Hvor lenge er vannkopper smittsomt?

maltesers

Forumet er livet
Er det smittsomt også etter at de bryter ut?
Er egentlig invitert til svigermor i morgen, tanta til sambo kommer fra nord-norge. Men så har minstejenta der fått vannkopper. Veit ikke hvor lenge hu har hatt det for jeg har ikke snakka med svigermor selv, bare svigerinna mi.
Vil ikke at E skal få det nå.
Hvordan er det når så små (6mnd) får vannkopper? Er det farlig?

Vannkopper er smittsomt til at de har tørket og fått skorpe...Hvor lang tid det tar før alle er tørre varierer vel litt...Mini her på 9 mnd har vannkoppene nå,det er ikke farlig nei..Eneste jeg vet er at det kan være en større sjanse for at de senere kan få helvetesild når de har hatt vannkoppene før de er 1 år...Men greit å bli ferdig med det mens de er små,jo gamlere de blir jo sykere blir de sies det...:)

Smittsomt til alle blemmene har tørka ut/slutta å væske/fått skorpe på.

Generelt sett tåler ein vannkoppar bedre jo yngre ein er (med unntak av heilt nyfødde). Søstera mi hadde det då ho var 4 mnd, nokre prikkar her og der, men ingen plager med det.

Så med unntak av nyfødde og gravide som ikkje har hatt vannkoppar tidlegare så er det ikkje farleg med smitte (eg ser då naturlegvis og bort ifrå menneske som har dårleg immunforsvar eller er svært sjuke på annan måte).

Eg trur ikkje eg hadde hatt betenkeligheter med å ta med ein 6 mnd gamal baby til eit "vannkoppehus". Det er jo og sikkert mulig å sørge for at det sjuke barnet ikkje har fysisk kontakt med babyen, og at dei som skal holde babyen er nøye med handhygienen.

Her fikk mini vannkopper rett før hun var 1 år. Så ikke ut i det hele tatt, men viket ikke som om hun plagdes eller klødde. Hørte senere at det var bedre jo tidligere man fikk det. Mindre plager. Jeg tror jeg hadde dratt.

Vi reiste, gikk veldig fint =) Så nå for vi bare se om han blir smitta eller ikke. Hu var ikke noe særlig bortpå han.

Back
Topp