Hvor lenge holder maten seg?? *oppdatert*

¤Ida

Gift med forumet
Skal lage koldtbord/tapas til barndåpen neste søndag, så siden jeg skal lage alt så kansje det kunne vært greit å begynne FØR lørdagen...

Men hvor lenge før kan jeg lage diverse, skal ha div salater sånn som eggesalat, waldorfsalat...hvor lenge holder det seg i tette beholdere??

Hva med div wraps? 
Dressinger? 
disse bacondadlene?
Pasta salat?
Agurksalat?
Aioli?
Eggerøre?
Djevel-egg?

Og hvordan skal jeg få oppskjert frukt til å se frisk ut over natten?? skal lage fruktspyd...

Hadde laget det dagen før... Det kan godt holde seg, sånt som pastasalaten etc. men det er mindre delikat jo lenger det står. Dagen før går bra.

Legg en slagplan for hva du skal gjøre og når og hva andre skal gjøre for deg. Du kan f.eks. starte dagen med å koke egg og skrelle de (de må skrelles med en gang, de blir vanskelige å skrelle når de tørker etter kokingen). Og dressingene tidlig på dag.

Forresten dressinger, waldorfsalat og eggesalat kan du sikkert lage fredag men det meste bør du lage på lørdag og gjøre ferdig søndag morgen eller rett før servering. Det du ikke tror du makter over ber du om hjelp til rett og slett :-)

Hadde laget det dagen før, IKKE tidligere. Har laget en del koldtbord i min tid, og det er ikke like godt om det blir laget før lørdagen.

Til salatene hadde jeg laget dressinege på lørdagen, og blandet i annet på søndagen (f.eks blande i pastaen i pastasalaten, potetene i potetsalaten..)

Pynting bør også utsettes mest mulig til søndagen da salatbladene fort blir "daffe" og mye av pynten setter smak..

Hadde lagd alt lørdagen. Men frukten hadde jeg venta med til søndagen.. Evt spurt noen om de kunne lage de for deg søndag morgen.. den ser fort dårlig og "ekkel" ut. I tillegg tørker den jo og mister smak

Back
Topp