Hvor lenge koke vann til mme?

Audioslave

Forelsket i forumet

Har en vannkoker som varmer vannet til 40grader om man ønsker det..Er det greit?

Leste dette på mattilsynets sider:

http://www.mattilsynet.no/vann/faq/kan_spebarn__o___1__r__gis_drikkevann_direkte_fra_springen__11061

Burde jo i følge dette være greit?

Det står jo at man skal bruke avkjølt kokt vann på esken!

Har avkjølt kokt vann i kjøleskapet også koker jeg vann og blander sånn at det blir riktig temp =)

Jo men den veiledningen skal jo gjelde for alle i alle land. Selv de som bor i jordhytter og de med egen brønn. er jo ganske anderledes her i Norge. Les linken davel..

Jeg får bare opp hovedsida, veit ikke hvor jeg skal gå etter det.

Pluss på det som står bak linken. 

Kan spebarn (o - 1 år) gis drikkevann direkte fra springen?
Forfatter: Morten Nicholls
Publisert: 27.06.2004 Sist oppdatert: 10.07.2005

Det er fra Mattilsynets side ikke utarbeidet retningslinjer for bruk av drikkevann rett fra springen til spedbarn. Vi er heller ikke kjent med at Folkehelseinstituttet eller andre fagmiljø har gitt slike retningslinjer. Hovedregelen er at vi anser drikkevann for å være trykt for både barn og voksne. Det kan imidlertid være hensiktsmessige å nyansere dette utgangspunktet noe siden vannforsyningen i Norge skjer både via store og små anlegg, hvorav ikke alle er godkjente, bl.a. fordi det ikke er krav om det (for eks. private brønner). Kvaliteten kan derfor være varierende. Man bør derfor gjøre sine egne vurderinger basert på lokalkunnskap om kommunale/private anlegg i distriktet etter de retningslinjer som er skisserte nedenfor.

1. Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.

2. Hvis vannet ikke kommer fra godkjent vannverk, f. eks. ved bruk av brønnvann på en gård, er problemet litt større. Da må man ta hensyn til hva man vet om vannets generelle kvalitet. Stort sett finnes det mye lokal kunnskap om dette. Hvis vannet er kjent for å være "godt" og aldri har gitt opphav til problemer, kan det med rimelig sikkerhet brukes som om det var behandlet. Er man i tvil, kan man få det undersøkt, og da særlig på sårbare tidspunkter som for eksempel i perioder med betydelig nedbør, hvor "forurensingsmikrober" skylles ut i vannet. Mattilsynets distriktskontor vil her kunne hjelpe til og gi informasjon om hvor man kan få undersøkt vannet og hva det bør undersøkes for. Har man imidlertid et kjent "problemvann" som fra tid til annen forurenses, f. eks. fra beitende dyr, bør vannet kokes - i alle fall inntil barnet har en normal immunstatus. Gjør man dette inntil barnet er forslagsvis 1 år, bør man ha god margin. I så fall bør man være særlig påpasselig ved de ovennevnte sårbare periodene.

Forøvrig kan man henvende seg direkte til vannverkene for å få opplysninger om vannkvalitet, eller til Mattilsynets distriktskontor for å få en vurdering av drikkevannskvaliteten i distriktet som sådan.

Dytter..

Hjelper ikke. Man anbefales å koke vannet her i Norge også. Det skjer ting med vannforsyningene hele tiden.... som man ikke får vite før etter det har vært et utbrudd av noen bakteria f.eks. Er LITT sent da å begynne å koke vannet når man får beskjeden.

Så kok... og så varm heller opp igjen til rett temperatur.

Og når barna skal begynne å drikke vann skal det begynne å tilvennes gradvis.. fordi magen trenger å bli tilvennt dette. Ble anbefalt å koke vannet frem til 5/6mnd ca.

Lilletuppa her er 4mnd..

Mener vi slutta å koke alt vannet når hun begynte med fast føde. (det er ikke mer enn 4mnd siden, men jeg husker jammen meg ikke)
Etter det hadde vi kokt vann på termos også tok vi avkjølt vann fra springen, så det ble drikke-temp..

Ja har hørt mange som bruker kaldt vann fra springen for å få riktig temp, og da bruker man jo springvann likevel liksom..

barn fra 5 mnd kan drikke kaldt vann rett fra springen i norge. dvs du trenger ikke koke det, det holder å kun varme det.

hos yngre barn skal vannet kokes! kokt vann holder seg sterilt i kjøleskapet i 24 timer, så du kan koke på forhånd, sette i kjøleskapet og varme opp igjen.

det kan være bakterier i pulveret så vannet skal være minst 65 eller 75 grader (husker ikke helt) når du har pulveret oppi - deretter kan du avkjøle melken til 37 grader (drikkeklar tempratur). vet ikke hvor gammelt barnet bør være før de tåler disse bakteriene som kan bevinne seg i mme-pulveret. gjerne svar de som vil! :)

Vi hadde vann som var kokt og avkjølt i kjøleskapet, og så varma vi nytt vann i vannkokern og blanda dette til drikketempratur da vesla drakk mme. Funka som gull det ;-)

Galleri skrev:
Vi hadde vann som var kokt og avkjølt i kjøleskapet, og så varma vi nytt vann i vannkokern og blanda dette til drikketempratur da vesla drakk mme. Funka som gull det ;-)

Her også!

Her drikker lillesnuppa collett som skal blandes på 40grader i følge pakka..

Vann som skal brukes til mme skal ALLTID kokes og ikke bare varmes opp igjen. Dette er ikke fordi at drikkevannet ikke er rent nok i Norge, men det har noe gjøre med noen bakterier eller noe (husker ikke nøyaktig) som kan oppstå i mme'en Det står jo på pakken at du skal KOKE vann og så avkjøle det til 40 grader, ikke bare varme det opp til 40 grader..

Frk.Cupcake skrev:
Vann som skal brukes til mme skal ALLTID kokes og ikke bare varmes opp igjen. Dette er ikke fordi at drikkevannet ikke er rent nok i Norge, men det har noe gjøre med noen bakterier eller noe (husker ikke nøyaktig) som kan oppstå i mme'en Det står jo på pakken at du skal KOKE vann og så avkjøle det til 40 grader, ikke bare varme det opp til 40 grader..

om vannet er kokt og oppbevart i kjøleskap under 24 timer og er varmet opp til 40 grader, er det like sterilt som vann som nettopp er kokt og kjølt ned til 40 grader. saken er at bakteriene i pulveret ikke drepes i et vann som kun er 40 grader, men bør blandes i vannet når det er varmere. jeg mener å huske det er minst 65 grader. dette er mattilsynets råd uavhengig av merke på mme-pulveret. husker ikke hvilke bakterier dette er, men bakterier i mat kan være skumle uansett alder på babyen. samme greia som at det ikke holder å bare vaske flasken etterpå, men må kokes pga bakterier i gamle melkerester...

jeg visste ikke dette da jeg ga mme til min sønn, og vet mange ikke er så nøye på det, og det går som regel bra. men hvis du ønsker å være på den sikre siden (spesielt med små babyer) så er dette altså rådet....

Kok opp vann på morgenen f.eks. og hell det over i en mugge.. Når babyen skal ha mat, putter du litt av vannet oppi vannkokeren og varmer det til 40 grader..

Kan jeg forresten spørre deg hvor du har kjøpt vannkokeren? Virket jo utrolig kjekk...

Mrs Lutz skrev:

Frk.Cupcake skrev:

om vannet er kokt og oppbevart i kjøleskap under 24 timer og er varmet opp til 40 grader, er det like sterilt som vann som nettopp er kokt og kjølt ned til 40 grader. saken er at bakteriene i pulveret ikke drepes i et vann som kun er 40 grader, men bør blandes i vannet når det er varmere. jeg mener å huske det er minst 65 grader. dette er mattilsynets råd uavhengig av merke på mme-pulveret. husker ikke hvilke bakterier dette er, men bakterier i mat kan være skumle uansett alder på babyen. samme greia som at det ikke holder å bare vaske flasken etterpå, men må kokes pga bakterier i gamle melkerester...

jeg visste ikke dette da jeg ga mme til min sønn, og vet mange ikke er så nøye på det, og det går som regel bra. men hvis du ønsker å være på den sikre siden (spesielt med små babyer) så er dette altså rådet....

Husk at ikke alle erstatninger skal blandes på 65 grader - NAN skal blandes på 40 grader og blander man det med varmere vann risikerer man å ødelegge næringsstoffene i melka... M.a.o : følg instruksene på pakken til den erstatningen du bruker!!!!!!!!!

Lilli25 skrev:
Kok opp vann på morgenen f.eks. og hell det over i en mugge.. Når babyen skal ha mat, putter du litt av vannet oppi vannkokeren og varmer det til 40 grader..

Kan jeg forresten spørre deg hvor du har kjøpt vannkokeren? Virket jo utrolig kjekk...

Back
Topp