter nå enn det var med de to som fikk flaske.

Kan man kickstarte syklus med å f.eks ta p-piller i en måned mon tro? :anyone P-piller er vel sikkert ikke kompatibelt med amming forresten. :dontknow

Jeg har en gutt på 13 månader og fortsatt ammer og mest om natta. Jeg har fått mens tilbake da han var 8 eller 8,5 månader og samme var med første. Jeg ser at når jeg ammer mer eggløsning kommer litt senere så hadde noen litt uregelmessige perioder men vet ikke hvis det har noe å si egentlig

Kan man kickstarte syklus med å f.eks ta p-piller i en måned mon tro? :anyone P-piller er vel sikkert ikke kompatibelt med amming forresten. :dontknow

Finnes et par typer du kan ta mens du ammer :) men vet ikke om de hjelper på syklus eller ikke så lenge man ammer masse da.

Må bare sitere igjen, for når det er sagt er jo å kickstarte syklus med p piller noen som funker veldig godt for en del, selv om effekten kanskje ikke er megagodt dokumentert. Har en venninne som hadde prøvd i årevis på å bli gravid, over 4 år, og til slutt som aller siste forsøk startet på piller og brukte det i et par mnd før hun sluttet, ble gravid og fikk sitt etterlengtede barn i en alder av 45 år ❤️❤️

Må bare sitere igjen, for når det er sagt er jo å kickstarte syklus med p piller noen som funker veldig godt for en del, selv om effekten kanskje ikke er megagodt dokumentert. Har en venninne som hadde prøvd i årevis på å bli gravid, over 4 år, og til slutt som aller siste forsøk startet på piller og brukte det i et par mnd før hun sluttet, ble gravid og fikk sitt etterlengtede barn i en alder av 45 år ❤️❤️
Oi, så bra for henne. :Heartred Vanskelig å vite om det var tilfeldig eller ikke, men kan jo være verdt å prøve!

Med alle mine barn har jeg fått den kun 4 uker etter fødsel, selv om jeg har fullammet både natt pg dag med unger som ikke sov. Jeg tror nok du må smøre deg med tålmodighet ikke alltid amming har så mye å si.

Back
Topp