Hvor lenge har katter løpetid?

suttelutt

Glad i forumet
Hvor lenge varer en løåetid på katt sånn ca?

Har fått meg en nydelig Helig Birma pus som nå har løpetid, skulle sterrilisere henne før hun fikk løpetid var tanken, men rakk jo ikke det...Så nå gnåler hun natt å dag, vekker ungene og ingen sover spesielt mye da....:p (Hun er 1,5 år gammel)

Såe..hvor lenge kan jeg forvente at dette pågår?

Å er det veeeeldig slemt og ha henne på badet om natta?
Selvsakt med toalettet sitt, mat, vann og hus....Kansje det ikke blir sååå mye bråk med en dør imellom.

Det kan komme veldig tett. Noen ganger varer det i underkant av en uke med pause på 1-2 uker. Andre ganger kan det vare noen dager med pause på en mnd. Jeg drøyde med å sterilisere hunnkatten min. Var engstelig for at noe skulle gå galt. Steriliserte henne i jula for noen år siden,  siden det sammenfalt med fridager for våres del. Den beste avgjørelsen jeg har gjort altså! Ingen har det bra når det gjelder katt og løpetid. Hverken eier eller frustrert hunnkatt!

-Ville forøvrig aldri stengt katten min inne noe sted...

- Anbefaler deg å legge steriliseringen til når du har noen dager fri. Katten vil sannsyneligvis være pjusk og ønsker nært selskap av deg. Katta mi ville bare ligge på fanget hele tiden.

Takk for svar..har fri nå framover, så da skal jeg bare ringe å bestille time da sånn at vi får ro i huset :)

Flott med ansvarlige eiere altså!! 

- Kan tipse dere om å kjøpe spesialvåtfor av dyrlegen som er høy på fett og energiinnhold. Da kommer de seg raskere på bena. Og for all del : Kjøp sånn body- strømpe hvis det er mulighet for det. Hadde mildt sagt et lite helvete med krage. Måtte overvåke katta konstant slik at vi fikk tatt den av når hun skulle spise,drikke og gå på do. Vi måtte sove på skift!  Vil også råde deg til å vente litt med å ta katta ut av buret når hun enda er døsig av narkosen. Katta vår fikk panikk og løp klin kokkos rundt med krage rundt nakken og kræsja i absolutt alt! 

Men igjen, den absolutt beste avgjørelsen jeg har gjort! Endelig fikk vi tilbake en lykkelig katt!

Det er individuelt, men vanligvis mellom 3-7 dager. Du bør vente med kastreringen til etter løpetiden er over, da de har økt blodtilførsel til livmoren i denne perioden, og det kan bli ekstra blødning under operasjonen.

Ja, jeg skal vente til løpetiden er over:)

Hvor får man tak i strømpe/body?
Er det noe dyrelegen har eller er det noe jeg må/kan skaffe selv?
Evt hvor da?

Gleeeder meg til å få det unnagjort nå altså..er så lei av mjauing..hehe...:D

Veterinæren har vel sånn drakt ja :)

Og lurt å la katten være i buret til den er helt våken :)

Lykke til, bra valg :)

Takk Takk:) Jada, hun skal få ligge i buret til hun er våken og så opplagt som hun kan bli.

Min løper i 4 dager. Perioden mellom løpetidene kan være alt fra 3 mnd til 2 uker. Nå er det 2 uker siden sist og hun begynte med ny runde. Vi får jo ikke sove!!!

Mener jeg har lest en plass at katter ikke slipper egg før de har blitt befruktet...derfor så hyppige runder med løpetid. Katta vår var helt crazy under første løpetid..stakkars bikkja vår fikk ikke fred for hun ville "parre" seg med han hele tiden..han skjønte jo fint lite:p når hun roet seg etter 1 uke så var det første stopp vetrinæren:)

Back
Topp