Hvor lenge etter EL kan man teste?

Kosmo.

Prøver på nr 3
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hei! Var kjemisk gravid, så litt usikker på første dag i siste mens, men hadde EL i går i følge test, når kan jeg ta tidlig test? Og er strips fra normal bra? Har to tidlig tester fra Clearblue, så vet ikke om jeg trenger, men greit å vite tilfelle jeg trenger fler :shy:

Også, har hatt litt småvondt i dag, rett over skambeinet og det området rundt der, kan det være tegn på at det går rett vei eller gal vei?

Hilsen utålmodig håpefull :hilarious:

Hei! Egget fester seg i nesten alle tilfeller mellom 5 og 12 dager etter eggløsning. Når egget har festet seg, begynner kroppen å produsere HCG. Det er veldig individuelt hvor fort man produserer HCG i starten, men noen vil altså kunne oppleve at egget fester seg 5 DPO, og allerede ha over 10 i HCG (som er det tidligtester slår ut på) 6 dager etter eggløsning. Det er dog ganske sjeldent. Andre vil først oppleve at egget fester seg 12 DPO, og en test vil da tidligst slå ut 13 DPO. Fra venner og folk her på forumet, føler jeg at det vanligste er tidligst 8 dager etter eggløsning (noen kan oppleve før, mange først senere - men ja). Selv fikk jeg positiv 6 DPO en gang, mens en annen gang fikk jeg først positiv dagen jeg skulle fått mensen (hadde da testet daglig helt siden 6 DPO)! Alt handler om når egget fester seg, og hvor fort HCG øker. Personlig ville jeg derfor tidligst tatt testen 7 dager etter eggløsning, men vær da obs på at det fortsatt er veldig tidlig :) Det beste er egentlig å vente i hvert fall 10 dager etter eggløsning, men for meg (og veldig mange her på forumet) er det sjeldent lett å vente såpass lenge :laughing002

Glemte å svare på siste del: om EL var i går, så er det nok for tidlig å kjenne noen symptomer på at det går ene eller andre veien i dag :) Så er nok mest sannsynlig bare EL i seg selv du føler (positiv test kommer 24-48 timer før selve egget slipper om jeg husker riktig, så kan også være at EL egentlig er i dag).

Back
Topp