Hvor lenge feberfri før bhg?

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
5 åringen min fikk feber igår i 13 tiden.
Det går 2 dagers feber i bhg som lillesøster har hatt, altså 2 dager med feber uten andre symptomer og deretter blir de helt friske.
Lillesøster hadde også litt feber på dag 2, men dagen etter var hun i full fart og lekte som vanlig.
Storesøster har hatt mellom 37,5 og 38,5 i temp, nå er den 38,3 og hun har litt vondt i hodet.
Hvis hun er feberfri ikveld og inatt samt fin imorgen- kan hun gå i bhg da?
Eller må det være 24 timer feberfri?

Hvis de er syke foruten feber(hoste, oppkast, ørevondt osv) pleier jeg alltid å holde dem ekstra hjemme. Men her er det kun feber og hodepine pga feber.

Vi har nesten brukt opp sykebarn dagene til sambo og jeg er syk selv, så vil helst ikke bruke enda en dag hvis det ikke er nødvendig.
MEN hvis det er nødvendig så skal hun selvfølgelig være hjemme!

Hva tenker dere?

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Her e det 24 timer feberfri og 48 timer oppkast og diarefri.

Sent from my iPhone using BV Forum

Så lenge de er feberfri og i bra form sender jeg dem i bhg. Men vi er heldige med at de har korte dager normalt, og etter sykdom kan de starte på med enda kortere dager. Kanskje hun kan starte med en halv dag dersom formen er bra?

24 timer sånn ca etter feberen har forsvunnet... :) Det er regler fra helsedirektoratet man skal følge .. Men er desverre veeeldig mange som ikke gjør det... Barn som blir levert med stikkpille rester i bleien, feks. Nei, her brukte vi opp syktbarn dagene for 2 år siden, og måtte gå på ulønnet permisjon de resterende dagene barna ble syk... Men for meg er det helt logisk å følge reglene! er en grunn til at de finnes :)

Her er det feberfri dag. Er usikker på om det er en regel eller om det er noe barnehagen ønsker, men jeg følger det ihvertfall.

Folkehelseinstituttet har tatt vekk regelen om 24 timers karantene for feber. No står det: ".....barn med feber bør av hensyn til seg sjølv holdes heime fra barnehagen til barnet er feberfri." Feber hos barn er over 37,5 om morgonen og over 38 om kvelden.
Om allmenntilstand er god og feberen vekke er det altså ingen grunn til å holde ho heime:)
Feber er jo trass alt ikkje smittsomt:)

Hvis ho klager på hodepine så kan det være greit å være hjemme.

Vi holder uansett 24 timers regelen her. Vår bhg sier 24 timer ved feber og 48 timer ved oppkast/diare.

Hun hadde fortsatt feber og hodepine i 1730 tiden, så da fikk hun ibux pga hodepine og vi bestemte at hun blir hjemme.
Takk for alle svar!

PS: på de sidene dere henviste til så står det ingenting om feberfri dag hjemme, bare at de ikke skal sendes i bhg med feber

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Back
Topp