Hvor lenge kokte du flasker?

Leelu

Elsker forumet
Når sluttet du å koke/sterilisere flasker for babyen din? (Hvor gammel var h*n?)

Jeg har ikke oppvaskmaskin, så jeg vasker fremdeles flaskene for hånd før jeg steriliserer de i dampsterilisator, jeg gjør dette både med de flaksene jeg bruker til vann, og de jeg bruker til pumpet melk, er dette fortsatt nødvendig når hun snart er 9 måneder?

Jeg hadde kanskje fortsatt å sterilisert melkeflaskene, men ikke vannflaskene.
Jeg husker ikke selv hvor lenge vi kokte flaskene, men tror vi til slutt bare kokte de litt med jevne mellomrom da han var like gammel som din?

Nesten et år...jeg hadde sånn flaskekoker. Så begynte jeg med oppvaskmaskin på 70 grader.

Kokte ikke i det hele tatt. Vi har verdens reneste og beste vannkvalitet i Norge, så jeg vasket dem på høyeste temp i maskinen. Like viktig å oppbevare dem riktig etter vask/sterilisering som selve rengjøringen. Hvor mange gjør det? 

Til han var 6.mnd.

Jeg koker enda. Han er snart 10 mnd:)

Men koker ikke alltid vannet jeg har oppi flaskene da, så gjør det jo ikke for at alt skal være sterilt. Det er heller ikke nødvendig når man er såpass gammel. Føler ikke flaskene blir skikkelig rene om jeg bare vasker dem for hånd. Føler kokinga tar alle evt.melkerester jeg skulle ha oversett. Har ca.aldri plass i oppvaskemaskinen, så da blir det bare at jeg vasker for hånd og koker etterpå:)

Vasket flaske i oppvaskmaskin og tutene for hånd, så deretter i sterilisatoren. Gjorde vel det frem til de var 7 mndr. tror jeg. 

Vannet sluttet jeg å koke når de var 5-6 mndr. :) Lot det renne lenge, og varmet det i microen, før jeg blandet i pulveret. :)

Sicily skrev:
Kokte ikke i det hele tatt. Vi har verdens reneste og beste vannkvalitet i Norge, så jeg vasket dem på høyeste temp i maskinen. Like viktig å oppbevare dem riktig etter vask/sterilisering som selve rengjøringen. Hvor mange gjør det? 

Eh, nei...  Grunnen til at man koker flaskene er ikke for at de skal bli rene, men for å ta livet av en spesiell bakterie som kan vokse frem i melkerester. Så det har ikke noe å si hvordan flaskene oppbevares etter at de er kokt (sålenge man ikke oppbevarer dem i en søledam i hagen gjerne).

Vi koker flasker enda (de som blir brukt til melk), både til storesøster og lillesøster (17 mnd og 5 mnd). Vasker dem for hånd og slenger dem i mikrosterilisatoren. Vi har oppvaskemaskin, men den er rundt trehundre år gammel, og den vasker ikke skikkelig rent lenger, så da vasker jeg dem heller for hånd først. Hvis den hadde funket skikkelig hadde jeg kjørt flaskene i den, og så i sterilisatoren etterpå. Det tar meg seriøst 0.3 minutter å putte tingene i den og ha den i mikrobølgeovnen, så det synes jeg ikke er noe stress.

Sicily skrev:

Det gjorde eg neppe dei få gongane eg koka... ;p

Sjølv hadde eg sjeldent behov for flasker, men når han begynte å drikke melk  osv frå kopp/flaske istede for pupp så gjekk det i vaskemaskina istedefor.

Sicily skrev:

Samme her bare at vi slutta når hun var 4 mnd. ca

Steriliserte  i mikro frem til 7 mnd, da begynte de å spise på støv og alt mulig annet de kom over så null poeng. Oppvaskemaskin med 70 grader var godt nok sa helsesøster.

Tja..til ungene var rundt 5-6 mnd tenker jeg, da gikk de i oppvaskmaskina isteden..mener når de er store nok til å krype rundt og smake på alt mulig rart og får i seg baselusker her og der og drikker vann som ikke er kokt så tåler de vanlig vaskede flasker også 

til han var 7 mnd ca

Morellskatten skrev:

Sicily skrev:

Eh, nei...  Grunnen til at man koker flaskene er ikke for at de skal bli rene, men for å ta livet av en spesiell bakterie som kan vokse frem i melkerester. Så det har ikke noe å si hvordan flaskene oppbevares etter at de er kokt (sålenge man ikke oppbevarer dem i en søledam i hagen gjerne).

Vi koker flasker enda (de som blir brukt til melk), både til storesøster og lillesøster (17 mnd og 5 mnd). Vasker dem for hånd og slenger dem i mikrosterilisatoren. Vi har oppvaskemaskin, men den er rundt trehundre år gammel, og den vasker ikke skikkelig rent lenger, så da vasker jeg dem heller for hånd først. Hvis den hadde funket skikkelig hadde jeg kjørt flaskene i den, og så i sterilisatoren etterpå. Det tar meg seriøst 0.3 minutter å putte tingene i den og ha den i mikrobølgeovnen, så det synes jeg ikke er noe stress.

Håper virkelig ikke det fins folk der ute som koker flaskene for å få dem rene og ikke vasker dem først.. Og denne melkebakterien, den overlever temperaturer over 70 grader, mener du? Sånn at å vaske på 75 grader i oppvaskmaskinen ikke er tilstrekkelig?Interessant.. 

Sicily skrev:

Ja, pakket inn flaskene så de var sterile.
Tok på meg hansker og munnbind da jeg skulle mate ungene på et rom med avsug.

Back
Topp