Hvor lenge før egguttak leveres mannens prøve?

30ish

Forelsket i forumet
Hei fine folk! :D

Dere som har vært gjennom ivf-forsøk i det offentlige, og hvor mannen har levert sædprøve, hvor lenge før uttak har sædprøven blitt tatt?

Lurer på det fordi i vårt første forsøk i det offentlige nå, gikk det over to timer mellom prøven ble levert til egguttaket var ferdig. I det private var de veldig nøye på at prøven skulle tas så nært uttak som mulig, men for alt jeg vet er det vanlig med lengre tid mellom det på sykehusene :)
 
I Porsgrunn hadde vi time 08.45 og mannen leverte prøven da. Uttaket mitt ver vel ferdig 1 time etterpå :)
 
Etter hva jeg har lest så gjøres ikke selve befruktningen før rundt 4 timer etter egguttak. Så selv om det gikk to timer fra prøven ble levert til uttaket ditt var ferdig, så har nok labben begynt preparering av spermen i mellomtiden. Det tidskritiske er om det viser seg at sædkvaliteten er mye dårligere enn forventet og det må gjøres tiltak, for da må man ha tid til å gjøre det i tidsvinduet man har.
 
Etter hva jeg har lest så gjøres ikke selve befruktningen før rundt 4 timer etter egguttak. Så selv om det gikk to timer fra prøven ble levert til uttaket ditt var ferdig, så har nok labben begynt preparering av spermen i mellomtiden. Det tidskritiske er om det viser seg at sædkvaliteten er mye dårligere enn forventet og det må gjøres tiltak, for da må man ha tid til å gjøre det i tidsvinduet man har.
Takk for svar :Heartpink Det var betryggende å høre og gir jo mening. Da har jeg i grunnen fått svar på det jeg lurte på.
 
I det private før vi beskjed om at mannen kan «få frem» prøven hjemme, før uttak så tror ikke to timer er noe problem :)
 
Back
Topp