Hvor lenge før termin tenker dere det er lurt at mannen i nærheten?

Miss-babysyk

Glad i forumet
Julemiraklene 2025

Jeg og kjæresten ble invitert til Brussel på julebordhelg siste helgen i november, ca 4 uker før termin av jobben hans.
Dette hadde vært så kult å være med på og jeg synes de kunne gjort dette neste år istedenfor for hun som ordner alt har visst i mange måneder at jeg er gravid men nå er jeg vel kravstor :laughing002

Jeg drar nok ikke men synes dere kjæresten kan dra eller burde han bli hjemme i tilfelle tidlig fødsel ?

Husker ikke om dere har barn fra før? Men i så fall ville jeg kanskje vurdert å be om å vurdere å være hjemme, evt. skaffe litt avlastning fra noen andre. Fordi jeg synes en helg alene med barna som høygravid virker slitsomt!:hilarious: Men når det gjelder fødsel, jeg vet ikke helt. Finnes det noe tall på hvor mange som føder så lenge før, det er i så fall «maks uflaks», men kan jo selvsagt ikke garantere noe. Kan jo potensielt bli fødsel uten han til stede, men tror som sagt det å være hjemme med barna alene hadde vært min «største frykt»:hilarious:

Husker ikke om dere har barn fra før? Men i så fall ville jeg kanskje vurdert å be om å vurdere å være hjemme, evt. skaffe litt avlastning fra noen andre. Fordi jeg synes en helg alene med barna som høygravid virker slitsomt!:hilarious: Men når det gjelder fødsel, jeg vet ikke helt. Finnes det noe tall på hvor mange som føder så lenge før, det er i så fall «maks uflaks», men kan jo selvsagt ikke garantere noe. Kan jo potensielt bli fødsel uten han til stede, men tror som sagt det å være hjemme med barna alene hadde vært min «største frykt»:hilarious:
Har ei som blir 10 i september så akkurat den biten vil nok gå uten problemer her :laughing002
Vet jo at sannsynligheten er meget liten, men hadde vært veldig trist om han skulle gå glipp av det, hans første og muligens eneste fødsel.

Helgen etterpå blir det sannsynligvis familiejulebord men da er vi jo sammen i en storby så kan ikke sammenlignes :wtf:

Har sendt en melding til jordmor for å spørre hva hun anbefaler, så skal jeg se om jeg blir klokere av å google litt også :bag:

Er så usikker sjæl altså! Er riktignok ingen utenladsturer på planen her, men mannen jobber delvis (langt) borte - men har en fleksibel jobb, så han har mulighet til å være mye hjemme i perioder også, men det betyr jo potensielt mindre lønn da :whacky011 hadde styrtfødsel sist og fødte en stund før termin, så er jo redd det kan gå enda fortere nå... Vi har enda ikke tatt diskusjonen på hjemmebane, men sånn umiddelbart tenker jeg at jeg aller helst vil ha ham innenfor en times kjørevei fra uke 37 :smiley-ashamed004

Blir det mindre lønn om han jobber mindre nå ? Det er ikke rett før han skal ha permisjon at grunnlaget hans legges ?
Modig som tenker 1 time er greit hvis det var styrtfødsel sist og før termin :happy119
Var styrtfødsel her også men da var jeg satt i gang 5 dager over termin.
Han har familien sin ca 2,5 time unna også så det blir nok lite familiebesøk i adventstiden i år :bag:

Blir det mindre lønn om han jobber mindre nå ? Det er ikke rett før han skal ha permisjon at grunnlaget hans legges ?
Modig som tenker 1 time er greit hvis det var styrtfødsel sist og før termin :happy119
Han har familien sin ca 2,5 time unna også så det blir nok lite familiebesøk i adventstiden i år :bag:
Inntektsmeldingen baseres på gjennomsnittet av de tre siste mnd før hans permisjonstart, så vidt jeg husker. :) Med mindre lønnen er veldig variabel eller utenfor "normalen". Overtid skal heller ikke telle med i grunnlaget. Mao litt opptil hva arbeidsgiver rapporterer, men de skal jo følge lov/retningslinjer.

For vår del tenkte jeg mer på typ mindre lønn i januar om han tilbringer store deler av desember hjemme for å vente på fødsel :smiley-ashamed004 men det er isåfall noe vi fint kan leve med.

Nå har vi ordnet oss sånn at mannen får hjemmekontor de siste 4 ukene før termin, veldig takknemlig for at han har en fleksibel arbeidsplass. Føles tryggere sånn siden han vanligvis jobber et stykke unna og det er sannsynlig at hun kommer en god stund før her.

Back
Topp