Hvor lenge MÅ man koke flasker?

*blomsterpia*

Forumet er livet
Juli13-jentene
Ser at det flere plasser står at man bør koke flasker og tutter den første tiden, men hvor lenge er den første tiden?
Ser veldig frem til å kun vaske flaskene og sette de på plass i skapet[:D] Tuttene kommer jeg til å koke så lenge hun er flaskebarn uansett.
Vasker flaskene i så varmt vann at det gjør litt vondt selv om jeg har gummihansker, så man skulle jo tro at det ikke var noen melkebakterier igjen. Men tar ingen sjanser foreløpig så er interessert i å høre erfaringer[:)]

vasker i oppvaskmaskin, eller for hånd i glovarmt vann..
koker en gang eller to i uka.
Tuttene koker jeg oftere. :) Føler melkefettet forsvinner bedre og lettere når jeg vasker med zalo enn i oppvaskmaskinen. :)

Helsesøster sa at vi ikke trengte å koke lenger nå, bare en gang i blant. Lillesnuppa er 3 måneder og 1 uke. har gjort det slik siden hun var 2,5 måneder.

Min erfaring med førstemann var at jeg prøvde meg frem med en til to flasker i døgnet som jeg ikke kokte, og så om det ble noen reaksjon, noe det ikke ble, og gikk derfor over til å koke sjeldnere med god samvittighet. Med hu lille gikk jeg bare rett over, hehe.. :)

Jeg fikk også beskjed av hs at det ikke var nødvendig å koke flasker lengre nå. De tar jo på alt mulig nå og spiser på hendene sine uansett. Jeg koker likevel flaskesmokker og smokker ennå da. Ikke nødvendigvis hver dag, men når jeg føler det trengs (annenhver dag.)

Jeg leverer melk til rikshospitalet og da holder det med å vaske utstyret i oppvaskmaskin ved 70 grader. De har en bakteriegrense på 10 000. Men jeg er obs på å ikke ta direkte på de delene av utstyret som er i direkte kontakt med melken, når jeg tar ut av maskinen og før jeg pumper.

For å forstå bakterie grensen litt mer så kan jeg informere om at for 10 år siden når jeg leverte melk da, så hadde de en toleransegrense på 100 000 bakterier pr. beholder, i dag er den senket til 10 00 - min tanke da er at når bruk av oppvakmaskin holder for dem, så holder det for mitt barn også[;)]

Aaaahhhh[:D]
Da skal jeg trappe litt ned på steriliseringen med god samvittighet[:)] 
Takk for innspill alle sammen!

Adrian er over tre måneder nå, og vi koker alltid flaskene. Men nå tror jeg jammen meg vi skal troppe ned på det og ;) For som ei sier over her, nå spiser de jo på alt uansett..heh

jeg har fått beskjed av hs her at man ikke trenger å koke flasker, tutter og vannet til melk og evt grøt lenger enn de 3 første mnd...
så er ikke alltid det skjer her lenger...

Ser for meg mye mer avslappende kvelder fremover med BARE vasking[:D] Selv om vi har mikrosterilisator så går det fryktelig mye tid til å sette på plass, vente de 6 minuttene, ta ut og sette til tørk og sette ny ladning i mikroen osv[:)] Vannet til melka blir jeg å koke uansett, men det tar jo bare brøkdeler av energi[:D]

Jeg kommer til å fortsette å sterilisere jeg... Er jo gjort på 1-2-3 uannsett!

ORIGINAL: Kaizer

Jeg kommer til å fortsette å sterilisere jeg... Er jo gjort på 1-2-3 uannsett!

I teorien ja[:D]
Jeg syns det tar sinnsyk lang tid hver kveld/morgen, for det går mye utstyr med flaskemating og pumper og beholderene til utpumpa melk[:D]

Fekk beskjed om at eg måtte koka flasker og div til han e vertfall 6 mnd eg[:'(][:'(]
Spørst om me trappa ned litt og då[;)]

Går så greit med sterilisator så jeg kommer til å gjøre det en stund til ---- er så greit med alr som er i rutine [:D][:D]

Back
Topp